صنایع پتروشیمی

عوامل موثر بر قیمت دی اکتیل فتالات در بازار داخلی

عوامل موثر بر قیمت دی اکتیل فتالات در بازار داخلی

قیمت دی اکتیل فتالات براساس عوامل مختلفی مشخص می شود. حال هر چقدر که تاثیر این عوامل بیشتر و بزرگتر باشد به همان اندازه قیمت این محصول بالا خواهد بود. البته برخی شرکت های تولیدی این ماده شیمیایی، زیان ده بوده و برای جبران کمبود نیاز از کشورهای خارجی تولید کننده این ماده شیمیایی، وارد شده و توزیع می شود.

عوامل موثر بر قیمت دی اکتیل فتالات در بازار داخلی

مواد اولیه

با دو ماده اولیه انیدرید فتالیک و دی اتیل هگزانول، دی اکتیل فتالات تهیه می شود. قیمت ماده اولیه دومی مهم بوده و در تعین قیمت محصول نهایی تاثیرگذار است. دی انیل هگزانول، قیمت ثابتی ندارد و به همین دلیل قیمت محصول نهایی نوسان دارد و ثابت نیست.

نوسانات اقتصادی

نوسانات اقتصادی بر قیمت مواد اولیه شیمیایی نیز تاثیرگذار است و هر چقدر که نوسانات شدید باشد به همان اندازه قیمت محصول هم به همان اندازه تغییر خواهد کرد.

خرید دی اکتیل فتالات (DOP) از شرکت محب بسپار برای شما مقرون به صرفه بوده و این شرکت مواد اولیه محصول را از بهترین مواد انتخاب کرده و محصول نهایی را تولید می کند. خرید دی اکتیل فتالات (DOP) به دلیل نوسانات اقتصادی می تواند در برخی مواقع کار مشکلی باشد.

با فروش دی اکتیل فتالات (DOP) و صادرات دی اکتیل فتالات (DOP) می توان در زمان مازاد محصول، درآمدزایی کرده ولی در زمان هایی که کشور با کمبود این ماده مهم شیمیایی مواجه است لازم است که با خرید دی اکتیل فتالات (DOP) در حجم انبوه این کمبود را برطرف کرد.

 

رابطه عرضه و تقاضا موثر بر قیمت دی اکتیل فتالات

رابطه بین عرضه و تقاضا بر قیمت سایر محصولات تاثیر می گذارد. هر چقدر که میزان عرضه کم و تقاضا بیشتر باشد، قیمت محصول بالا خواهد بود.

قیمت دی اکتیل فتالات در بورس کالا

این ماده توسط شرکت های تولیدی داخلی عرضه می شود و بخشی از آن در بورس کالا به مزایده گذاشته می شود. قیمت این ماده رقابتی بوده و به همین دلیل اکثر شرکت ها، قیمت آن را پایین ذکر می کنند. قیمت دی اکتیل فتالات در بازارهای داخلی غیر قابل پیش بینی است و به همین دلیل فروشندگان براساس وضعیت بازار طی ماه های آینده، قیمت دی اکتیل فتالات را اعلام می کنند.

شرکت های مختلفی محصول تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می کنند و به همین دلیل است که قیمت دی اکتیل فتالات ثابت نیست.

حجم بالای تولید و قیمت دی اکتیل فتالات

از آن جایی که دی اکتیل فتالات در صنایع مختلفی مصرف می شود به همین دلیل می توان ادعا کرد که میزان مصرف این ماده بسیار بالا است و قیمت بالایی دارد.

برخی شرکت ها به دلیل زیان ده بودن، این محصول را تولید نمی کند و از آن جایی نیاز بیش از عرضه بوده لازم است که از کشورهای خارجی تولید کننده این ماده شیمیایی، قیمت آن را در بازار داخلی پایین نگه داشت.  

 

حجم بالای تولید و قیمت دی اکتیل فتالات

ممنوعیت و رفع ممنوعیت به دلیل تامین نیاز داخلی

از آن جایی که قیمت دی اکتیل فتالات این محصول بالا است و به دلیل تامین نیازهای داخلی، در زمان مواجه با کمبود، می توان این ماده را در داخل کشور مصرف کرد.

در زمان هایی که میزان تولید داخلی از نیازهای داخلی خیلی بیشتر باشد می توان این ماده مهم و حیاتی را به سایر کشورها صادر کرد.

صنایع هدف و قیمت دی اکتیل فتالات

از آن جایی که این ماده در بسیاری از صنایع مصرف می شود به همین دلیل لازم است که کلیه شرکت های تولیدی داخلی با تمام ظرفیت خود، این ماده شیمیایی مهم را تولید کرده و در اولویت اول، مصرف داخل کشور به صادرات این محصول مهم بوده و می توان با این کار از هدررفت منابع جلوگیری کرد.

بعد از تامین نیاز داخلی می توان در صورت مازاد محصول، آن را صادر کرد. میزان تولید جهانی دی اکتیل فتالات ۳ میلیارد کیلوگرم در سال است مشخص است که بازار بکر و سودده دارد و شرکت های ایرانی شیمیایی می توانند در این حوزه سرمایه گذاری های لازم را به انجام برسانند تا درآمد سرشاری از این ماده شیمیایی نصیب بخش صادرات و بازرگانی ایران شود.

  • صنایع کفش
  • رنگ سازی
  • شیلنگ سازی
  • اسباب بازی
  • کابل سازی
  • گرانول سازی
  • نوار دور شیشه
  • شیمیایی
  • لاستیک سازی
  • پلاستیک سازی

سرمایه گذاری در تولید دی اکتیل فتالات

در صورتی که در تولید این ماده سرمایه گذاری های لازم به انجام برسد می توان از ضرر دهی برخی کارخانجات جلوگیری کرده و این ماده را در حجم انبوهی تولید کرد. با نگاهی به صنایع مصرف کننده متوجه خواهید شد که اولین وظیفه شرکت های شیمیایی، تولید دی اکتیل فتالات بوده تا قیمت آن افزایش پیدا نکند. حتی برخی از صنایع بیش از حد معمول مصرف می کنند و لازم است که برای تامین نیازهای آن ها، برنامه های کلان تولیدی داشت.

سرمایه گذاری در تولید دی اکتیل فتالات

نتیجه گیری

دی اکتیل فتالات یکی از مهمترین مواد شیمیایی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. البته باید توجه داشت که لازم است که واحدهای صنعتی ضررده تولید کننده این محصول لازم است که تعطیل شده و بجای آن ها واحدهای صنعتی دیگری افتتاح شده یا برای افزایش ظرفیت تولید سایر واحدهای تولیدی شیمیایی، سرمایه گذاری های لازم به انجام برسد تا کمبودی از این جهت در کشور احساس نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =