صنایع پتروشیمی

معرفی انواع فوم پلی استایرن

معرفی انواع فوم پلی استایرن

درباره انواع فوم پلی استایرن باید بگوییم که یک نوع ماده سفید رنگ است که از ماده ای شیمیایی به نام مونرمر استایرن تولید شده است. این فوم برای نخستین بار در سال ۱۸۳۹ کشف شده است. فوم پلی استایرن به عنوان یکی از محصولات پتروشیمی است و از بلورهای ریزی تشکیل شده است. انواع فوم پلی استایرن در چهار نوع مختلف وجود دارد که به فوم معمولی، انبساطی، اکسترود و مقاوم مشهور هستند.

کمپانی داو در سال ۱۹۴۳ میلادی استایرن را از مواد نفتی استخراج کرده و پس از آن فرایند پلیمریزه شدن را بر روی آن انجام داد. فوم های پلی استایرن از مزایایی زیادی نظیر قابلیت بازیافت و مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه ها برخوردار هستند. این نوع فوم ها به شکل آنتی باکتریال ساخته شده و غیر سمی هستند.

از دیگر ویژگی های آن ها می توانیم به سبک وزنی و استحکام بسیار بالای آن اشاره کرد. فوم های پلی استایرن از سال ۱۹۵۰ تاکنون به دلیل این مزیت ها بسیار مورد توجه بوده اند و همین امر باعث توسعه ی آن ها شده است. این فوم ها در کنار مزیت هایی که دارند از معایبی نیز برخوردار هستند مانند عدم مقاومت در برابر برش و آتش سوزی است. برای آشنایی بیشتر با انواع فوم های پلی استایرن با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع فوم پلی استایرن

فوم پلی استایرن معمولی(GPPS): یکی از انواع فوم پلی استایرن که نام اختصاری آن GPPS است که برای مصرف عمومی به کار برده می شود. این نوع از فوم پلی استایرن به دلیل اینکه از خاصیت دی الکتریکی و استحکام زیادی برخوردار است برای مصارف الکتریکی یک گزینه ی مناسب است. در بازار ایران این محصول را با نام کریستال می شناسند.

فوم پلی استایرن مقاوم (HIPS): یکی دیگر از نمونه های انواع فوم پلی استایرن که آن را با اسم  high-impact polystyrene می شناسند. از مهم ترین ویژگی های این نوع فوم مقاومت بالای آن در برابر ضربات است. در بازار تجاری کشور ما این فوم با نام هایمپک شناخته می شود.

این نوع فوم بیشترین کاربرد را در زمینه های ساخت و تولید لوازم ورزشی، اسباب بازی، به عنوان عایق سرما در بدنه ی یخچال ها، فریزرها و ساخت ظرف های یکبار مصرف، لوازم خانگی را دارد.

فوم پلی استایرن انبساطی (EPS): این نوع فوم به عنوان یکی دیگر از انواع فوم پلی استایرن به شکل یک پلیمر با رنگ سفید عرضه می شود که به وسیله عامل فوم کننده تقویت شده است. معمولا این متریال در کشور ایران با عنوان یونولیت شناخته می شود. ساختارهای سلولی بسته موجود در بلوک های فوم های پلی استایرن باعث شده که در برابر رشد باکتری و جذب آب مقاومت قابل توجه ای داشته باشند و از این رو درجه فساد پذیری در آن ها به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

بلوک های ساخته شده از فوم پلی استایرن انبساطی توسط یک پوشش نسوز محصور شده اند و در هنگام بروز حریق می توانند به میزان ۲۰ دقیقه در برابر گرمای آتش سوزی مقاومت از خود نشان بدهند. فوم های پلی استایرن انبساطی در مقایسه با بتن به عنوان یک عایق و جاذب صوتی قوی تر عمل می کنند.

این فوم ها به دلیل حمل و نقل ساده و سادگی و سرعت عمل در نصب بسیار مورد توجه انبوه سازان قرار گرفته اند. از دیگر ویژگی های یونولیت ها مقاومت بالا در برابر  فشار و ضربه از خود نشان می دهند. معمولا از این نوع فوم پلی استایرن به عنوان پلاستوفوم های سقفی استفاده می کنند که قابلیت عملکرد به عنوان عایق حرارتی و صوتی را دارند.

از دیگر کاربردهای آن می توانیم به استفاده در ساخت ظروف یکبار مصرف، یخدان، ترموس و.. اشاره کنیم. این نوع فوم یک گزینه ی عالی برای بسته بندی و عایق کاری یخچال های صنعتی و ترموس ها به شمار می رود.

آشنایی با انواع فوم پلی استایرن

از دیگر ویژگی های آن سبک وزن بودن و مقاومت بالا در برابر زلزله به همراه سرعت زیاد در اجرا است که باعث کاهش هزینه ها می شود.

فوم پلی استایرن اکسترود(xps): یکی دیگر از انواع فوم پلی استایرن اکسترود است که از کریستال های جامد پلی استایرن تشکیل شده است. این نوع فوم را به علت مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت در عایق کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم پلی استایرن اکسترود(xps)

این نوع فوم از بافت فشرده و فاقد حفره برخوردار است که باعث شده درصد جذب آب در آن بسیار پایین باشد و در مقابل نفوذ رطوبت از خود مقاومت فوق العاده ای را به نمایش بگذارد. از این نوع فوم معمولا برای عایق کاری کف انواع مختلف ساختمان ها بهره می گیرند.

فوم پلی استایرن اکسترود یک گزینه ی مناسب برای عایق کاری سقف و دیوارهای ساختمان های مسکونی به کار می روند. یکی دیگر از کاربردهایی که برای فوم اکسترود وجود دارد استفاده از آن به برای عایق حرارتی برای سقف سوله ها و مرغداری ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =