صنایع پتروشیمی

مواد پلی استایرن از چه تشکیل شده اند

مواد پلی استایرن از چه تشکیل شده اند

مواد پلی استایرن از چه تشکیل شده اند

مواد پلی استایرن چیست؟ در حقیقت پلی استایرن ها از یک نمونه پلیمر مصنوعی دارای بوی خوش ساخته شده است که از مونومر استایرن تولید می شود. مونومر استایرن ها به عنوان یک متریال شیمیایی شناخته می شود درباره ی مواد پلی استایرن به صورت دقیق باید بگوییم که به عنوان یکی از مشتقات نفتی و هیدروکربن مایع شناخته می شود.

این ماده دارای ساختاری انعطاف پذیر است که در دمای معمولی محیط به صورت جامد است. این متریال در دماهای بیشتر ذوب می شود و قابلیت این را دارد که به شکل قالب در بیاید.

 

بررسی ساختار مواد پلی استایرن

ساختار مواد پلی استایرن از لحاظ شیمیایی به صورت یک هیدروکربن بلند زنجیر است که در بخش مرکزی متغیری کربنی به دسته های فنیل یا بنزن حلقه ای متصل می شوند. فرمول شیمیایی گزارش شده برای این ماده ( c8h8) n است. این متریال متشکل از مول های عناصر شیمیایی مانند هیدروژن و کربن است.

وجود این ترکیب فوق العاده باعث شده است که پلی استایرن به عنوان یکی از محبوب ترین گزینه ها برای فوم میانی ساندویچ پانل ها باشند. قابلیت های مشخص کننده ماده ی پلی استایرن به وسیله جذب با مدت کوتاه در وان در والسی میان زنجیرهای پلیمری ایجاد می شود. با توجه به اینکه مولکول های تشکیل دهنده ی هیدروکربن ها از چینش طویل زنجیر برخوردار هستند به این ترتیب از هزاران اتم تشکیل شده اند.

وجود نیروی کششی که در میان مولکول های بزرگ است در زمان مجاورت با حرارت موجب می شود زنجیره ها سازگاری بیشتری به دست بیاورید و از کنار همدیگر لیز بخورند. سستی بین مولکولی که میان مواد پلی استایرن وجود دارد در برابر مفاومت زیاد میان مولکولی به دلیل پایداری هیدروکربنی موجب می شود که این متریال از قابلیت کشسانی و انعطاف پذیری بالایی برخوردار شود.

در دمای بسیار زیاد این ماده از قابلیت بدشکل شدن تبدیل شیشه ای در مورد پلی استایرن و همه ی پلیمرهایی که در حالت کلی در برابر حرارت نرمش پذیر هستند باعث می شود تا زمانی که در معرض حرارت قرار می گیرند و به اشکال مختلف تبدیل می شوند.

بررسی ساختار مواد پلی استایرن

مواد پلی استایرن انبساطی یا یونولیت چیست ؟

یونولیت نوعی پلی استایرن است که در سال ۱۸۳۹ به وسیله ادوارد سیمون به دنیا معرفی شد. تولید یونولیت به عنوان نوعی از پلی استایرن مراحل و سبک های گوناگونی دارد و به چگالی و نوع آن بستگی دارد. نخستیم ماده و پایه تولید یونولیت مونومر پلی استایرن است.

در حقیقت هنگام ساختن یونولیت مواد پلی استایرن را درون قاب ها ریخته و پس از منبسط شدن یونولیت به وجود می آید. جالب است بدانید که در بعضی از سبزیجات و میوه ها همچنین گیاهان یک سطح پایین از پلی استایرن وجود دارد. در مورد ساختار این ماده از بنزن و اتیلن تشکیل شده است که با کمک فرایند پلیمریزاسیون ساخته می شوند.

در هنگام انجام فرایند ساخت یونولیت به شکل کاملا طبیعی یک نوع هیدروکربن با جوش پایین که به شکل معمول حاوی پنتان است افزوده می گردد. وجود این مواد در ساختار یونولیت باعث می شود تا در پردازش بعدی به گسترش این ماده کمک برساند.

 

مواد پلی استایرن اکسترود چیست ؟

این ماده ماهیتی شبیه به پلی استایرن های معمولی با پایه مونومر دارد که ۹۵ تا ۹۸ درصد از آن متشکل از هوا است. در کل پایه ساخت این مواد حول نفت خام می چرخد. در هنگام تولید این نوع پلی استایرن از دانه های رزین استفاده می شود این ماده هنگام مجاورت با دمای گرم ذوب می شود.

این متریال با اضافه شدن لاستیک مقاوم به نسبت پلی استایرن های معمولی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. ایم ماده در مجاورت گرما بسیار انعطاف پذیر می شود و به محض سرد شدن مجددا سرد و سخت می شود.

مواد پلی استایرن اکسترود چیست ؟

مواد پلی استایرن مقاوم چیست ؟

پلی استایرن مقاوم حاصل نوعی بسپارش پیوندی است که از ترکیب دو متریال پلی استایرن و پلی بوتادین تشکیل شده است که ساختار بسیار محکم و پایداری دارد. در حقیقت این مواد نوعی پلاستیک مقاوم به ضربه است که باعث می شود این نوع پلی استایرن از قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار شود.

موادی که در پلی استایرن مقاوم وجود دارد که باعث می شود این ماده از قدرت فوق العاده ای برخوردار باشد و در عین حال از میزان شکنندگی آن نیز کاهش پیدا کرده و موجب می شود که تحمل فشار و ضربه های سنگین همچنین قدرت ضربه پذیری بالایی داشته باشد. به همین دلیل است که این نوع پلی استایرن با نام ضد ضربه و مقاوم شناخته می شود و به عنوان یکی از قدیمی ترین ترموپلاستیک های دنیا به شمار می رود.

این ماده را با کمک بسپارش مونومتری تولید می کنند. از دیگر ویژگی های قابل توجه این نوع از پلی استایرن پرکاربرد وزن پایین، رنگ بندی متنوع، قابلیت سوراخ شدن ساده است. در هنگام تولید این نوع از پلی استایرن ۱۰ درصد بوتادین به آن اضافه می کنند که باعث می شود پایداری و استحکام آن به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *