صنایع پتروشیمی

آشنایی با کاربردها و ویژگی های برجسته پلی استایرن انبساطی

آشنایی با کاربردها و ویژگی های برجسته پلی استایرن انبساطی

کاربرد پلی استایرن انبساطی در صنایع مختلف چیست؟ EPS یا پلی استایرن انبساطی را معمولا با عنوان یونولیت می شناسند. این نوع پلی استایرن دارای ویژگی های زیادی از جمله ضد حریق بودن است و به صورت گرانولی سفید رنگ و سبک وزن عرضه می شود.

قابلیت انبساطی این محصول بستگی به وجود یک مقدار گاز پنتان دارد که در هنگام تولید این مصالح در آن محبوس می ماند. فرایند انبساط در این محصول به این شکل است که بر اثر حرارتی که از بخار آب که از درون دانه های پلی استایرن بیرون می رود موجب انبساط آن می شود.

از دیگر ویژگی های پلی استایرن انبساطی سازگاری آن با محیط زیست است و برای انسان ها خطری ندارد. این محصول قابلیت بازیافت داشته در برابر آتش نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

کاربرد پلی استایرن انبساطی در چه زمینه هایی است

بسته بندی: یکی از موارد پرکاربرد پلی استایرن انبساطی صنعت بسته بندی است که بیشتر از ۵۰ سال است این متریال جای خود را در صنعت مورد نظر باز کرده است. در کنار این از پلی استایرن انبساطی برای مواردی نظیر تولید عایق های حرارتی برای ساختمان ها، استفاده از آن در کانتینرهای مخصوص حمل بار، انجماد سریع و سردخانه ها، است.

یکی از دغدغه های تولیدکنندگان در صنایع و مشاغل مختلف استفاده از بسته بندی های مرغوب و دقیق برای عرضه محصولات شان به بازار است تا در فرایند حمل و نقل و عرضه محصول آسیب ندیده و در بهترین حالت ممکن به دست مصرف کننده برسد.

پلی استایرن انبساطی با قابلیت هایی نظیر سبک وزنی، مقاومت در برابر رطوبت، پایداری حرارتی و ابعادی ، قالب پذیری و تحمل ضربه پذیری بالا باعث می شود گزینه ایده آلی برای بسته بندی وسایل حساس الکترونیکی به شمار برود.

دیگر کاربرد پلی استایرن انبساطی به کارگیری آن در صنایع بسته بندی دارو و مواد خوراکی است که به دلیل ویژگی هایی مانند عدم فساد پذیری و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت می باشد.

عایق کاری: از دیگر نمونه های کاربرد پلی استایرن انبساطی، استفاده از آن در صنعت عایق کاری می باشد. عدم فساد پذیری در طولانی مدت و مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت باعث شده است به عنوان یک متریال فوق العاده برای عایق کردن سردخانه ها شناخته شود.

در سال های اخیر از EPS به عنوان یک جایگزین مناسب برای پلی استایرن معمولی (GPPS) و سفال در دیوار ساختمان ها شناخته شده است. استفاده از آن موجب شده تا حد زیادی هزینه های مربوط به نیروی انسانی کاهش پیدا کند همچنین صرفه جویی در هزینه های بتن و حجم مصرفی آن به وجود بیاورد.

در حالت کلی دانه های پلی استایرن انبساطی به صورت یک محصول نهایی به بازار عرضه می شود و بعد از آن توسط مصرف کنندگان بدون هیچ واکنش شیمیایی به قطعات مختلف و پلی استایرن تبدیل می شود. این متریال را براساس شکل ، اندازه و چگالی در زمینه عایق کاری و بسته بندی به کار گرفته می شود..

قابلیت ضد حریق بودن: کاربرد پلی استایرن انبساطی در ساخت مصالح پیش ساخته نظیر ساندویچ پانل ها همچنین از این محصول در صنایع دیگری مانند قالب سازی و ریخته گری استفاده می شود. به این ترتیب که ماده ی مذاب را درون فوم پلی استایرن انتقال می دهند که به مرور و در اثر حرارت بسیار زیاد پلی استایرن انبساطی از بین خواهد رفت و قطعه ی به شکل حاصل خواهد شد.

مهم ترین کاربرد پلی استایرن انبساطی ضد آتش بودن آن است که به علت قابلیت های بی نظیر انبساطی و خواص فوق العاده ی صوتی و حرارتی آن باعث شده که به عنوان یک گزینه ی برای استفاده در دیوارهای ساختمان به جای رابیتس و سفال است.

کاربرد پلی استایرن انبساطی در چه زمینه هایی است

ویژگی های پلی استایرن انبساطی

  • عایق حرارتی فوق العاده
  • قابلیت ضد آتش و نسوز بودن
  • ویژگی های مکانیکی عالی مانند مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه همچنین از بین بردن شوک های حاصل از ضربات
  • قابلیت ضد آب بودن و مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • امکان برش و قالب گیری در شکل های گوناگون
  • هزینه ی پایین در ازای واحد حجم
  • درصد سفتی در مقایسه با وزن بسیار بالا است به طوری که قطعه های پیش ساخته ای که به کمک این متریال ساخته می شوند از دوام استحکام بالا و وزن سبک برخوردار هستند.
  • این نوع پلی استایرن دارای چگالی پایین است.
  • یکی از ویژگی های بارز فوم پلی استایرن انبساطی یا EPS قابلیت ضد حریق بودن آن است که در هنگام آتش سوزی شعله ها را پخش نمی کند. زمانی که شعله آتش مستقیم از آن دور شود فورا خاموش می شود. مشاهده شده که در هنگام آتش سوزی هیچ دود غلیظی از خود متصاعد نمی کند و زمانی که آتش از آن دور شود به راحتی خاموش شده و شعله ای از آن باقی نخواهد ماند.
  • یکی دیگر از ویژگی های این نوع پلی استایرن مقاومت در برابر حوادثی مانند زلزله است، به این علت که بار مرده ساختمان را کاهش می دهد و در برابر زمین لرزه مقاومت بالاتری دارد و شکسته نمی شود.

ویژگی های پلی استایرن انبساطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 7 =