صنایع پتروشیمی

فرآیند تولید انیدرید فتالیک (PA) چیست

فرآیند تولید انیدرید فتالیک (PA) چیست

فرآیند تولید انیدرید فتالیک (PA)

همان طور که می دانید انیدرید فتالیک به عنوان یک متریال شیمیایی صنعتی شناخته می شود و به عنوان یکی از نخستین اسیدهای  Di-carboxylic anhydride دارای قابلیت دو ظرفیتی به شمار می رود. در هنگام فرایند تولید انیدرید فتالی (PA) ارتوزایلین تصعید به همراه هوای گرم مخلوط شده به داخل راکتور هدایت می کنند که دارای لوله هایی است که حاوی کاتالیزور و انیدرید فتالیک خام است.

بعد از این فرایند مواد در کندانسور خنک می شود و پس از میعان فتالیک انیدرید دوباره گرم می شود و به سیستم برج تعلیق در خلاء وارد می شود. تا به این ترتیب یک محصول با کیفیت بالا و براساس فرایندی که در ادامه شرح داده می شود تولید گردد. در انتها انیدرید فتالیک به شکل مایع یا به صورت پولک های سفید رنگ در مخزن های مخصوص ذخیره می شوند.

 

واحد اکسیداسیون از فرایند تولید انیدرید فتالیک (PA)

در این بخش از تولید انیدرید فتالیک هوای فیلتر شده تحت تاثیر فشار متراکم شده قرار می دهند و بعد از حرارت دیدن به وسیله ی بخار تبخیر شده و وارد مخلوط کننده می گردد. ارتوزایلین که ذخیره شده است پس از انجام فرایند کنترل کیفیت به وسیله ی دستگاه مبدل پیش گرم به تبخیرکننده وارد می شود.

ارتوزایلین را به جریان هوای گرم تزریق می کنند و بعد از اینکه به موقعیت ایده آل رسید آن را در مجاورت هوا وارد راکتور اکسیداسیون می کنند. در این مرحله لازم است که جریان و دمای مربوط به ارتوزایلین با دقت زیادی تحت کنترل قرار بگیرد.

در مورد راکتور اکسیداسیون باید گفت که از یک بستر ثابت و قابل قبول برخوردار است. در بخش داخلی این راکتور پوسته هایی وجود دارد که دارای تعدادی تیوب عمودی است که آن ها را با دقت زیادی از کاتالیست هایی مانند دی‌اکسید تیتانیوم به همراه پنتا اکسید وانادیم و یک مقدار فعال کننده پر شده است.

واحد اکسیداسیون از فرایند تولید انیدرید فتالیک (PA)

مرحله دوم فرایند تولید انیدرید فتالیک (PA)

در این مرحله از فرایند تولید مشاهده می کنیم که مخلوط هوا را به همراه ارتوزایلین را از بین کاتالیست ها رد می کنند. حاصل این واکنش تولید گازهایی است که از طریق بخش انتهایی محفظه به بیرون انتقال داده می شود. این واکنش در فاز گاز گرمازا اتفاق می افتد.

بنابراین حرارت ناشی از گازهای واکنش گرفته شده را خنثی کنند. برای انجام این فرایند از نمک های مذابی کمک می گیرند که در قسمت خارجی پوسته ی راکتور وجود دارند. برای ایجاد حداقل افت فشار از کاتالیست هایی با حداکثر فعالیت و مقاومت بالا استفاده می شود.

محافظت از این کاتالیست ها به وسیله ی حلقه های مخصوص سرامیکی انجام می گیرد. برای ایجاد ثبات در کنترل کننده ها از ابزار دقیقی برای ایجاد ایمنی و اطمینان از سلامت عملیات و وسایل استفاده می کنند.

 

مرحله دوم فرایند تولید انیدرید فتالیک (PA)

مرحله سوم فرآیند تولید انیدرید فتالیک (PA)

بخش گسترده ای از انیدرید فتالیک موجود را در گازهای واکنش به وسیله ی تصفیه مجدد به دست می آید این فرایند جداسازی با کمک تجهیزات خاصی انجام می گیرد. این تجهیزات شامل تیوب هایی می شوند که حاوی روغن های مخصوص حرارتی می باشند.

کنترل دمای این تجهیزات به وسیله ی تهویه در حلقه های بسته انجام می گیرد. این تجهیزات را با نام سوئیچ کندانسور شناخته می شوند. در این سیستم دمای گاز خروجی را به شکل نسبتا ثابت نگه می دارند و برای دستیابی به ماکزیمم بازیافت محصول دمای روغن را به صورت مطلوب تنظیم می کنند.

برای کنترل فرایندها و عملیات از یک سیستم کنترل کامپیوتری به صورت خودکار استفاده می کنند. پس از انجام این مراحل انیدرید فتالیک خام را که در حالت مذاب است به یک تانک حرارتی انتقال می دهند.

سپس آن را به واحد تصفیه یا خالص سازی منتقل می کنند. در این جا گازهایی را که دارای فرایند خروجی هستند و حاوی مقدار کمی انیدرید مالئیک به همراه فتالیک انیدرید است در کنار محصولات جانبی دیگر مانند مونوکسید و دی اکسید کربن را به یک محفظه ی احتراق کاتالیستی انتقال می دهند.

برای اینکه انیدرید فتالیک تولید شده با بهترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد برای ایجاد پایداری حرارتی و رنگ محصول پیش از آنکه عملیات تقطیر انجام بگیرد انیدرید فتالیک را توصیه می کنند. در هنگام انجام این فرایند میزان اقامت و حرارت و دما را در حین انجام تصفیه حرارتی مقدماتی را به شکل دقیق تحت کنترل قرار می دهند.

برای جلوگیری از آلودگی هوا در هنگام انجام این فرایند از یک ستون تصفیه کوچک و یک سیستم برای مکش هوا جلوگیری می کنند.

بعد از اینکه عملیات تصفیه ی حرارتی انجام گرفت. فتالیک انیدرید را به یک تانک مخصوص ذخیره انتقال می دهند و پس از آن به یک واحد تحت خلاء انتقال داده و در آن جا فرایند دسترسی به انیدرید فتالیک خالص را انجام می دهند. در هنگام این عملیات از یک ستون تقطیر پیوسته کمک می گیرند و انیدرید فتالیک را از مواد بالاسری جدا کرده و آن را به قسمت ذخیره سازی و پرک منتقل می کنند. در هنگام انجام فرایند تولید انیدرید فتالیک (PA) به کیفیت و رنگ محصول توجه ی زیادی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =