صنایع پتروشیمی

شناخت انواع ترموپلاستیک ها

شناخت انواع ترموپلاستیک ها

انواع ترموپلاستیک ها

انواع ترموپلاستیک چیست؟ گرما نرم یا ترموپلاستیک به متریال هایی اطلاق می شود که در هنگام افزایش دما بدون اینکه ساختار آن ها دچار دگرگونی های شیمیایی شود ذوب می گردند.

از دیگر ویژگی های ترموپلاستیک ها این است که می توانیم آن ها را چند مرتبه ذوب کرده و مجددا به حالت جامد دربیاوریم. این متریال در هنگام مذاب بودن مثل اکثر مایعات حالت جاری دارد. از این نظر با متریال هایی که از قابلیت اتصالات عرضی برخوردار است متفاوت می باشد.

آشنایی با علامت انواع ترموپلاستیک ها

  • آلاستومر TPE در صنایع مختلف از جایگاه ثابتی برخوردار است.
  • ای پی دی ام (EPDM)
  • ای پی ام (EPM)
  • ان بی آر (NBR)
  • پی بی آر (PBR)
  • اس بی اس (SBS)
  • اس ای بی اس (SEBS)
  • تی پی اس (TPS)
  • تی پی او (TPO)
  • پی بی آر (PBR)
  • تی پی وی (TPV)
  • تی پی آر (TPR)
  • تی پی اس (TPS)
  • تی پی او (TPO)

آشنایی با علامت انواع ترموپلاستیک ها

خواص فیزیکی و مکانیکی انواع ترموپلاستیک ها

انواع ترموپلاستیک ها اغلب زمانی که در دمای پایین تر از نقطه ی ذوب خود قرار دارند در بخش های بلورین و آمورف از یک حالت جامد برخوردار هستند. این ماده ویژگی کشسانی بودن خود را از قسمت های آمورف و استحکام را از بخش بلورین دریافت می کند.

نکته ی قابل توجه این است که در صورت بالا رفتن دما بیشتر از نقطه ذوب قسمت های بلورین حالت خود را از دست می دهند.

گرما نرم یا ترموپلاستیک ها از ویژگی منحصر به فرد قابلیت بازیافت برخوردار هستند و همین امر باعث شده است که این مدل پلیمر بسیار مورد توجه قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های ترموپلاستیک ها این قابلیت است که به صورت پیوسته و مداوم در چرخه انجماد و ذوب قرار بگیرند.

یکی از بهترین و ارزان ترین و در عین حال پرکاربرد ترین ترموپلاستیک ها پلی اتیلن ها هستند.

ساختار ترموپلاستیک ها از ترکیب پلاستیک و لاستیک تشکیل شده است که به صورت همزمان از قابلیت های لاستیک و پلاستیک برخوردار بوده به همین دلیل است که ویژگی های مکانیکی و فیزیکی فوق العاده ای دارد.

خواص فیزیکی و مکانیکی انواع ترموپلاستیک ها

ویژگی های انواع ترموپلاستیک ها

همان طور که اشاره کردیم ترموپلاستیک ها این قابلیت را دارند که در دفعات مختلف تغییر فرم پیدا کنند. به این ترتیب که مواد مذاب را در قالب ها قرار می دهند و پس از خنک شدن قالب ها یک فرم جدید به خود می گیرند.

یکی دیگر از ویژگی های ترموپلاستیک ها قابلیت جوش دادن آن ها است. البته باید به این نکته توجه داشت که در هنگام عملیات جوشکاری هر دو پلاستیک از یک جنس انتخاب شوند.

مفتول جوشکاری که انتخاب می کنید نیز باید از جنس همان پلاستیک باشد وگرنه امکان جوش دادن وجود ندارد. بنابراین امکان ندارد که شما بتوانید دو نوع متفاوت پلاستیک را به وسیله ی جوش به هم اتصال دهید. برخی از ترموپلاستیک ها وجود دارند که قابلیت اتصال به وسیله ی مواد شیمیایی، چسب ها، مانند حلال ها و… را دارند.

مواد ترموپلاستیک ها هنگام قرارگیری در دماهای پایین تر از ذوب قبل از اینکه حالت خمیری به خود بگیرند عملکردی مانند پلاستیک دارند. این عملکرد در دمای بالاتر از خمیری نیز وجود دارد. از مزیت های دیگر گرمانرم یا ترموپلاستیک انعطاف پذیری بسیار بالای آن در دمای بسیار کم می باشد.

کاربرد انواع ترموپلاستیک ها

ترموپلاستیک TPU: نوعی از ترموپلاستیک به شمار می رود که قابلیت خود ترمیم شوندگی دارد و از آن ها در پارچه های پوشش دهی شده و تنفس پذیر همچنین محصولات پزشکی مانند دستکش و روپوش استفاده می گردد.

از دیگر کاربردهای این متریال می توانیم به استفاده از آن به عنوان پوشش کابل، فیلم و ورقه ی نازک، شیلنگ های هیدرولیک، ژاکت های سیم های الکتریکی، آب بندی اتصال توپی خودکار و چرخ های کوچک و …. اشاره کنیم.

ترموپلاستیک EPDM/PP TPV: این نوع ترموپلاستیک در موارد بسیار حساسی نظیر آب بندی هوایی خودرو و بخش داخلی کاپوت آن ها به کار می رود. از دیگر کارایی های آن استفاده برای آب بندی محصولات پزشکی و فومی است. همچنین استفاده به عنوان عایق برای ژاکت های سیمی و چرخ های کوچک نیز از دیگر کاربردهای آن به شمار می رود.

ترموپلاستیک AEM TPV به عنوان اتصالات الکتریکی، کلاهک زیرین ماشین، درایو آب بندی شفت قطار، مجرای هوا، پوشش دهی شلنگ استفاده می شود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم ترموپلاستیک ها از ترکیب نیم پلاستیک و نیم دیگر لاستیک ساخته شده اند. این آلیاژ یکجا از خواص مکانیکی و فیزیکی همچنین نقطه ی قوت پلاستیک و لاستیک برخوردار می باشد. متریال تشکیل دهنده ی ترموپلاستیک از لحاظ شکل و ساختار آمورف یا ماکرومولکول است بخشی از این متریال از قابلیت کریستالیت برخوردار است.

این مواد در اشکال مختلف به صورت مکعب، استوانه ای، دانه و در حالت عدسی شکل و در برخی موارد به صورت پودری تولید و به بازار عرضه می گردند. این دانه ها اغلب با قطر ۳ میلی متری مشاهده می شوند. این مواد برای ساخت انواع مختلف ترموپلاستیک ها نظیر پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن به کار می روند.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با ترموپلاستیک ها و کاربرد آنها به سایت محب mohebbaspar.com مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 3 =