صنایع پتروشیمی

تفاوت های پلی استایرن منبسط شده و اکسترود شده

تفاوت های پلی استایرن منبسط شده و اکسترود شده

پلی استایرن منبسط شده از دانه های پلی استایرن درست شده و سفید رنگ است و برای بسته بندی و عایق و سایر موارد به کار می رود. از استایرن و پنتان ساخته شده است.

نحوه ساخت پلی استایرن منبسط شده

پلی استایرن منبسط شده در سه مرحله، پیش انبساط، رشد، پایداری و قالب سازی طراحی و تولید می شود. پلی استایرن از فراورده های نفتی خام تهیه می شود. پلی استایرن منبسط شده با حلال فوم پنتان تهیه می شود. دانه های پلی استایرن در دمای بالای ۹۰ درجه سانتیگراد در حالت قبل از تبدیل شدن به فوم قرار می گیرد.

این دما موجب تبخیر حلال پیش فوم شده و ۲۰ – ۵۰ بار اندازه اصلی خود متورم می شوند. دانه های پلی استایرن به مدت ۶-۱۲ ساعت در انبار نگهداری می شوند تا دوباره در شرایط قبل از تغییر قرار بگیرند.

نحوه ساخت پلی استایرن منبسط شده

 

پلی استایرن اکسترود شده

پلی استایرن اکسترود شده از طریق فرایند اکستروژن تولید می شود. رزین پلاستیکی و سایر مواد ذوب شده و در قالب ها ریخته شده و پس از خنک و منجمد شدن از قالب بیرون آورده می شود. این نوع پلی استایرن بهترین عایق بوده و نسبت به رطوبت و بار استاتیک مقاوم بوده و حتی در برخی موارد از آن به عنوان عایق ساختمانی استفاده می شود.

پلی استایرن اکسترود شده

تفاوت های پلی استایرن منبسط شده و اکسترود شده

اولین تفاوت، نحوه تولید پلی استایرن منبسط و اکسترود شده از دانه های پلی استایرن است. پلی استایرن منبسط، عایق محکم و سبک و در عین حال پلی استایرن اکسترود شده نیز مقاوم و محکم است.

پلی استایرن منبسط شده از یک ماده ترموپلاستیک که از دانه های پلی استایرن تهیه شده در حالی که پلی استایرن اکسترود شده از کریستال های پلی استایرن ساخته می شود. پلی استایرن منبسط شده نسبت به پلی استایرن اکسترود شده کمترین تاثیر منفی را بر محیط زیست دارد.

  • تعریف

پلی استایرن منبسط شده، ماده ترموپلاستیک بوده که از دانه های پلی استایرن تهیه می شود ولی پلی استایرن اکسترود شده از بلورهای پلی استایرن تولید می شود.

  • ماده خام

پلی استایرن منبسط از دانه های جامد پلی استایرن تهیه می شود در حالی که پلی استایرن اکسترود شده از بلورهای این ماده تهیه و ساخته می شود. در تولید پلی استایرن اکسترود شده از رزین و سایر مواد استفاده شده ولی در پلی استایرن منبسط شده از دانه های این ماده استفاده می شود.

  • فرایند تولید

گرمایش دانه های پلی استایرن حاوی گاز موجب تولید پلی استایرن منبسط می شود ولی پلی استایرن اکسترود شده از طریق خارج کردن قالب پلی استایرن مذاب مایع که در قالب ها سرد و ضخیم شده ساخته می شود.

  • تاثیر بر محیط زیست

پلی استایرن منبسط شده حداقل تاثیر منفی را بر محیط زیست داشته ولی برعکس پلی استایرن اکسترود شده بیشترین تاثیر منفی را داشته و محیط زیست را تخریب می کند.

کاربری

پلی استایرن منبسط شده و اکسترود شده هر دو به عنوان عایق در پانل های ساختمانی استفاده می شوند که اندازه آن ها بین ۵۰ تا ۱۵۲ سانتی متر بوده و عملکرد هر دو یکسان بوده و می توان با این پنل ها، از اتلاف انرژی در داخل ساختمان جلوگیری کرد.

حفظ انرژی داخل واحد ساختمان مهمترین هدفی است که برای پلی استایرن منبسط شده و اکسترود شده تعریف شده ولی با این وجود نحوه عملکرد هر یک متناسب با کاربری های مختلف، مشخص خواهد شد. نحوه تولید هر یک از این مواد بر نحوه استفاده آن ها در بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود.

 

اهداف تولید

جذب آب

از آن جایی که آب به پلی استایرن منبسط نفوذ می کند بنابراین عملکرد عایق بودن از بین می رود. این کاربری در سقف های زیرزمینی و کاذب کاملا درست است. آگاه بودن به دمای زیر انجماد موجب می شود که بتوانید از پلی استایرن منبسط به نحو درست استفاده کنید.

افزایش و کاهش دما موجب ایجاد خلاء بین دانه های پلی استایرن منبسط شده و در نتیجه ویژگی عایق بودن آن از بین خواهد رفت. ولی پلی استایرن اکسترود شده ساختار بسته ای دارد و تغییرات دمایی و عوامل محیطی مانند آب و باد بر آن تاثیر منفی نخواهد داشت.

رسانش گرمایی

رسانش گرمایی پلی استایرن اکسترود شده در مقایسه با پلی استایرن منبسط شده خیلی کم است. هوا، گرما را منتقل می کند و از آن جایی که ساختار مولکولی پلی استایرن اکسترود شده نسبت به پلی استایرن منبسط شده بهم پیوسته است، پلی استایرن اکسترود شده برای این کاربری کاملا مناسب است.

استحکام فشاری

مقاومت پلی استایرن منبسط شده در مقایسه با پلی استایرن اکسترود شده، خیلی کم است و هر چقدر که فوم محکم تر باشد به همان اندازه استحکام و مقاومت آن در برابر فشار بیشتر خواهد بود.

نتیجه گیری

پلی استایرن منبسط شده از دانه های پلی استایرن تهیه شده ولی پلی استایرن اکسترود شده از دانه های بلوری این ماده تهیه می شود. آب می تواند خاصیت عایق پلی استایرن منبسط را از بین ببرد ولی پلی استایرن اکسترود شده در این مورد مقاوم بوده و نسبت به عوامل محیطی مقاوم بوده و به همین دلیل در ساختمان سازی از این نوع پلی استایرن استفاده می شود.

ساختار مولکولی پلی استایرن اکسترود شده، بسته بوده و به همین دلیل مقاومت فشاری بالایی داشته و از خیلی جهات به پلی استایرن منبسط شده برتری ها و مزایایی دارد.

شما می توانید برای خرید محصولات پلیمری و انواع پلی استایرن  ها از طریق شرکت بازرگانی محب بسپار اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *