صنایع پتروشیمی

ویژگی های قالب پلی استایرن + خواص پلاستیکی پلی استایرن

ویژگی های قالب پلی استایرن

ویژگی های قالب پلی استایرن

پلی استایرن متناسب با کاربردهای مختلف قالب بندی می شود. مهمترین موارد استفاده از پلی استایرن، دیسک های فشرده، بسته بندی و لوازم خانگی است. ویژگی های این ماده موجب می شود که برای قالب بندی مناسب باشد و بتوان آن را با بافت یکسان و یکنواخت استفاده کرد.

با قالب های ساده می توان استایرن را برای موارد و کاربردهای مختلفی استفاده کرد. انقباض یکنواخت موجب می شود تا بتوان آن را به دقت در قالب ها قرار داده و اکسترود کرد. پلی استایرن ماده معمولی شفاف یا کریستالی است و این ماده می تواند نور را به میزان ۹۰ درصد انتقال دهد.

ویژگی های پلی استایرن مقاوم به ضربه

این ماده نسبت به ضربات فیزیکی حساس بوده و به همین دلیل برای ضربه گیری مناسب است.  با افزودن مواد لاستیکی، خاصیت مقاوم به ضربه را خواهد داشت و در همین حال استحکام کششی و سختی آن کاهش می یابد. این ماده به عنوان ماده شیمیایی ضد ضربه (Hips) شناخته می شود.

پلی استایرن معمولی (GPPS) نسبت به پلی استایرن مقاوم به ضربه، مقاومت کمتری دارد و از این مواد در مواد و کالاهای متداول روزانه استفاده می شود.

عملیات ثانویه قالب پلی استایرن

ویژگی های پلی استایرن

اگرچه این ماده برای مهار کردن اشعه ماوراء بنفش و رنگ آمیزی مناسب است ولی برای استفاده در محیط خارج توصیه نمی شود. البته استفاده محدود در فضای خارجی بهتر بوده ولی برای استفاده داخل محیط مناسب است.

پلی استایرن نسبت به مواد قلیایی و شیمیایی، اسیدی مقاوم بوده ولی نسبت به مواد شیمیایی آلی آسیب پذیر است. پلی استایرن کریستالی نسبت به دمای ۶۸ تا ۹۳ درجه سانتیگراد مقاوم است. استحکام کششی این مواد بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ psi بوده و در پلی استایرن مقاوم به ضربه به ۲.۵ پوند فوت خواهد بود.

ماژول خمشی پلی استایرن کریستال ۴۵۰۰۰۰ psi است و این مقدار در پلی استایرن مقاوم به ضربه به ۲۵۰۰۰ psi کاهش می یابد. این ماژول نشان دهنده سختی مواد بوده و هر چقدر که اعداد بالا باشد ماده محکم تر است.

عملیات ثانویه قالب پلی استایرن

این مواد قالبی را می توان همه گونه کار را انجام داد تا بتوان آن ها را از قالب خارج کرد. متناسب با قالب می توان کارهای مختلفی را به انجام رساند.

پلیمرها را می توان در همه جا دید. مواد مختلفی مانند منسوجات، لوازم الکتریکی، دارو، مواد غذایی، شیمیایی می توان این مواد را مشاهده کرد. ویژگی های پلیمرها در ساختارها پلیمر تکرار می شوند. کیسه های نایلونی و درهای بطری پلاستیکی از مواد پلیمری ساخته شده اند. این ماده، مونومر استایرن دارد.

ساختار پلیمرها نسبت بهم متفاوت بوده و زمانی که به یکدیگر متصل می شوند، زنجیره پلیمری را تشکیل می دهند.

ویژگی های پلی استایرن مقاوم به ضربه

خواص پلاستیکی پلی استایرن

خواص مکانیکی و حرارتی این ماده بسیار مهم است. با گرم کردن می توان شکل این مواد را تغییر داد. بعد از شکل گیری، ماده سرد شده و می توان آن را اکسترود کرد. ترموپلاستیک ها را می توان با این روش تولید کرد. با قالب گیری تزریقی می توان مواد مختلفی را تولید کرد.

با این مواد می توان، انواع و اقسام محصولات مختلف و حتی در برخی موارد می توان برخی قطعات وسایل نقلیه را نیز تولید کرد. ترموپلاستیک، ترموست، شیشه و فلزات با این روش تولید می شوند.

ترموپلاستیک قالب های تزریقی در دمای مشخصی ذوب می شوند. بدین ترتیب می توان مواد پلاستیکی را با فشار کمتری درست کرد. از طرف دیگر مواد پلاستیکی را باید به نحوی ساخت که نسبت به برش نیز مقاومت داشته باشند.

با ذوب مواد اولیه و قالب گیری در قالب های مختلف می توان مواد پلاستیکی مختلفی را ساخت. مواد ذوب شده باید جریان خوبی داشته باشند تا بتوان از آن ها مواد پلاستیکی مختلف با کیفیتی را طراحی کرد. با این اوصاف، مواد پلاستیکی، ساختار و بافت یکنواختی خواهند داشت.

به روش های مختلفی می توان خواص مواد پلاستیکی را اندازه گرفت. دمای ذوب و تخریب در کیفیت مواد پلاستیکی مهم هستند. برخی ویژگی ها را می توان با جمع بندی سایر خصوصیات مشخص کرد. چسبندگی یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که با جمع بندی سایر خصوصیات بدست می آید.

کنترل دما در قالب گیری پلی استایرن نقش مهمی دارد. حسگرهای دما در بخش های مختلف قالب محصول نصب شده و میزان دما را کنترل می کنند. برخی تولیدکنندگان با دمای یکسانی، محصولات خود را تولید می کنند.

پارامترهای تعیین کننده هنگام کار با مواد پلاستیکی تغییر می کند به طور مثال پارامترهای پلی استایرن با استایرن مقاوم به ضربه متفاوت است. در تولید هر یک از مواد پلاستیکی، شرایط تولید و پارامترها تغییر می کند. به خصوص دمای ذوب متفاوت است.

خرید انیدرید فتالیک(PA)، خرید دی اکتیل فتالات (DOP) از شرکت محب بسپار مقرون به صرفه است.

  نتیجه گیری

پلی استایرن برای تولید مواد پلاستیکی استفاده می شوند. این ماده شفاف یا کریستالی است و می توانند نور را منتقل کنند. مواد پلاستیکی نسبت به کشش و سختی مقاوم هستند.

عوامل تولید و به خصوص دمای ذوب بر ویژگی ها و خواص مواد پلاستیکی تاثیر به سزایی دارد و متناسب با مواد پلاستیکی مختلف که لازم است تهیه شوند می توان برنامه ریزی تولید را تغییر داد.

کنترل عوامل مختلف مانند دمای در هر مرحله تولید مهم بوده و لازم است که به مواد مذابی که در قالب ها قرار می گیرد دقت کرد تا در نهایت محصول با کیفیتی تولید گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *