صنایع پتروشیمی

تفاوت ترموپلاستیک و ترموست در چیست ؟

تفاوت ترموپلاستیک و ترموست در چیست ؟

تفاوت ترموپلاستیک و ترموست

تفاوت ترموپلاستیک و ترموست در چه مواردی است؟ تفاوت عمده ای که بین ترموپلاستیک و ترموست وجود دارد در ارتباط با ذوب این مواد است. ترموپلاستیک ها این قابلیت را دارند که به هر شکلی ذوب شده و دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

در مورد ترموست ها باید بگوییم که این متریال ها از شکل دائمی برخوردار هستند همچنین فاقد قابلیت بازیافت به اشکال جدید پلاستیک هستند. از دیگر تفاوت های اساسی آن می توانیم به عدم شکنندگی ترموست ها اشاره کنیم که در مقابل قابلیت شکنندگی ترموپلاستیک ها وجود دارد.

در مقام مقایسه ترموست ها نسبت به ترموپلاستیک ها از قدرت و استحکام بیشتری برخوردار هستند در برخی موارد مشاهده می کنیم که ترموست ها تا ۱۰ برابر قوی تر از ترموپلاستیک ها هستند.

 

بررسی ساختار و تفاوت ترموپلاستیک و ترموست

برای درک بیشتر تفاوت ترموپلاستیک و ترموست ها قصد داریم به بررسی ساختار این متریال ها بپردازیم.

ترموپلاستیک: گرمانرم ها یا پلاستیک های نرم کننده ی ترمو نوعی از پلیمرهای پرکاربرد هستند. ترموپلاستیک در دمای بسیار بالا ذوب می شود و بعد از فرایند سرد شدن قادر است هر شکلی را به خود بگیرد و به صورت جامد در بیاید. ترموپلاستیک ها متریال هایی هستند که به طور معمول از وزن مولکولی زیادی برخوردار هستند.

زنجیره های پلیمری موجود در این مواد به کمک نیروهایی که میان مولکول ها وجود دارد به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. در صورتی که انرژی کافی وجود داشته باشد، امکان تجزیه ی نیروی بین مولکولی نیز به وجود خواهد آمد. یکی از ویژگی های اصلی ترموپلاستیک ها خاصیت قالب پذیری بالای آن ها است.

در مورد روند برگشت پذیر ترموپلاستیک که به عنوان مهم ترین تفاوت آن با ترموست مطرح می شود، باید گفت با از بین بردن انرژی های بین مولکولی که موجب می شوند این پلیمر شکل جامد داشته باشد شاهد ذوب این متریال خواهیم بود.

پس از سرد شدن نیروهای بین مولکولی مجددا بازگشته و ترموپلاستیک دوباره به حالت جامد بازمی گردد. به این ترتیب امکان ساخت وسایل مختلف با آن وجود می آید. ترموپلاستیک ها از خصوصیات فیزیکی زیادی بین نقطه ی ذوب و دمای تشکیل شدن کریستال های جامد برخوردار هستند که به تولید محصولات مختلف کمک می کند.

ترموست ها: مهم ترین تفاوت ترموپلاستیک و ترموست ها در این است که ترموست ها در مقابل درجه ی حرارت بالا و ذوب شدن مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. با ایجاد پیوندهای متقابل میان زنجیره های پلیمری در این متریال می توان آن را به یک پلیمر نرم و چسبناک یا یک ماده ی سخت و محکم تر از پیش تبدیل کرد.

برای تعریف و شناسایی پیوندهای موجود در ساختار ترموست آن را در یک محیط فعال شیمیایی قرار داده و به وسیله ی یک واکنش شیمیایی آن را معرفی می کنند. در موقعیت عادی این فرایند را با عنوان پختن تعبیر می کنند.

برای آغاز این فرایند ترموست را در دمای بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار می دهند و با کمک پرتوهای الکترونی با انرژی بالا و اشعه ی ماوراء بنفش و به کارگیری مواد افزودنی انجام می گیرد. پیوندهای متقاطع که در این متریال وجود دارد به عنوان پیوند های شیمیایی پایدار است که در زمان متقاطع شدن این پلیمر از یک ساختار ۳ بعدی بسیار محکم برخوردار می شود.

این ساختار در برابر گرم شدن از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. این روند را با عنوان فرایند برگشت ناپذیر می شناسند. در این روند ماده ی اولیه به صورت یک شبکه ی پلیمر تبدیل می شود که از قابلیت حرارت پایدار برخوردار است.

در هنگام انجام اتصال متقاطع در ترموست وزن مولکولی پلیمر افزایش پیدا می کند به این ترتیب نقطه ی ذوب افزایش پیدا می کند. با توجه به این مسئله متوجه می شویم در زمانی که نقطه ی ذوب بیشتر از دمای محیط باشد مواد حالت جامد خود را حفظ می کنند. در صورتی که دما به شکل غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کند. این محصولات به جای ذوب شدن تجزیه می گردند.

برخی از معروف ترین نمونه های ترموست شامل: لاستیک ولکانیزه، پلی استر فایبرگلاس، باکالیت، لاستیک ولکانیزه و ملامین می شود.

 

بررسی ساختار و تفاوت ترموپلاستیک و ترموست

مقایسه ترموپلاستیک و ترموست ها

  • ترموپلاستیک ها از لحاظ گستره ی استفاده بسیار از ترموست ها پرکاربرد تر هستند.
  • ترموست ها در مقایسه با ترموپلاستیک ها از هزینه های پردازشی بالاتری برخوردار هستند.
  • از دیگر ویژگی های ترموپلاستیک ها در ساخت و پردازش در مقایسه با ترموست از خواص ، انرژی و کارایی  بالاتری برخوردار هستند.
  • در ترموپلاستیک ها مواد زیادی وجود دارد علی الخصوص مواد مرکب که تمایل زیادی به شکست دارند این در حالی است که ترموست ها در برابر شکست از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • ترموپلاستیک ها خیلی سریع ذوب می شوند در حالی که ترموست ها در برابر ذوب شدگی پایداری زیادی از خود نشان می دهند.
  • یکی دیگر از مواردی که در گرمانرم ها وجود دارد و از آن به عنوان عیب این متریال یاد می کنند این است که ترموپلاستیک ها دارای مشکل خزش هستند در حالی که ترموست ها از استحکام بالایی برخوردارند.

شما می توانید جهت اطلاع از مشخصات محصولات پلی استایرنی و همچنین ترموپلاستیک ها و تفاوت بین ترموپلاستیک و ترموست ها به سایت محب بسپار مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما در شرکت محب بسپار در ارتباط باشید.

مقایسه ترموپلاستیک و ترموست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *