صنایع پتروشیمی

چه تفاوت ها و شباهت هایی بین HIPS و GPPS وجود دارد؟

تفاوت ها و شباهت هایی بین HIPS و GPPS

درباره چه تفاوت ها و شباهت های بین HIPS و GPPS چه می دانید؟ پلی استایرن یا PS ها یکی از ترموپلاستیک های محبوب در دنیا به شمار می رود. با توجه به نوع کارکرد این مواد امکان دارد که افراد بخواهند از از پلی استایرن های HIPS (مقاومت بالا) یا پلی استایرن های GPPS (معمولی) استفاده کنند.

هر کدام از انواع این پلی استایرن ها دارای ویژگی های خاص خود هستند که افراد باید براساس نیاز و پروژه ی مورد نظرشان در مورد پلی استایرن ها تحقیق کرده و مدل مورد نظرشان را انتخاب کنند. در ادامه تفاوت ها و شباهت های بین HIPS و GPPS باید گفت هر دوی این متریال ها به عنوان محصولات کم هزینه و مقرون به صرفه به شمار می روند. البته پلی استایرن های  GPPS یا معمولی مقرون به صرفه تر هستند.

 

بررسی چه تفاوت ها و شباهت های بین HIPS و GPPS

همان طور که می دانید میان این دو متریال تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. از لحاظ تفاوت ها GPPS یا پلی استایرن های معمولی در برابر ضربه از مقاومت کمتری برخوردار هستند و در مقایسه با HIPS از ثبات ابعادی کمتری برخوردار هستند.

از دیگر تفاوت های میان GPPS و HIPS این است که پلی استایرن مقاوم دارای یک لبه ی آبی رنگ نازک، شفاف است. پلی استایرن معمولی به علت ویژگی شیشه مانندی که دارند بسیار در صنایع بندی مورد توجه قرار گرفته است، بر مواد غذایی تاثیری نمی گذارد و به سادگی می شود آن را در شکل های گوناگون قالب زد.

چه موارد مشترکی بین  HIPS و GPPS وجود دارد

در ادامه تفاوت ها و شباهت هایی بین HIPS و GPPS وجود دارد این دو متریال دارای وجوه مشترکی هستند که شامل:

هر دو به صورت رزین سفت و سخت و کم هزینه ارائه شده اند.

این محصولات عملکرد ساده ای در تولید و پردازش دارند.

از دیگر قابلیت های این دو محصول قابلیت سازگاری با FDA است که باعث می شود کاربرد زیادی در بسته بندی محصولات غذایی و وسایل آشپزخانه دارند.

این نوع استایرن ها امکان فرآوری با روش های ترمو فرمینگ، اکستروژن، بادی، قالب گیری تزریقی را دارند.

از دیگر ویژگی های این دو نوع استایرن قابلیت بازیافت و استفاده در کاربردهای بهداشتی است.

چه موارد مشترکی بین  HIPS و GPPS وجود دارد

ویژگی های منحصر به فردی که در GPPS پلی استایرن معمولی

در ادامه موضوع تفاوت ها و شباهت هایی بین HIPS و GPPS وجود دارد قصد داریم به بررسی ویژگی های پلی استایرن معمولی بپردازیم. این نوع از پلی استایرن را به وسیله ی روش های پلیمری مصنوعی می سازند. صنعت کنونی در حال حاضر به شکل عمده از پلیمریزاسیون انبوه و تعلیقی برای پلی استایرن های با کاربردهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.

محصولی که براساس این فرایند تولید می شود از ویژگی های زیر برخوردار است. GPPS قابلیت حل شدن در هیدروکربن های کلردار و معطر، استرها و کتون های آلیفاتیک را دارند. این متریال از مقاومت در برابر عملکرد بعضی اسیدهای آلی، قلیایی، روغن های معدنی و نمک برخوردار است.

در برابر آب از قابلیت جذب پایینی برخوردار است.

پلی استایرن های معمولی این امکان را دارند که در شرایط مرطوب پایداری ابعادی و خواص مکانیکی خود را حفظ کنند.

از قابلیت های الکتریکی برخوردار بوده و غیر سمی می باشد.

مهم ترین عیب این نوع پلی استایرن مقاومت پایین در برابر ضربه و حرارت است و تنها از آن ها در دمای پایین و بار کم استفاده می شود.

 

ویژگی های پلی استایرن مقاوم یا HIPS

این نوع پلی استایرن به عنوان یک ماده ی پلاستیکی کم هزینه و سخت است که به سادگی گرم می شود و قابل بازیافت است. این محصول از پلی استایرن های معمولی بسیار مقاوم تر است. این متریال با ترکیب دو ماده ی پلی بوتادین و پلی استایرن ساخته می شود. برای ساخت این نوع پلی استایرن از روش ساختی به نام اکستروژن استفاده می کنند.

این ماده را با علامت اختصاری HIPS شناخته می شود که ساختار آن از نوعی بسپارش پیوندی انجام گرفته است. از مهم ترین ویژگی های این محصول انعطاف پذیری بالا و از ضربه پذیری فوق العاده ای برخوردار می باشد. محصولات تولید شده توسط این پلی استایرن از قابلیت های ارتجاعی بی نظیری برخوردار هستند که این قابلیت را نمی توانیم در نمونه های استاندارد و معمولی مشاهده کنیم.

مواد به کار رفته در این نوع پلی استایرن باعث شده که از توانایی ضربه پذیری و تحمل فشار بالا برخوردار شود و در عین حال دارای قابلیت شکنندگی نیز باشد. علت نام گذاری این نوع پلی استایرن به مقاوم قابلیت ضربه پذیری بالای آن است. این مدل از پلی استایرن را به عنوان یکی از قدیمی ترین مدل های ترموپلاستیک در دنیا به شمار می رود. ساخت این ماده به وسیله ی بسپارش مونومتری انجام می گیرد.

ویژگی های پلی استایرن مقاوم یا HIPS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =