صنایع پتروشیمی

بررسی ساختار ظروف پلی استایرن + روش های تولید ظروف پلی استایرن

روش های تولید ظروف پلی استایرن

بررسی ساختار ظروف پلی استایرن

ظروف پلی استایرن را معمولا با عنوان ظرف یکبار مصرف می شناسند. در سال های اخیر استفاده می شود. این ظرف ها در انواع مختلفی تولید می شوند. این ظروف از لحاظ انعطاف و استحکام، رنگ و فرم پذیری با یکدیگر متفاوت هستند. این ظروف به وسیله ی مونومر استایرن که نوعی پلیمر خوشبو است ساخته می شوند. برای آشنایی با ساختار و روش تولید و ویژگی های این محصول با ما همراه باشید.

بررسی ساختار ظروف پلی استایرن

 

آشنایی با ظروف پلی استایرن هایمپک

ظروف پلی استایرن هایمپک از رنگ مات برخوردار بوده که متمایل به سفید است. در برخی موارد نیز مشاهده می شود که این ظروف به شکل رنگی عرضه می شود که در این موارد رنگ سفید را با رنگ مورد نظر ترکیب می کنند

ظروف پلی استایرن هایمپک از لحاظ انعطاف پذیری در مقایسه با دیگر انواع ظروف یکبار مصرف از نرمی و انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. این ظرف ها در برابر مچاله شدن و فشار بیش از اندازه تا حدود زیادی دچار ترک و شکستگی می شود.

این مدل ظرف ها را در گذشته برای بسته بندی کردن لبنیات به کار می بردند. در حال حاضر نیز از این ظرف ها به عنوان ظرف مخصوص غذاهای بدون درب، ظروف آبمیوه خوری سفید رنگ و تا حدودی در صنعت لبنیات سازی استفاده می کنند.

آشنایی با ظروف پلی استایرن هایمپک

 

ظروف پلی استایرن کریستال

این مدل ظروف پلی استایرن به شکل شفاف و شیشه ای رنگ است این نوع ظرف ها از استحکام بالایی برخوردار است و در مقایسه با ظرف های هایمپک از سختی بیشتری برخوردار است و در عین حال شکننده است. در صورتی که این نوع ظرف ها تحت فشار قرار می گیرد. به علت شکنندگی بالایی که در این نوع ظروف وجود دارد در بسته بندی خاصی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این نوع ظرف ها را معمولا برای مایعات کاربرد دارد. این ظرف ها به شکل مستطیل شکل برای سالاد استفاده می شود. در حال حاضر استفاده از سایر ظرف های پلاستیکی با متریال های دیگر رایج شده است که ضرر کمتری نسبت به پلی استایرن دارند.

 

معرفی روش های تولید ظروف پلی استایرن

سیستم تولید ظروف پلی استایرن یکبار مصرف به شیوه نیمه فرمینگ: سیستم نیمه فرمینگ همه ی عملیات تولید را که در یک دستگاه انجام می گیرد را با ترتیب انجام می دهند. فرایند تولید این ظرف ها به این نحو است که متریال اولیه به صورت گرانول پتروشیمی در بخشی از خط تولید که با نام اکسترود شناخته می شود.

این مواد را ذوب می کنند پس از آن ورق های گرم شده پیش از سرد شدن ورق ها آن ها را وارد دستگاه های پرس می کنند پس از آن فرایند تولید در زیر قالب ها انجام می پذیرند. نکته قابل توجه در مورد تولید ظروف توسط این دستگاه تنها می توان از پلی استایرن ها در دو نوع کریستال و هایمپک می باشند برای ساخت ظروف یکبار مصرف استفاده کرد.

ظروف یکبار مصرف پلی استایرن با سیستم ترموفرمینگ: این شیوه ساخت ظرف یکبار مصرف نسبت به روش قبلی مدرن تر و پیشرفته تر به شمار می رود. در این روش از دو دستگاه استفاده می شود که دستگاه اول متریال اولیه گرانول را تبدیل به ورق کرده و سپس آن را به شکل رول در می آورد و با استفاده از دستگاه دوم که با عنوان پرس ترموفرمینگ شناخته می شود که ورق های تولید شده از کوره های حرارتی می گذرد و به درجه حرارت لازم رسیده و پس از آن را برای فرم گیری وارد دستگاه پرس می کنند.

ظروف یکبار مصرف فومی: این ظرف ها در برابر شکنندگی از تحمل بالایی برخوردار هستند که برای ایجاد این ویژگی از پلی استایرن استفاده می کنند. این ظرف ها را جهت استفاده از مواد غذایی گرم استفاده می کنند.

نکته ی قابل توجه ای که در مورد ظرف های یکبار مصرف فومی وجود دارد این است که نسبت به ظرف های یکبار مصرف شفاف یا شیشه ای حرارت را بهتر تحمل می کنند.

در حقیقت این مدل از ظرف های یکبار مصرف به عنوان سالم ترین انواع آن محسوب می شود. با توجه به این ویژگی نسبت به دیگر ظروف یکبار مصرف کمترین درصد جذب مواد و آلودگی های شیمیایی را دارند. همین امر باعث شده است که این نوع از ظرف ها در میان مردم و رستوران ها، مراکز ارائه کننده مواد غذایی مورد توجه قرار بگیرند.

برای ساخت ظروف یکبار مصرف از یک پلیمر پلاستیکی به نام استایرن استفاده می شود که پایه ی آن استایرن مونومر می باشد. با توجه به اینکه در سال های اخیر مسئله ی بیماری زا بودن این محصولات زیاد مطرح شده است.

بنابراین افراد برای اطمینان خاطر بیشتر باید در هنگام خرید این ظروف باید به نام شرکت تولید کننده ی آن توجه کرده و از وجود نشان سازمان غذا و دارو اطمینان حاصل کرده و به این ترتیب خیال شان از جهت سلامت ترکیبات به کار رفته در این ظروف آسوده باشد.

شرکت تولیدی شیمیایی محب بسپار، در فروش و صادرات انواع پلی استایرن ها ، یکی از بازوهای اصلی و قدرتمند اقتصاد کشور محسوب می شود. با صادرات این محصول به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، می توان کالاهای ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 11 =