صنایع پتروشیمی

انواع ورق پلی استایرن را بشناسیم

انواع ورق پلی استایرن را بشناسیم

ورق پلی استایرن

درباره انواع مختلف ورق پلی استایرن چه می دانید؟ همان طور که می دانید ورق های پلی استایرن از منومر ساخته می شوند. درباره ی پیدایش ورق پلی استایرن باید بگوییم که این محصول در سال ۱۸۳۹ توسط فردی به نام ادوارد سایمون کشف شد و پس از جنگ جهانی با گذراندن مراحلی به شکل امروزی عرضه شده است.

ساختار این ورق ها به این شکل است که از ۹۵ درصد هوا و ۵ درصد پلاستیک ساخته شده است که وجود حجم بالای هوا در آن موجب می شود که این ورق ها بسیار سبک وزن باشند.

ساختار ورق پلی استایرن چگونه است ؟

معمولا ورق پلی استایرن در ایران با نام کریستال شناخته می شود و امروزه به عنوان یک راهکار مناسب برای کاربردهای داخلی ساختمان ها محسوب می شود. این ورق ها از چگالی بسیار پایین، مقاومت شیمیایی فوق العاده و سختی بالا برخوردار هستند.

ورق های پلی استایرن معمولا از شفافیت فوق العاده ای برخوردار هستند و قابلیت استفاده برای پوشش دادن قاب و جراغ های سقفی و شیشه های داخلی را دارند. از دیگر کاربردهای این ورق ها استفاده در فضا های مرطوب مانند صفحات دوش و کابین های حمام است که دلیل آن قابلیت جذب پایین آب می باشد.

یکی از ویژگی های بارز ورق های پلی استایرن قابلیت بازیافت پذیری بسیار بالای آن است این نوع ورق ها در طیف و رنگ های گسترده ای برای مقاصد مختلف تولید می شوند.

ورق پلی استایرن ایمپکت: این نوع ورق های پلی استایرن از ویژگی ضربه پذیری بی نظیری برخوردار است. علاوه بر استحکام زیاد این ورق ها در برابر حرارت زیاد مقاومت گرمایی فوق العاده ای دارد.

این ورق ها از قابلیت هایی نظیر رنگ پذیری، چاپ پذیری بسیار زیادی برخوردار است. این ورق ها از دو طرف دارای پوشش هستند. وجود این روکش ها باعث می شود که این ورق ها دارای قابلیت ترموفرمینگ باشند.

ساختار ورق پلی استایرن چگونه است ؟

مزایای ورق پلی استایرن

این ورق ها مانند هر نوع مواد دیگری دارای مزیت هایی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • این ورق ها به صورت یک عایق فوق العاده در برابر آب و رطوبت عمل می کنند.
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر فشار و ضربه ها
  • مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه
  • قابلیت نسوز و غیر قابل اشتعال
  • برخورداری از وزن پایین
  • قابلیت اجرایی با سرعت بسیار زیاد که باعث کاهش هزینه ها می شود.
  • طول عمر زیاد و دوام بالا
  • این ورق ها در برابر دمای بالا و ضربه های شدید بسیار مقاوم هستند.
  • قابلیت تبدیل شدن به شکل های گوناگون و سایزهای مختلف

مزایای ورق پلی استایرن

معایب ورق پلی استایرن

  • این ورق ها در کنار مزایایی که دارند خواه ناخواه دارای اشکالاتی نیز هستند که که عبارتند از:
  • ورق های پلی استایرن در مقابل حلال های آلی از مقاومت پایینی برخوردار است.
  • در صورتی که ورق ها با رنگ روغن رنگ آمیزی شود از قابلیت اشتعال برخوردار هستند.
  • در صورت استفاده از کلروفلورو کربن موجود در آن امکان آسیب زدن به لایه ی ازن وجود دارد.

مقایسه ورق پلی استایرن EPS و XPS در ساختمان سازی

ورق پلی استایرن منبسط شده که با نام اختصاری EPS شناخته می شود و ورق های پلی استایرن XPS به عنوان دو متریال صنعتی فوق العاده مطلوب است که برای تولید انواع فوم سقفی و یونولیت سقفی به کار برده می شود.

ترکیبات این ورق ها با محیط زیست بسیار سازگار بوده که نه تنها برای تولید انواع یونولیت به کار برده می شود بلکه برای امور حساس نظامی و صنعتی قابل استفاده است این متریال ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و باعث کاهش هزینه ها می شود.

امروزه در ساختار ورق های پلی استایرن XPS تغییراتی ایجاد می کنند که باعث تمایز آن از ورق های EPS می شود. ورق پلی استایرن XPS را معمولا به عنوان عایق برای امور ساختمان سازی به کار می برند این محصولات دارای بافتی فاقد حفره هستند که از ماده ای با عنوان GPPS ساخته می شود.

به همین دلیل این ورق ها در برابر جذب آب از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که ورق های پلی استایرن EPS در ساختار خود دارای فضاهای خالی هستند که موجب می شود آب و رطوبت به سادگی در آن نفوذ کند.

از لحاظ مقاومت دمایی و حرارتی ورق های EPS در مقایسه با XPS از مقاومت پایین تری برخوردار هستند. ضریب حرارتی ورق های XPS نیز از ورق های انبساطی بیشتر است. این ویژگی به مفهوم اینکه هر چقدر ضریب حرارتی عایق بالاتر باشد امکان جلوگیری از اتلاف انرژی را داشته و در نتیجه در مصرف انرژی ساختمان ها به میزان زیادی صرفه جویی شده و موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.

از ورق های اکسترود به دلیل امکان تحمل فشار و وزن بالا در ساخت سردخانه ها استفاده می شود. از دیگر قابلیت های ورق پلی استایرن XPS  می توانیم به مقاومت بسیار زیاد در برابر رطوبت و جذب آب اشاره کرد که باعث می شود برای استفاده در مناطق با رطوبت بالا مطلوب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 11 =