صنایع پتروشیمی

آشنایی با کاربرد ترموپلاستیک ها

آشنايي با کاربرد ترموپلاستیک ها

ترموپلاستیک ها

پیش از آن که به بررسی کاربرد ترموپلاستیک ها بپردازیم باید بگوییم که این نوع پلیمر به نوعی گرمانرم اطلاق می شود که در مجاورت با دمای بالا بدون اینکه دچار تغییرات شیمیایی شود ذوب می شود. ترموپلاستیک ها به عنوان یک نوع پلیمر هستند که از قابلیت بازیافت و ذوب در دفعات متعدد برخوردار می باشند. یکی از انواع ترموپلاست ها مدل مقاوم در برابر گرما است.

بررسی کاربرد ترموپلاستیک مقاوم در برابر گرما

استفاده از ترموپلاستیک هایی که در برابر گرما از مقاومت بالایی برخوردار هستند در حال حاضر روند رو به رشدی دارند. روش تولید این نوع ترموپلاستیک ها این است که در برابر حرارت بسیار زیاد ذوب شده و پس از آن فرایند فرآوری بر روی آن انجام می گیرد.

این نوع ترموپلاستیک از چند زیر مجموعه ی پلیمری تشکیل می شود که هر کدام از آن ها نیز انواع متفاوتی دارند. کاربرد ترموپلاستیک ها در بخش های متنوعی وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

شما می توانید جهت اطلاع از مشخصات کلیه پلیمرها و محصولات شیمیایی و نیز اطلاع از نحوه خرید و قیمت آنها به سایت محب mohebbaspar.com مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

بررسی کاربرد ترموپلاستیک مقاوم در برابر گرما

 

کاربرد ترموپلاستیک در صنعت خودروسازی: ترموپلاستیک های مقاوم به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای برای تولید محصولات مختلف در صنعت اتومبیل سازی به شمار می رود.

علت استفاده از این ماده در صنعت اتومبیل سازی مقاومت بالا در برابر حرارت در کنار پایداری ابعادی توانایی و مقاومت در مقابل یک دسته ی گسترده از متریال های شیمیایی مختلف می باشد.

دلایل ذکر شده موجب شده است که ترموپلاستیک ها برای متریال های قدیمی مانند فلزات و ترموست ها یک جایگزین مناسب باشند. یکی از دلایل استفاده ی گسترده از ترموپلاست ها در سال های اخیر سبک وزنی و صرفه جویی در مصرف سوخت است.

ترموپلاستیک هایی که در صنعت اتومبیل سازی استفاده می شوند شامل: PEI, PEEK، PEI,PEEK هستند. این مواد از ویژگی هایی نظیر انعطاف پذیری بالا در برابر طراحی و امکان توسعه در مدت زمان کوتاهتر، هزینه های اسمبلی پایین است. کاربرد ترموپلاستیک در صنعت ماشین سازی باعث شده است که هزینه ها کاهش پیدا کنند و وزن اتومبیل ها نیز کمتر شوند. این متریال ها قابل بازیافت هستند و از اثرات زیست محیطی مطلوبی برخوردار می باشند.

کاربرد ترموپلاستیک ها

کاربرد ترموپلاستیک در برق و الکترونیک: حوزه ی برق و الکترونیک یکی از حساس ترین صنایع در زندگی بشریت به شمار می رود. استفاده از ترموپلاستیک در این حوزه علل خاصی دارد که عبارتند از:

برای دسترسی به کاهش هزینه ها دیواره های سیم و کابل ها را به صورت نازک طراحی می کنند.

محصولات برقی و الکترونیکی که با استفاده از ترموپلاستیک ها تولید می شوند از کیفیت بسیار زیادی برخوردار است و قابل اعتماد تر از مواد دیگر هستند این محصولات بین ۵ تا ۲۰ سال طول عمر مفید دارند. از دیگر دلایل استفاده از آن این است که بازار به متریال های ضد اشتعالی احتیاج دارد که فاقد هالوژن باشد یا به میزان کمی از این ماده در آن موجود باشد است.

 

کاربرد ترموپلاستیک ها

 

کاربرد ترموپلاستیک ها در محصولات صنعتی: اغلب محصولات صنعتی به این امر نیاز دارند که امکان تحمل لغزش و اصطکاک قطعه های مختلف بر روی یکدیگر را داشته باشند دارند. ترموپلاستیک ها علاوه بر این قابلیت در مقابل مواد شیمیایی نیز از مقاومت فوق العاده ای برخوردار هستند.

با توجه به اینکه تجهیزات صنعتی و ماشین های مخصوص در این حوزه مدت زمان زیادی مشغول فعالیت در مجاورت با حرارت بالا هستند بنابراین باید در برابر مواد شیمیایی نیز از مقاومت زیادی برخوردار باشند. ترموپلاستیک ها با توجه به قابلیت هایی که دارند به عنوان جایگزین بی نظیری برای فلزات و دیگر متریال ها تبدیل شده اند که در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در صنعت یافته اند.

کاربرد ترموپلاستیک ها در صنعت پزشکی: استفاده از ترموپلاستیک ها در صنعت پزشکی چشم انداز روشنی دارد. این متریال از لحاظ انعطاف پذیری، عملکرد مناسب و کاهش هزینه ها برای ساخت تجهیزات پزشکی بسیار مناسب است. انواع مختلفی از ترموپلاستیک ها در تجهیزات پزشکی کاربرد دارند که به شرح ذیل است:

PEI یا پلی اتریمید: این نوع ترموپلاستیک را برای تولید وسایل پزشکی که از قابلیت بازیافت و استفاده ی دوباره برخوردار است استفاده می کنند.

PPS یا پلی فنیل سولفون: از این متریال برای تولید تجهیزاتی استفاده می کنند که از امکان استریلیزه شدن برخوردار باشند.

LCP یا پلیمر های کریستالی مایع : از این نوع ترموپلاستیک ها معمولا برای ساختن تجهیزات و دستگاه هایی استفاده می کنند که در جریان تکنولوژی های میکروسیستم و جراحی های نسبتا تهاجمی استفاده می کنند.

کاربرد ترموپلاستیک ها در هوا و فضا: ترموپلاستیک PEEK در صنعت هوا و فضا به عنوان یک جایگزین مناسب برای آلومینیوم و دیگر فلزهای کاربردی است که برای ساخت محصولات گوناگون به کار می رفته است. این نوع پلیمر یا ترموپلاستیک به سادگی فرآوری می شود و از وزن کمی برخوردار است از دیگر علل توجه به آن در این صنعت ساختار ترکیبی آن است که از ویژگی ها و خواص فیزیکی و شیمیایی بی نظیری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هجده =