صنایع پتروشیمی

توصیه های آژانس های نظارتی در مورد ایمنی بسته بندی غذایی پلی استایرن

ایمنی بسته بندی غذایی پلی استایرن

ایمنی بسته بندی غذایی پلی استایرن

بسته بندی غذایی پلی استایرن یکی از محصولات رایج زندگی مردم بوده و از آن جایی که در تولید این ظروف از مواد شیمیایی استفاده می شود، سالم بودن مواد غذایی یکی از نگرانی های سازمان های بهداشت عمومی است.

امروزه در تمام کشورها، اداره غذا و دارو نسبت به این قضیه حساسیت هایی داشته و قوانین و مقرراتی را وضع کرده است. ظروف بسته بندی را با علامتی که برای مواد غذایی مشخص شده استفاده کنید.

 

مقررات بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن

امروزه اکثر سازمان های بهداشتی برچسب های مخصوصی را برای بسته بندی مواد غذایی مشخص کرده اند. از آن جایی که در بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن، کاربر با مواد غذایی تماس مستقیم دارد به همین دلیل مقررات مواد غذایی نسبت به بقیه متفاوت خواهد بود.

برخی سازمان ها، ایمنی مواد غذایی را بررسی کرده و مواد غذایی را براساس این مقررات طبقه بندی می کنند. این سخن بدین معنی است که استفاده از مواد پلاستیکی باید در چارچوب این مقررات و قوانین باشد. پلی استایرن مهمترین ماده ای است که از آن برای طراحی و ساخت ظروف یکبار مصرف استفاده می شود.

کلیه مواد شیمیایی که از آن ها در طراحی و ساخت ظروف بسته بندی به کار می رود باید به نحوی باشد که مانع رشد باکتری های بیماری زا و میکروب، و قارچ شده و در ضمن طعم و عطر و بوی مواد غذایی را در بهترین شرایط حفظ کند.

در برچسب های مواد غذایی باید تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، مواد استفاده شده ظروف بسته بندی به نمایش گذاشته شود. برچسب ظروف بسته بندی از سال ۲۰۰۶ مرسوم شده و از آن زمان نیز کلیه رستوران و صاحبان مشاغل که با مواد غذایی سروکار دارند لازم است که این قوانین و مقررات را رعایت کنند. در ضمن باید مواد آلرژی زای مواد غذایی بسته بندی شده نیز مشخص شده باشد.

مقررات بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن

توصیه های بهداشتی ظروف بسته بندی پلی استایرن

  • عدم استفاده از این ظروف اولین توصیه بهداشتی است.
  • از ظروف بسته بندی گیاهی استفاده کنید که سالم بود و وزارت بهداشت آن را تایید کرده است.
  • ظروف بسته بندی را در معرض نور، حرارت و اکسیژن قرار ندهید.
  • هنگام جابجایی ، آن ها را سالم به مقصد منتقل کنید.
  • ظروف لازم است که مطابق استانداردهای ایران تهیه شود بسته بندی هرگز مانع آلودگی های بیولوژیکی نخواهد شد.
  • ظروف بسته بندی پلی استایرن بعد از استفاده در سطل های زباله قرار گرفته و از دور انداختن در محیط زیست جلوگیری شود.
  • ظروف بسته بندی پلی استایرن مناسب مواد غذایی خیلی داغ نیست.
  • از گرم کردن ظروف بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن در مایکروویو اجتناب کنید.
  • ظروف بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن با علامت خاصی برای بسته بندی خاصی از مواد غذایی مشخص شده اند.
  • ظروف بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن پرو پلی اتیلن مناسب مواد غذایی گرم و مرطوب است.
  • هر گروه از ظروف بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن را برای بسته بندی مواد غذایی مشخص شده استفاده کنید.
  • استفاده از ظروف بسته بندی مواد غذایی در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد مضر است.
  • از خوردن مواد غذایی در این ظروف خودداری کرده و مواد غذایی بسته بندی شده را در داخل بشقاب با کاسه بخورید. برخورد قاشق های فلزی به لایه داخلی ظروف می تواند موجب آزاد شدن باکتری های مسموم کننده و سرطان زا شود.
  • بطری های پلاستیکی را حداکثر تا ۶ ماه نگهداری کنید. هر چند توصیه می شود که بعد از استفاده از نوشیدنی، آن ها را دور بیندازید.
  • دفع درست ظروف بسته بندی پلی استایرن مهمترین نکته ای است که نباید نادیده انگاشته شود.
  • از گرم کردن مجدد مواد غذایی بسته بندی شده خودداری کنید. این کار موجب آزاد شدن باکتری های و مواد شیمیایی مضر به داخل مواد غذایی خواهد شد.
  • بلافاصله بعد از استفاده آن ها را دور بریزید و از شست و شوی مجدد خودداری کنید.

توصیه های بهداشتی ظروف بسته بندی پلی استایرن

پلی استایرن مقاوم به ضربه یکی از محصولات تولیدی شرکت محب بسپار است که شرکت های مصرف کننده می توانند آن را به قیمت عمده از این شرکت خریداری کرده و محصولات پلاستیکی را تولید کنند.

خرید انیدرید فتالیک (PA) از شرکت محب بسپار که یک ماده شیمیایی مهمی برای تولید مواد پلاستیکی است می تواند برای شما تجربه ارزشمندی باشد.

با خرید دی اکتیل فتالات یا DOP از شرکت محب بسپار می توانید محصولات پلاستیکی خود را با کیفیت بالاتری طراحی و تولید نماید. می توانید قیمت خرید محصول این شرکت را با محصولات سایر شرکت های مشابه مقایسه کنید.

پلی استایرن معمولی (GPPS) مانند پلی استایرن مقاوم به ضربه کاربرد بسیار زیادی دارد و شما می توانید آن را به قیمت مناسبی از شرکت محب بسپار خریداری کنید.

نتیجه گیری

ظروف بسته مواد غذایی پلی استایرن لازم است که با رعایت استانداردها استفاده شود.

اولین توصیه بهداشتی، عدم استفاده از این ظروف، اجتناب از گرم کردن مجدد ظروف، خودداری از گرمایش مجدد ظروف در دمای بالای ۶۵ درجه سانتیگراد، دور انداختن ظروف در سطل زباله، اجتناب از خوردن مواد غذایی در داخل ظرف، دور انداختن بطری های آب و نوشیدنی های گازدار و در نهایت استفاده از ظروف بسته بندی گیاهی است.

با کار فرهنگی و عمومی شدن این فرهنگ، می توان این ظروف را در حجم انبوه تولید کرده و ظروف مضر را برای همیشه کنار گذاشت. در کشور کانادا استفاده از این نوع ظروف ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *