صنایع پتروشیمی

تفاوت های ساختاری ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

تفاوت های ساختاری ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

از ساندویچ پانل پلی اورتان در ساخت و ساز استفاده می شد. ساندویچ پانل پلی استایرن پدیده جدیدی است که در ساخت و ساز استفاده می شود. ساندویچ پانل پلی اورتان جایگزینی مناسب برای این سازه به شمار می رود.

 

ارزش پلی اورتان و پلی استایرن

پلی اورتان یکی از بهترین عایق ها در سطح بین المللی است و از این ماده در ساخت کولر، یخچال و فریزر استفاده می شود. بسیاری از لوازم خانگی با پلی اورتان طراحی و ساخته شده است.

نحوه تولید پلی اورتان و پلی استایرن

نحوه ساخت این دو تفاوت بین این دو را رقم می زند. از این دو ماده در دو طرف فوم استفاده می کند. از پلی اورتان در صنعت به عنوان چسب استفاده می شود. حتی برخی محصولات با سه لایه پلی اورتان طراحی و تولید می شوند. از ساندویچ پانل پلی استایرن در دو طرف پارکت استفاده می شود.

پلی اورتان نیز به همین دلیل استفاده می شود. اندازه پارکت ها با ساندویچ پانل پلی استایرن مطابقت داده می شود. بعد از چسباندن ساندویچ پانل پلی استایرن تحت فشار مکانیکی قرار می گیرد تا چسب خشک شود.

نحوه تولید پلی اورتان و پلی استایرن

ویژگی ضد رطوبت ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

مقاومت در برابر رطوبت یکی از ویژگی های بارز ساندویچ پانل پلی استایرن به شمار می رود.  ساندویچ پانل پلی اورتان از نیز به این ویژگی مجهز شده و میزان مقاومت نسبت به رطوبت در ساندویچ پانل پلی استایرن ۲ تا ۵ درصد و این میزان در ساندویچ پانل پلی اورتان ۱.۲ است.

بنابراین مشخص می شود که عملکرد ساندویچ پانل اورتان نسبت به پلی استایرن بهتر خواهد بود.

ویژگی ضد حریق ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

ماده شیمیایی پلی اورتان خود به خود آتش نمی گیرد، حتی می تواند ماده ای برای اطفای حریق عمل کند. این ماده در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد آتش گرفته و می سوزد. پلی استایرن در شرایط مطلوبی قرار دارد و در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد نرم شده و در ۲۴۰ درجه سانتیگراد ذوب می شود. پلی اورتان در این ویژگی نسبت به پلی استایرن برتری هایی دارد.

ویژگی تراکم ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

چگالی یکی از برتری های محصول به شمار می رود. چگالی پلی اورتان ۲.۲ پوند و پلی اورتان ۱ است که باز هم پلی اورتان در موقعیت بهتری قرار دارد.

ویژگی مقاومت نسبت به مواد شیمیایی ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

پلی اورتان نسبت به مواد شیمیایی مقاوم بوده و پلی استایرن نسبت به فراورده های نفتی واکنش خنثی نشان می دهد. ویژگی های هر دو ماده در خیلی از موارد شبیه به هم است.

 

مزایای ساندویچ پانل پلی اورتان

  • جذابیت ظاهری
  • مناسب عایق بندی
  • کمترین ضریب حرارتی
  • بادوام
  • امکان ساخت پروفایل های متنوع
  • مقاوم نسبت به اشعه ماورای بنفش

ساندویچ پانل پلی استایرن نباید از ۷ متر تجاوز کند و در صورتی که نصب پانل های بیشتری لازم باشد می توان پانل های کوتاه را به منبسط شده ها متصل کرد.

ساندویچ پانل پلی استایرن نسبت به پلی استایرن محکم بوده و از این پانل ها در ساختمان و صندلی ماشین استفاده می شود. این پانل ها باعث می شود تا ارزش سازه در مقایسه با بقیه بیشتر باشد.

پلی اورتان ماده گرانبهایی است که که ارزش مالی پانل های در را افزایش نمی دهد. این پانل ها، نسبت به پانل هایی که در آن پلی اورتان اضافه نشده، ضخیم بوده و با اضافه کردن با این ماده، بخشی از پانل، موجدار به نظر می رسد.

ساندویچ پلی استایرن

پلی استایرن از ترکیب چندین ماده شیمیایی تهیه می شود. این ماده شکننده سفید بوده و در حمل و نقل از آن بسیار زیاد استفاده می شود. این ماده را در داخل پنل های جلویی سازه استفاده می کنند. این ماده تغییر شکل نمی دهد.

پلی استایرن به طور کامل در داخل پانل جا نمی گیرد و بخش هایی از سازه خالی باقی می ماند. سقف کاذب ساندویچ استایرن نسبت به پلی اورتان نواقصی دارد و برای استفاده در سقف مناسب نیست.

مزایای پلی اورتان برای استفاده از ساندویچ پانل ها، شناخته شده و با چنین ساندویچ پانلی می توان عایق های مناسبی را تهیه کرد.

مقایسه ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

مقایسه ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

رنگ پلی اورتان زرد بوده و حجم بیشتری را اشغال کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند. چگالی این ماده زیاد است و به خودی خود آتش نمی گیرد. در هیچ دمایی ذوب نمی شود و تغییر شکل نمی دهد. نسبت به رطوبت و نفوذ آب و همه مواد شیمیایی مقاوم است.

خواص مکانیکی، شیمیایی و چسبندگی ماده بسیار عالی بوده و مقاومت سازه را نسبت به عوامل محیطی افزایش می دهد. هزینه نصب آن ارزان بوده و در پانل های چوبی و برای سیم کشی، برق هزینه های اضافی لازم نیست. از این ماده می توان در هم بخش های سازه یا ساختمان مانند در، پنجره، لایه زیرین پانل، سقف نیز استفاده کرد.

پلی استایرن سفید بوده و همه بخش های پانل را در بر نمی گیرد. نسبت به رطوبت آسیب پذیر بوده و به راحتی آتش می گیرد و برای استفاده در دمای بالای ۱۸۰ درجه مناسب نیست. ضد بخار آب و حلال های نفت پایه، روغن ها و حلال ها آسیب پذیر است.

پلی استایرن به پانل های چوبی می چسبد. برای در و پنجره نمی توان از آن استفاده کرد. با جریان برق سازگار نیست. برای استفاده استایرن در پانل های در، پنجره و سقف و ستون های ساختمان لازم است که هزینه کنید.

مقایسه ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

نتیجه گیری

در مقایسه با پلی استایرن، مزایای بسیار زیادی دارد و تمامی داخل پانل را در بر می گیرد و از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و خواص مکانیکی، شیمیایی و چسبندگی بسیار عالی داشته و در هیچ دمایی ذوب شده و تغییر شکل نمی دهد.

ساندویچ پانل پلی اورتان نسبت به آب، مواد شیمیایی مقاوم بوده و به خودی خود آتش نمی گیرد. از این ماده می توان در بخش های مختلف ساختمان در، پنجره، سقف، ستون ها، می توان از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =