صنایع پتروشیمی

بررسی کاربردهای پلی استایرن در موارد مختلف

بررسی کاربردهای پلی استایرن در موارد مختلف

درباره کاربردهای پلی استایرن چه می دانید؟ پلی استایرن در صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از خاص ترین زنجیره ها به شمار می رود. این زنجیره در دسته بندی فنیل ها است و به یکی از طویل ترین صف های کربنی در مواد شیمیایی به شمار می رود. پلی استایرن ها حاوی کربن ها و هیدروژن های عنصرهای شیمیایی هستند.

اصلی ترین ویژگی این متریال تلفیق پیوند واندروالسی در کوتاه ترین زمان ممکن در زنجیره ی پلیمر ها محسوب می شود. هر اندازه که زنجیره کربنی طولانی تر شود در نتیجه نیروی کششی نیز در آن افزایش پیدا می کند و این مسئله باعث کارآمدی پلی استایرن ها شده است.

 

آشنایی با کاربردهای پلی استایرن

کاربرد در ظرف های یکبار مصرف: یکی از رایج ترین کاربردهای پلی استایرن بهره گیری از آن در صنعت ساخت ظروف یکبار مصرف و قابل بازیافت است. در حال حاضر شاهد این هستیم که این محصولات یکبار مصرف نقش بسیار عمده ای در صنعت و زندگی روزمره انسان ها ایفا می کند.

دلایل مختلفی برای استفاده از پلی استایرن در این زمینه وجود دارد که در درجه اول شفافیت و پس از آن مقاومت بسیار بالای  این ماده ی پلاستیکی است. همین امر باعث شده است تا علاوه بر ظروف یکبار مصرف از این متریال در صنایع اتومبیل سازی، لوازم ورزشی، بیشتر لوازم بهداشتی همچنین ساخت اسباب بازی برای کودکان استفاده کنند.

برخورداری از قابلیت دی الکتریک بودن مولکول های پلی استایرن باعث شده تا بسیار مورد توجه قرار بگیرد و پلی استایرن به عنوان یکی از ترکیبات مهم در صنعت الکترونیک به شمار رود.

استفاده در لوازم خانگی: یکی دیگر از کاربردهای پلی استایرن مربوط به استفاده از پلی استایرن مقاوم به ضربه است. این مدل از پلی استایرن ها به عنوان نمونه ای اصلاح شده و با مقاومت بیشتر است که با عنوان کو پلیمر نیز شناخته می شود. این محصول به صورت مستقیم جایگاه خود را در تولید لوازم خانگی یافته است.

با ارتقاء قابلیت ضربه پذیری در این متریال به مرور کاربردهای بیشتری هم برای آن تعریف شده است. معمولا از این نوع پلی استایرن در تولید طبقات ، قفسه ها و سینی های داخل یخچال،  انواع لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری ،و…. استفاده می کنند.

آشنایی با کاربردهای پلی استایرن

پلی استایرن EPS : این نوع پلی استایرن که با رنگ سفید عرضه می شود و در کشور ما با نام یونولیت مشهور است، بیشترین کاربرد را در تولید ساندویچ پانل ها دارد. از ویژگی های این نوع پلی استایرن می توانیم به مقاومت بسیار زیاد در برابر فشردگی و تحمل ضربه پذیری بالا همچنین رسانایی گرمایی بسیار پایین و وزن سبک آن اشاره کنیم. این ویژگی ها باعث شده که این پلی استایرن در صنایع مختلفی مانند بسته بندی و عایق بندی کاربرد زیادی داشته باشد.

از کاربردهای پلی استایرن انبساطی می توانیم به مواردی مانند استفاده از آن ها در ساخت بلوک های پلاستوفوم اشاره کنیم که به عنوان بهترین جانشین برای بلوک های سیمانی شناخته می شود. از دیگر کاربردهای این متریال استفاده از آن در یخچال های صنعتی به عنوان عایق های حرارتی_ برودتی و صوتی است.

صنایع پزشکی: پلی استایرن ها به دلیل شفافیت و قابلیت استریل کردن ساده در صنعت پزشکی بسیار کاربرد دارند. از این مواد در ساخت سینی های مخصوص کاشت بافت ، انواع مختلف دستگاه ها و تجهیزات پزشکی، ساخت محفظه های کیت های آزمایشی و ظروف پتری، اجزای تشخیصی ،  لوله های آزمایشگاهی استفاده می کنند.

استفاده از پلی استایرن در بسته بندی مواد غذایی

یکی از مواردی که در هنگام کاربردهای پلی استایرن بسیار مورد توجه قرار گرفته است کاربرد پلی استایرن در صنایع غذایی است. در پاسخ باید گفت که سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا و دیگر آژانس های نظارت و کنترل به یک نتیجه ی مشترک رسیده اند بسته بندی مواد غذایی با این مواد مشکلی ندارد.

بسته بندی مواد غذایی نه تنها که ضرر ندارد بلکه مزیت هایی را هم به دنبال دارد که عبارتند از: کمک به کاهش بیماری هایی که ناشی از مواد غذایی در بیمارستان ها، رستوران ها، مدارس، خانه ها، آسایشگاه ها ، کافی نت ها و….می شود. استفاده از پلی استایرن در بسته بندی ها بسیار مقرون به صرفه است و باعث کاهش هزینه ها می شود.

استفاده از پلی استایرن در بسته بندی مواد غذایی

استفاده از پلی استایرن در ساختمان ها

بی شک یکی از مهم ترین کاربردهای پلی استایرن استفاده از آن در ساختمان ها است. پلی استایرن ها معمولا در صنعت ساختمان سازی به عنوان عایق استفاده می شوند و ضخامت حداقلی که برای آن ها در نظر گرفته شده است در حدود ۱ اینچ است. معمولا از این متریال به عنوان عایق در سقف و دیوارها استفاده می شود.

پلی استایرن ها در مقابل رطوبت و آب مقاومت بالایی دارند. این مواد انعطاف پذیری و سازگاری بالایی در مقابل حرارت زیاد از خود نشان می دهد. از دیگر ویژگی های این ماده پایداری بالا در برابر زلزله و سبک بودن و حمل و نقل آسان آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *