صنایع پتروشیمی

خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

پلی استایرن از جمله بسپار های پرکاربرد می باشد که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بسپار ها در انواع مقاوم و معمولی در بازار موجود می باشد. در این مقاله از سری مقالات وب سایت محب بسپار ایده گستر تصمیم داریم؛ به بررسی خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آشنایی با پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

قبل از اینکه با خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS آشنا شوید؛ لازم است که ابتدا آشنایی مختصری با پلی استایرن داشته باشید. توجه داشته باشید که پلی استایرن توسط پلیمریزاسیون استایرن مونومر که از مشتقات نفت خام می باشد؛ تولید و عرضه می شود. این پلیمر تنها از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده است که با مشاهده ساختار شیمیایی پلی استایرن به آن پی می برید. به همین خاطر در گروه هیدروکربن ها قرار دارد.

اگر شما مخاطبین عزیز به پیوند های موجود در ساختار شیمیایی این نوع پلی استایرن توجه کنید؛ مشاهده خواهید کرد که اتم های کربن توسط پیوند کووالانسی به یکدیگر اتصال داده شده اند. در زنجیره پلی استایرن به هر اتم کربن متناوب یک گروه فنیل اتصال دارد. توجه داشته باشید که پلی استایرن هیدروکربنی با زنجیره بلند است.

به طور کلی می توان ذکر کرد استایرن یک مونومر اروماتیک یا معطر می باشد که به صورت تجاری از نفت مشتق شده است. یک پلیمر وینیل بوده که از طریق پلیمریزاسیون رادیکال آزاد وینیل از مونومر پلی استایرن ساخته و تولید می شود.

خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

 

خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

بهتر است بدانید هر نوع پلی استایرنی از یکسری خواص منحصر به فردی برخوردار است. با توجه به خواصی که دارد؛ در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS به شرح ذیل می باشد.

  1. بهتر است بدانید که این پلی استایرن از نظر شیمیایی بی اثر می باشد و با بسیاری از مواد واکنش نشان نخواهد داد.
  2. بهتر است بدانید این ماده در برخی از حلال های آلی قابلیت حل دارد و پلی استایرن در حلال هایی که دارای استن باشند؛ همچون اسپری های رنگ آئروسل و چسب های ساینو اکریلات حل خواهند شد.
  3. لازم است بدانید که دلیل اصلی ثبات شیمیایی پلی استایرن تبدیل اتصالات دوگانه کربن-کربن به پیوند‌های واحدی می باشد که دارای واکنش پذیری کمی می باشند. ناگفته نماند خواص شیمیایی پلی استایرن در نتیجه خواص منحصر به فرد عنصر کربن می باشد.
  4. لازم است بدانید که پلی استایرن به شدت اشتعال زا می باشد و با شعله به رنگ زرد نارنجی می سوزد. این ماده در زمان سوختن مثل تموم هیدروکربن های آروماتیک ذرات کربن یا دوده تولید خواهد کرد. در نتیجه در اکسیداسیون کامل پلی استایرن تنها دی اکسید کربن و بخار آب تولید خواهد شد.

مزایای پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

حال که با خواص شیمیایی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS آشنا شدید؛ لازم است که برخی از مزایای این نوع پلی استایرن را نیز برای شما عزیزان بیان کنیم. بهتر است بدانید که این نوع بسپار از قیمت پایین و به صرفه ای برخوردار است و همچنین دارای پایداری ابعاد خوب بوده و از خواص الکتریکی خوبی نیز برخوردار است.

از دیگر مزایای این نوع پلی استایرن می توان به مقاومت به اشعه گاما و فرایند پذیری خوب اشاره کرد. ناگفته نماند که این نوع پلی استایرن دارای قابلیت تطابق با FDA نیز می باشد. با برخورداری از این مزایا و ویژگی ها از این بسپار ها در موارد بسیاری استفاده می شود.

مزایای پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

کاربرد پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

همانطور که متوجه شدید از پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS در کاربردها و موارد بسیاری استفاده می‌شود. از جمله کاربرد آن می توان به بسته بندی مواد غذایی اشاره کرد. دلیل آن قیمت پایین و آسانی فرآیند قابلیت بازیافت، سختی بالا و مقاومت به ضربه می باشد. بهتر است بدانید به خاطر استحکام ضربه خوب، قیمت پایین، پرداخت نهایی خوب و … در صنایع الکترونیک و لوازم خانگی نیز از این نوع پلی استایرن استفاده می شود.

در صنایع می توان به کاربرد در قاب تلویزیون، قاب کامپیوتر، در های داخل فریزر و یخچال و … اشاره کرد. از دیگر کاربرد بسپار می توان به صنایع دارویی و بهداشتی اشاره کرد. به طور کلی در لوازم پزشکی و دارویی همچون ظروف زباله، پتری دیش و … مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند شکل دهی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS

فرآیند شکل دهی پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS را می توان با روش های موجود همچون شکل دهی پلاستیک ها انجام داد. این نوع فرآیند نیازی به پیش خشک سازی نداشته و به مدت ۲ ساعت در دمای ۸۰ درجه خشک خواهد شد. توجه داشته باشید که در فرآیند تزریق این نوع بسپار باید دمای مذاب حدود ۱۸۰ الی ۲۸۰ درجه سیلسیوس باشد. همچنین دمای قالب به طور کلی حدود ۳۰ الی ۵۰ درجه سلسیوس است. برای محصولات با جداره نازکی باید حدود ۱۰ درجه سلسیوس کاهش پیدا کند.

معرفی فروشگاه تخصصی محب بسپار ایده گستر

فروشگاه تخصصی محب بسپار ایده گستر در زمینه عرضه و ارائه انواع بسپار ها از جمله پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS  فعالیت دارد. این نوع بسپار ها در خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی عرضه می شود که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما مخاطبین عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت https://mohebbaspar.com/  مراجعه کرده و یا از طریق شماره ها و پل های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

در فرآیند تزریق پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS دمای مذاب باید چند درجه سیلیس باشد؟

در فرآیند تزریق این نوع بسپار باید دمای مذاب حدود ۱۸۰ الی ۲۸۰ درجه سلسیوس باشد.

دلایل استفاده از پلی استایرن مقاوم به ضربه HIPS در ساخت قاب تلویزیون، قاب یخچال و .. کدامند؟

به خاطر استحکام ضربه خوب، قیمت پایین، پرداخت نهایی خوب و ... در صنایع الکترونیک و لوازم خانگی نیز از این نوع پلی استایرن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =