صنایع پتروشیمی

مهمترین خواص فیزیکی و مکانیکی پلی استایرن انبساطی (EPS) + استانداردهای اندازه گیری

مهمترین خواص فیزیکی و مکانیکی پلی استایرن انبساطی

مهمترین خواص فیزیکی و مکانیکی پلی استایرن انبساطی (EPS) + استانداردهای اندازه گیری

پلی استایرن انبساطی (EPS) به دلیل دارا بودن ویژگی هایی چون وزن پایین، عدم رسانایی حرارتی، مقاومت در برابر آب و رطوبت، دوام بالا، جذب صوتی و هدایت حرارتی پایین معمولاً در کاربردهای مختلفی در صنعت و سیستم های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در سازه های ساختمان به عنوان مواد اصلی پانل های عایق استفاده می شود.

برخی از آن سازه ها در طول عمر خود ممکن است در معرض بارهای دینامیک مانند ضربه های ناشی از حرکت باد قرار گیرند؛ لذا درک خواص پلی استایرن انبساطی (EPS) به منظور پیش بینی عملکرد پانل های عایق EPS امری ضروری است. در این مقاله داده های آزمایشات تنشی و کششی EPS مانند قدرت استحکامی، مدول یانگ و نیز خواص حرارتی این ماده مانند ظرفیت جذب حرارت و … ارائه شده اند.

خواص فیزیکی پلی استایرن انبساطی (EPS)

طیف وسیعی از خواص فیزیکی پلی استایرن انبساطی (EPS) در ترکیب با ملاحظات مهندسی، باعث ایجاد انعطاف پذیری در فرایند طراحی بسته بندی مواد غذایی مقرون به صرفه می شوند.

در جدول زیر مهمترین خواص فیزیکی پلی استایرن انبساطی (EPS) را مشاهده می کنید.

مقدار واحد ویژگی
۳.۵-۰.۰۰۳۱۰ g/cc دانستیه
۱۰.۵-۰.۳ % مواد پر کننده
۹-۰.۰۳ % جذب آب
۳۱۵۰-۱۰۰ µm اندازه ذرات
۲۰۰-۵۰ g/m²/day عبوددهی بخار آب
۱.۷-۱.۶۵ cP ویسکوزیته
۳.۵-۰.۵ % نفوذپذیری در برابر انواع بخارات
۰.۵-۰.۲ % حداکثر محتوای رطوبت
۰.۶۸۵ bar فشار بخار

خواص فیزیکی پلی استایرن انبساطی (EPS)

خواص مکانیکی پلی استایرن انبساطی (EPS)

پلی استایرن انبساطی (EPS) استحکام مکانیکی بالایی در برابر فشار دارد و به همین دلیل برای محصولاتی که باید تحت فشار زیادی قرار گیرند، بسیار مناسب است. به طور کلی خواص استحکامی و مکانیکی این ماده به اندازه ذرات و هندسه قسمت قالب بندی شده، شرایط فرایندی و دانسیته وابسته است و با افزایش چگالی افزایش می یابند. پلی استایرن انبساطی (EPS) پایداری ابعادی بالایی دارد و در شرایط محیطی مختلف خواص ظاهری خود را حفظ می کند.

خواص مکانیکی پلی استایرن انبساطی (EPS)

ساختار سلولی پلی استایرن انبساطی (EPS) قالب گری شده سبب می شود تا این ماده اساساً در برابر آب نفوذ ناپذیر باشد. با این حال، EPS ممکن است وقتی به طور کامل در آب غوطه ور می شود، رطوبت را به خود جذب کند که این مورد به دلیل وجود کانال های ریز در ساختار آن می باشد. با وجود اینکه پلی استایرن قالب گیری شده تقریباً در مقابل آب نفوذ ناپذیر است، اما در اختلافات فشاری در برابر بخارها نسبتاً نفوذ پذیر است.

نفوذپذیری در برابر بخار تابعی از چگالی و ضخامت ماده است، اما به طور کلی، آب و بخار بر خواص مکانیکی EPS تأثیر نمی گذارند. خواص اساس فوم های پلی استایرن انبساطی (EPS) به مقدار زیادی تابع چگالی بوده و به تولید کنندگان اجازه می دهد که بدون نیاز به طراحی مجدد ابزار، عملکرد دقیق مورد نیاز را با یک تغییر فرایندی ساده تنظیم کند.

در جدول زیر مقادیر خواص مکانیکی پلی استایرن انبساطی (EPS) نشان داده شده است.

ویژگی واحد مقدار
مدول کششی یا مدول یانگ (الاستیسیته) GPa ۲.۶۵-۰.۰۰۶۵
استحکام کششی Mpa ۳-۰.۰۷۵
استحکام کششی در نقطه تسلیم Mpa ۵۱-۴۷.۱
استحکام تنشی MPa ۰.۳-۰.۱۲۴
ازدیاد طول در نقطه شکست % ۱۳.۴-۵
استحکام خزشی MPa ۰.۳-۰.۰۶
استحکام خمشی در نقطه شکست Mpa ۱۴.۱-۶.۹
مدول تنشی GPa ۰.۰۰۴-۰.۰۰۱۹
مقاومت ضربه ای J/cm ۰.۲۴۵-۰.۲۱۶
استحکام تراکمی MPa ۱۰.۹-۰.۰۴
مدول تراکمی GPa ۰.۰۴-۰.۰۰۵

 

خواص حرارتی پلی استایرن انبساطی (EPS)

ساختار سلولی پلی استایرن انبساطی (EPS) بسته است و ۹۸ درصد این محصول از هوا تشکیل شده است، پس انتظار می رود که این ماده رسانایی گرمایی خیلی پایینی داشته باشد و می تواند به دلیل عدم عبور گرما، عنوان یک عایق گرمایی خوب عمل کند. رسانایی گرمایی (k) پلی استایرن قالب گیری شده با چگالی و دمایی که در معرض آن قرار می گیرد، قابل تغییر است.

مقادیری که در جدول زیر آمده است،‌ خواص حرارتی پلی استایرن انبساطی (EPS) را نشان می دهد.

ویژگی واحد مقدار
شاخص دمای نرمی g/10 min ۴-۱.۸
بالا ترین دمای کاربری °C ۱۱۸-۷۰
دمای تجزیه حرارتی °C ۲۲۰
دمای فلش °C ۵۶-
دمای شعله °C ۲۸۵
گسترش شعله mm/min ۱۳۶-۱.۲
هدایت گرمایی (بین °C25 تا °C100) W/m. K ۰.۰۴۵-۰.۰۲۷
دمای دفرمه شدن در کوتاه مدت °C ۱۰۰
دمای دفرمه شدن دراز مدت در فشار ۵۰ kPa °C ۷۸
دمای دفرمه شدن دراز مدت در فشار ۲۰ kPa °C ۸۰
ضریب انبساط خطی /K1 ۰.۰۰۰۰۷-۰.۰۰۰۰۵
ظرفیت حرارتی ویژه J/ kg. K ۱۲۱۰
مقاومت حرارتی M2. °C/W ۰.۸۶-۰.۶۵
دمای نرم شدگی °C ۷۰

 

خواص الکتریکی پلی استایرن انبساطی (EPS)

مقاومت حجمی پلی استایرن انبساطی (EPS) قالب گیری شده در ۷۳ درجه فارنهایت و ۵۰ درصدr.h. ، ohm.cm 10۱۳×۴ است. استحکام دی الکتریک آن نیز تقریباً ۲ کیلو ولت بر میلی متر است. قالب های EPS را می توان با عوامل ضد استاتیک اصلاح کرد تا با استانداردهای صنعت الکترونیک و بسته بندی مطابقت داشته باشند.

خواص شیمیایی پلی استایرن انبساطی (EPS)

آب و محلول های آبی نمک ها و نیز اسیدها و قلیاها بر پلی استایرن انبساطی (EPS) تأثیر نمی گذارند و اکثر حلالهای آلی با EPS سازگار نیستند. سایر مواد با ترکیب ناشناخته باید از نظر سازگاری با این ماده مورد آزمایش قرار گیرند.EPS  به طور کلی از لحاظ شیمیایی خنثی و در برابر حملات باکتری مقاوم می باشد.

بازم به ذکر است که قرار گرفتن پلی استایرن انبساطی (EPS) در معرض تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرابنفش می تواند باعث ایجاد رنگی زرد بر روی سطح این ماده شده و لایه فوقانی آن نیز شکننده می شود. پلی استایرن انبساطی (EPS) اشتعال پذیر است ولی می توان آن را مواد ضد آتش اصلاح کرد تا خاصیت اشتعال پذیری آن کاهش یابد.

شما می توانید پلی استایرن انبساطی (EPS) را از شرکت بازرگانی محب بسپار خریداری کنید و در ضمن این ماده در صنعت پتروشیمی کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *