صنایع پتروشیمی

درباره کاربرد انیدرید فتالیک چه می دانید

درباره کاربرد انیدرید فتالیک چه می دانید

کاربرد انیدرید فتالیک

کاربرد انیدرید فتالیک در چه زمینه هایی انجام می گیرد؟ در حال حاضر انیدرید فتالیک را با استفاده از نفتالین یا کاتالیزور اورتوکسیلن می سازند. این ماده در دسته ی اسیدها قرار می گیرد و به عقیده ی کارشناسان شیمی این ماده نوعی آروماتیک کربوکسیلیک به شمار می رود. این ماده در کشور ما اغلب با نام انیدرید فتالیک شناخته می شود.

این متریال به دو شکل موجود است که در برخی موارد به شکل یک مایع شفاف و بی رنگ است و گاهی به صورت یک پودر لایه لایه سفید رنگ مشاهده می شود که دارای بوی تند و زننده ای است که از همین طریق قابل تشخیص است. این ماده به عنوان یک ماده ی سمی جامد بی رنگ شناخته می شود که قابلیت حل شدن در دی سولفید و الکل را دارد.

این متریال برای نخستین بار در آلمان به شیوه ی اکسیداسیون نفتالین تولید شد که در فاز مایع با کاتالیزور جیوه بود و از کیفیت مناسبی برخوردار نبود.

 

مهم ترین کاربرد انیدرید فتالیک چیست

پلاستی سایزر ها : یک نمونه از کاربرد انیدرید فتالیک در زمینه  سنتز پلاستی سایزرها به کار می رود. این متریال ها به صورت ارگانیک، غیر فرار و معمولا به شکل مایع موجود است.هنگامی که این مواد را با الاستومر یا پلاستیک ها ترکیب می کنند با ارتقاء قابلیت انبساط و انعطاف پذیری باعث پردازش هر چه بهتر پلیمرها می شوند.

پلاستی سایزرها را به صورت معمول به عنوان یکی از پرکاربردترین متریال هایی است که به عنوان مواد افزودنی در صنعت پلاستیک به کار می رود. یکی از دلایل محبوبیت این مواد ارزان بودن آن است. معمولا از پلاستی سایزرها در ساخت پی وی سی ها استفاده می کنند. با توجه به این قابلیت برای تولید تعداد زیادی از محصولات به کار می رود.

رزین های آلکیدی : از دیگر موارد کاربرد انیدرید فتالیک می توانیم به سنتز سازی رزین های آلکیدی اشاره کنیم که به عنوان یکی از ارزان ترین و رایج ترین رزین های سنتزی به شمار می روند. از ویژگی های رنگ های آلکیدی مقاومت بالا در برابر باران و نور خورشید . محیط های اسیدی دارای ضعف هستند.

این رنگ ها در هنگام استفاده چندان به تمیزی سطح حساس نیستند و به سادگی به سطوح مختلف می چسبند. از دیگر ویژگی ها رزین های آلکیدی مقاومت فوق العاده در برابر محیط های خورنده هستند. پاشش اسیدهای رقیق و بخارات کم اسید سولفوریک تاثیر چندانی در کیفیت رنگ ها ندارند.

اما در موقعیت هایی که غلظت اسیدها افزایش پیدا می کند این رنگ ها مقاومت چندانی نخواهند داشت. از رنگ های آلکیدی به هیچ عنوان در فضاهایی که به مواد آلی و قلیایی، متریال های اکسید کننده نزدیک هستند استفاده نمی شود. این ماده به شکل معمول از واکنش های انیدریدها یا اسیدهای چند عاملی به دست می آیند که عبارتند از: مالئیک انیدرید، ایزو فتالیک، فتالیک انیدرید با متریال هایی نظیر پنتا اریتریتول یا گلیسیرین ها به وجود می آیند.

مهم ترین کاربردهای رزین های الکیدی استفاده از آن در رنگ های ترافیکی و لاستیکی، صنایع مختلف، کاربردهای معماری و تجاری و معماری است.

مهم ترین کاربرد انیدرید فتالیک چیست

 

رزین های پلی استر غیر اشباع : یکی دیگر از موارد کاربرد انیدرید فتالیک در رزین های پلی استر غیر اشباع شده است. این مدل رزین ها از نوع رزین های مقاوم در برابر گرما هستند. این نوع از رزین ها مشروط به موقعیت های مناسب امکان پخت از حالت مایع به جامد را ایجاد می کنند.

رزین های پلی استر به عنوان پرکاربردترین انواع رزین در جهان شناخته می شوند. زنجیره ی اصلی در این رزین ها به صورت اتصالات استری است که حاصل واکنش یک ترکیب انیدریدی یا چند اسیدی به همراه یک ترکیب چند الکلی است.

نمونه دیگر کاربرد انیدرید فتالیک استفاده در امور پزشکی است. در این موقعیت درمانی انیدرید فتالیک به همراه استات سلولز به کار می رود تا به این شکل استات سلولز فتالات (CAP) را به بدن افراد برساند. این ماده به عنوان یک متریال کمکی برای پوشش روده ها محسوب می شود.

از دیگر قابلیت های این ماده این است که دارای فعالیت آنتی ویروسی می باشد. معمولا از انیدرید فتالیک به عنوان یک عامل تخریب کننده ی CAP به شمار می رود. از دیگر کاربرد انیدرید فتالیک می توانیم به بالا بردن مقاومت پوشش ها و مواد در برابر شعله ها اشاره کرد. از این متریال در صنعت رنگ سازی و تولید رنگدانه ها و ساخت پوشش های استفاده می شود.

یک کاربرد دیگر انیدرید فتالیک استفاده از آن در ساخت رنگ کینولین زرد است. این رنگ حاصل فرایند متراکم شدن فتالیک انیدرید و متیل کینولین می باشد. این ماده بسیار خطرناک است و با یک تماس بسیار کم می تواند موجب آسیب های جدی و جراحات خطرناک شود بنابراین در هنگام استفاده از این ماده باید نهایت دقت رعایت شود تا از هر گونه حادثه ای جلوگیری شود.

رزین های پلی استر غیر اشباع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *