صنایع پتروشیمی

آشنایی با کاربرد دی اکتیل فتالات

آشنایی با کاربرد دی اکتیل فتالات

کاربرد دی اکتیل فتالات

کاربرد دی اکتیل فتالات چیست؟ دی اکتیل فتالات یک ماده است که به علت پایداری بالا در زمان نگهداری، فراریت بسیار پایین و همچنین کیفیت بالایی که در زمینه نرم کنندگی دارد در مقایسه با محصولات مشابه ای که در این زمینه وجود دارد کاربرد گسترده ای دارد. معمولا از دی اکتیل فتالات برای ساخت مواردی نظیر : کابل، سیم، پوشش های دیواری، انواع پارچه ، ورق و فیلم مورد استفاده قرار می گیرد.

در ارتباط با بیشترین کاربرد دی اکتیل فتالات باید بگوییم که از این ماده را برای پلاستی سایزر کردن رزین پی وی سی بهره می گیرند که مناسب استفاده در صنایعی مانند کابل سازی، لاستیک سازی و لوله های PVC است.

 

آشنایی با کاربرد دی اکتیل فتالات برای مصارف صنعتی

همان طور که در ابتدای به کاربرد دی اکتیل فتالات در صنعت اشاره کردیم این ماده در مواردی دیگر نظیر بسته بندی مواد غذایی، ساخت دستکش های پلاستیکی طبی و خانگی، بسته بندی مواد غذایی، تولید اسباب بازی، لوازم خانگی و همه ی مواردی که مسائل زیست محیطی و سلامت در آن دارای اهمیت است با ضریب اطمینان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول از خاصیت الکتریسیته جزئی برخوردار است که از ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر حرارت ، انجماد و از لحاظ نرم کنندگی بهتر از DOP عمل می کند. این محصول به عنوان یک نرم کننده ی قوی برای رزین های پلی وینیل کلراید محسوب می شود.

دی اکتیل فتالات از واکنش اتیل هگزان و دی متیل ترفتالات است که در مجاورت با کاتالیزورهای مناسب تولید می گردد. این ماده به شکل مایع و بی رنگ است که از مزه ی تلخی برخوردار است و بوی کمی دارد. در مورد کاربرد دی اکتیل فتالات باید بگوییم که این ماده در دو نوع DOTP و DOP وجود دارد که هر دو از لحاظ جرم مولی و عدد مولکولی با یکدیگر یکسان هستند. این دو نوع در دسته پلاستی سایزرهای اصلی قرار می گیرند.

آشنایی با کاربرد دی اکتیل فتالات برای مصارف صنعتی

کاربرد دی اکتیل فتالات به عنوان یک پلاستیک چند منظوره

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم این ماده به عنوان نرم کننده یا پلاستی سایزر برای پلاستیک ها شناخته می شود. این ماده در ساخت الاستومرها، رزین های وینیل کلراید، مصنوعات پی وی سی به کار گرفته می شود. از دیگر کاربردهای دی اکتیل فتالات می توانیم به عنوان حلال در ساخت انواع مختلف تعداد زیادی از مواد شیمیایی به کار گرفته می شود.

کاربرد دی اکتیل فتالات در پلاستی سایزر ها است. این مواد به صورت مایع است که با پلیمرهای سخت ترکیب می گردد و همین امر باعث انعطاف پذیری و نرم شدن آن ها می شود و به این ترتیب تنوع کاربری در پلیمر ها را افزایش می دهد.

مولکول های پلاستی سایزرها از لحاظ شیمیایی میان مولکول های پلیمر نفوذ می کند و به این ترتیب باعث کاهش جاذبه مولکولی می شوند.

دی اکتیل فتالات از ویژگی های زیادی نظیر ویسکوزیته، نوسانات پایین، سرعت ذوب بالا، قابلیت مقاومت در مقابل اشعه ی ماوراء بنفش را دارد. از دیگر قابلیت های این ماده می توانیم به خاصیت الکتریکی نسبتا بالا و نرمی و مقابله در برابر سرما اشاره کنیم که باعث می شود این ماده در شاخته های گوناگون از صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

روغن دی اکتیل فتالات به عنوان یک متریال نرم کننده در صنعت پلاستیک به کار می رود که به شکل معمول در تولید انواع چسب و ساخت پی وی سی و…به کار می رود. از دیگر موارد استفاده از این ماده به صورت هیدرولیک و مایعات دی الکتریک است.

کاربرد دی اکتیل فتالات در علم پزشکی

یکی از دلایل استفاده دی اکتیل فتالات در علم پزشکی ویژگی های مناسب و هزینه ی پایین این ماده است.

این ماده به عنوان یکی از متداول ترین ماده برای ساخت لوازم پزشکی مانند کیسه ها و لوله های داخل وریدی، کیسه ها و لوله های مخصوص خون، دیالیز، لوله های هوا و انتقال خون همچنین ساخت لوله های نازوگاستریک، کاتترهای IV مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول برای نخستین بار  در دهه ۱۹۴۰ برای ساخت کیسه های خون استفاده شد و به این ترتیب ساختار پلاستیک ها را انعطاف پذیرتر و نرم کرده است.

کاربرد دی اکتیل فتالات در علم پزشکی

ویژگی های دی اکتیل فتالات

  • مقاومت بالا در برابر نور
  • امکان پایداری بسیار بالا در مقابل خوردگی و سایش شیمیایی
  • عدم هیدرولیزه شدن یا مقاومت در برابر آب
  • نوسانات بسیار پایین
  • ویژگی های بی نظیر و قابلیت منحصر به فرد پلاستیکی شدن
  • قابلیت عدم اکسید شدن یا مقاومت بسیار زیاد در برابر هوا
  • امکان عملکرد الکتریکی مطلوب

هزینه پایین و قدرت کاربرد بالا

برای نگهداری این محصول به یک مکان خشک با تهویه مناسب نیاز است. در صورتی که از دی اکتیل فتالات به شکر مکرر استفاده شود امکان دارد موجب تحریک چشم ها و سوزش پوست می شود. با توجه به خطر ناشی از استنشاق این ماده بهتر است هنگام مصرف آن از لباس های غیرقابل نفوذ و عینک، دستکش و… استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *