صنایع پتروشیمی

اصول نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک

اصول نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک

اصول نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک

درباره اصول نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک چه می دانید؟ همان طور که می دانید انیدرید فتالیک یک ترکیب آلی به رنگ سفید می باشد. این ماده از بوی نسبتا تندی برخوردار است که امکان حل شدن در آب، الکل، سایر حلال های آلی را دارد. این متریال در موارد زیادی مانند ساخت حشره کش ها و پلاستی سایزرها ، رنگها و فتالئین ها کاربرد دارد. برای آشنایی با نحوه نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک با ما همراه باشید.

 

راهنمای نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک

در هنگام نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک دقت کنید که این ماده ی شیمیایی باید در ظرف های کاملا مهر و موم شده حمل شوند.

انیدرید فتالیک باید در محیط خنک و خشک به دور از تابش نور آفتاب نگهداری شود. از دیگر مواردی که باید در هنگام نگهداری این متریال باید رعایت شود این است که ظروف حاوی انیدرید فتالیک را در مجاورت الکل ها، اسیدهای قدرتمند و بازها، آمین ها قرار نگیرند.

در هنگام جا به جایی این ماده باید از روش های ایمنی که براساس موازین بهداشتی مناسب هستند را به کار گرفت. یکی دیگر از فاکتورهای مهم نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک اجرای کنترل های مهندسی مرتبط و تهویه مناسب اگزوز بایست انجام بگیرد. در صورتی که ذرات انیدرید فتالیک توسط افراد تنفس شود امکان تحریک کردن دستگاه تنفسی و بروز علائم آسم و آلرژیک را وجود دارد.

انیدرید فتالیک می تواند به شدت پوست را تحریک کند و بر روی آن تاثیر بگذارد. این علائم بر روی پوست های مرطوب بیشتر مشاهده می شود و امکان ابتلا به اگزمای پوستی را به وجود می آورد. این متریال می تواند بر روی چشم تاثیر گذاشته و موجب تحریک آن شود در صورت تماس با چشم امکان آسیب رساندن به قرنیه و ملتحمه شدن را نیز دارد.

بنابراین لازم است که در زمان حمل و نگهداری آن نهایت دقت و استفاده از تجهیزات محافظتی شخصی رعایت گردد. مطالعات حیوانی بیانگر این است که در صورت قرار گرفتن در برابر بخار شدید انیدرید فتالیک این امکان وجود دارد که سلول های ریه دچار تحریک، متراکم شدن و صدمه ی جدی شوند. تاکنون مطالعه ای در مورد اثرات این ماده در زمینه ی سرطان زایی و تولید مثل گزارش نشده است.

راهنمای نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک

شناسایی انیدرید فتالیک

یکی از موارد مهم که در هنگام نگهداری و جابجایی انیدرید فتالیک مهم است شناسایی و تشخیص این ماده است. این متریال یک نوع اسید آروماتیک کربوکسیلیک به شمار می رود و در دو حالت مایع بی رنگ و پودری لایه لایه به همراه بوی مشخص و نسبتا تند موجود است که سریع شناسایی می شود. در کشور ایران این ماده را معمولا به صورت انیدرید فتالیک می شناسند و به دلیل حجم بالای تولید و مصرف آن در دنیا تشخیص آن از طریق مقایسه کردن کار دشواری نمی باشد.

فتالیک انیدرید به عنوان یک محلول سمی بی رنگ شناخته می شود که قابلیت ترکیب شدن الکل و در دی سولفید کربن را دارد. این ماده در آب گرم کمی حل می شود و به اسید فتالیک هیدرولیز تبدیل می گردد. این اسید به عنوان نخستین اسیدهای انیدرید دی کربوکسیلیک با قابلیت ظرفیتی به شمار می رود که به شکل تجاری مصرف بالایی دارد. این اسید از لحاظ درجه ی اهمیت با اسید استیک قابل سنجیدن است.

انیدرید فتالیک به شکل صفحه ای، بی رنگ، سوزنی و بی رنگ به شکل کریستالی مونوکلینیک یا به صورت رومبیک در یک جایگاه قرار می گیرد. از مهم ترین مشتقات PA می توانیم به رنگ ها، روغن های نرم کننده و رزین های پلی استر اشاره کرد. این ماده برای نخستین بار در کشور آلمان به صورت اکسیداسیون نفتالین به همراه کاتالیزور جیوه در فاز مایع در یک محیط اسیدی سنتز شده است. استفاده از این شیوه باعث شد که محصول به دست آمده فاقد کیفیت مطلوب باشد.

 

مهم ترین کاربرد انیدرید فتالیک

یکی از مهم ترین کاربردهای انیدرید فتالیک استفاده از آن در زمینه ی سنتز کردن پلاستی سایزرها است. معمولا از این ماده به عنوان واسطه ی شیمیایی در ساخت نرم کننده های ساخته شده پلی ونیل کلراید استفاده می شود. یکی دیگر از موارد استفاده از این ماده تولید رزین های پلی استر است و به شکل جزئی برای تولید رزین های آلکیدی استفاده می شود.

از این ماده در صنایع تولید رنگ و لاک استفاده می شود و از دیگر نمونه های کاربرد آن می توانیم به استفاده در پلی اتیلن های پلی استر یورتان و مواد دفع کننده ی حشرات اشاره کنیم. یکی از گسترده ترین موارد مصرف انیدرید فتالیک در رابطه با تولید رزین های پلی استر غیر اشباع است که اغلب با الیاف شیشه ترکیب می شوند و موجب تولید فایبر گلاس و پلاستیک های تقویت شده می شوند.

از این متریال برای ساخت رزین های آلکیدی که براساس پوشش های حلال برای کاربردهای ماشین آلات، معماری، ساخت وسایل و مبلمان به کار گرفته می شود.

مهم ترین کاربرد انیدرید فتالیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *