صنایع پتروشیمی

مواد پلی استایرن مقاوم از چه تشکیل شده است

مواد پلی استایرن مقاوم از چه تشکیل شده است

مواد پلی استایرن مقاوم چیست؟ این ماده نسبت به پلی استایرن معمولی از مقاومت بالاتری برخوردار است که از مخلوط دو ماده ی پلی استایرن و پلی بوتادین ساخته می شود. برای ساخت پلی استایرن مقاوم (hips ) مواد مورد نظر را بر روی غلتک های داغ قرار می دهند و به وسیله ی مخلوط کن های داخلی آن ها را با یکدیگر ترکیب می کنند که به این روش اکستروژن نیز گفته می شود.

در حال حاضر تولید پلی استایرن مقاوم به صورت انحلال مولکول ها در لاستیک پلی بوتادین در منومر استایرن تشکیل می شود. برای آشنایی با مواد تشکیل دهنده پلی استایرن ضد ضربه با ما همراه باشید.

 

مواد پلی استایرن مقاوم چه ویژگی هایی دارد؟

مواد پلی استایرن مقاوم که به اختصار آن را HIPS می نامند از نوعی بسپارش پیوندی تشکیل شده است. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم این محصول از ترکیب دو متریال پلی بوتادین و پلی استایرن تشکیل شده که حاصل آن یک ماده ی پلاستیکی بسیار مقاوم است.

از ویژگی های پلی بوتادین قابلیت جذب ضربه و انعطاف پذیری بالا را می توانیم نام ببریم. پلی استایرن ها دارای مزایایی مانند استحکام و مقاومت بالایی هستند. این ویژگی ها باعث شده است که محصول پلیمری تولید شده دارای قابلیت ارتجاعی چشمگیری باشد. این در حالی است که پلی استایرن های معمولی یا استاندارد این قابلیت را نخواهند داشت.

مواد پلی استایرن مقاوم باعث می شود این ps از قدرت فوق العاده ای برخوردار باشد همچنین میزان شکنندگی آن بسیار کاهش پیدا کرده در عین حال توانایی ضربه پذیری بسیار زیاد و تحمل فشار و ضربه های سنگین را دارد. علت نام گذاری این پلی استایرن به مقاوم و ضد ضربه نیز همین امر است. این نوع پلی استایرن را به عنوان یکی از قدیمی ترین نمونه های ترمو پلاستیک در جهان شناخته می شود. این متریال را با استفاده از بسپارش های مونومتری ساخته می شوند.

مواد پلی استایرن مقاوم چه کاربردی دارد؟

مواد پلی استایرن مقاوم نوعی پلاستیک ضد ضربه هستند که در ساخت لوازم خانگی ، انواع ظروف کاربرد دارد. این نوع پلاستیک بسیار سبک وزن بوده و از انعطاف پذیری بالا و قیمت پایینی برخوردار است. به دلیل مزیت های بی نظیری که این ماده دارد در صنایع مختلف به کار برده می شود. این ماده از رنگ بندی متنوعی برخوردار است و به سادگی شکسته و سوراخ می شود.

مواد پلی استایرن مقاوم از قابلیت گرم کردن برخوردار است به همین دلیل امکان تولید اشکال مختلفی به وسیله ی آن وجود دارد. در فرایند تولید این نوع پلی استایرن ۱۰ درصد بوتادین به آن افزوده می شود که باعث بالا رفتن استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربات می شود.

دلیل توجه به پلی استایرن مقاوم در برابر ضربه امکان رنگ پذیری زیاد، مقاومت قابل توجه، قابلیت قالب پذیری فوق العاده، چسبندگی بسیار زیاد آن است.

این ماده به عنوان یکی از بهترین رزین های اساسی است که جهت تولید عوامل الکتریکی، ترکیب های ساختمانی و کالاهای عمومی استفاده می شود. پلی استایرن مقاوم به عنوان یک نوع رزین غیر کریستالی شناخته می شود، به وسیله تغییرات در درجه کریستالیزاسیون در ارتباط با نحوه ی ساختار سلولی تغییر و تحول زیادی در خاصیت پلی استایرن های مقاوم به وجود آورده است.

مواد پلی استایرن مقاوم چه کاربردی دارد؟

معرفی مواد پلی استایرن مقاوم

همان طور که اشاره کردیم پلی بوتادین به عنوان یکی از مواد اصلی ساخت پلی استایرن مقاوم است که به شکل یک لاستیک زرد رنگ روشن به شکل جامد است. این ماده بدون بو است و از نقطه ذوب بالایی برخوردار است. این ماده در شرایط طبیعی به صورت پایدار است اما نباید در مجاورت مواد اکسید کننده قرار بگیرند.

کاربرد های پلی استایرن مقاوم چیست

این نوع پلی استایرن را به عنوان اولین لایه مقاوم در برابر سرما در یخچال ها و فریزر ها به کار می برند. از دیگر کاربردهای آن استفاده از آن ها در چاپگرهای سه بعدی است.

این مدل از پلی استایرن در حالت عادی با اضافه کردن  ۵-۱۰٪ بوتادین یا کوپلیمر لاستیکی ساخته می شود که این امر باعث مقاومت و افزایش سختی این نوع پلی استایرن نسبت به انواع معمولی افزایش پیدا کند و به شکل یک محصول مناسب با سختی بالا و ایده آل برای استفاده در انواع بسته بندی به کار برده می شود.

این نوع پلی استایرن از امکان فرایند پذیری دوباره دمایی، ابعادی،چسبندگی، چاپ پذیری دارد و به عنوان یکی از ۵ رزین اصلی در ساختمان سازی و ساخت وسایل الکترونیکی به شمار می رود.

مواد پلی استایرن مقاوم در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و بر روی سطح خود از قابلیت های ضد باکتریایی برخوردار است.

از دیگر ویژگی های این محصول کم هزینه بودن آن است که بسیار مورد توجه واقع شده است. استفاده در بسته بندی های مختلف و استفاده از آن در ساندویچ پانل ها از دیگر موارد استفاده پلی استایرن مقاوم است.

کاربرد های پلی استایرن مقاوم چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =