صنایع پتروشیمی

روش تولید دی اکتیل فتالات + مراحل تولید دی اکتیل فتالات

روش تولید دی اکتیل فتالات

روش تولید دی اکتیل فتالات

دی اکتیل فتالات با آستری انیدرید فتالیک و ایزووکتیل الکل با کاتالیزورهایی مانند تیتانات آماده شده و خنک سازی، خنثی سازی شده و با آب شست و شو داده شده و در نهایت با فیلتراسیون، دی اکتیل فتالات تولید می شود. با شش کتری آستری سازی که به صورت سری به هم متصل بوده و می توان این محصول شیمیایی را تولید کرد.

 

واکنش های آستری در تولید دی اکتیل فتالات

واکنش های آستری در تولید ساختار یکسانی دارند. الکل بیش از حد نگاه داشته می شود. ۹۹.۵ درصد الکل تبدیل می شود. با روش هایی می توان دی اکتیل فتالات را با هزینه کم و به مقدار زیادی تولید کرد.

هر چه قدر که نرخ تبدیل بالا باشد هزینه تبدیل کاهش می یابد. برای تولید بهتر، تولید آب و الکل در مقادیر بسیار زیادی تولید شده و بازیافت شود. در این صورت میزان ضایعات کاهش خواهد یافت. می توان با کاهش هزینه انرژی تا ۲۰ درصد، محصول را به میزان ۵۰ درصد بیشتر تولید کرد.

واکنش های آستری در تولید دی اکتیل فتالات

 

صنایع شیمیایی و تولید دی اکتیل فتالات

تولید دی اکتیل فتالات به صنایع شیمیایی مربوط می شود. هر چقدر که کیفیت مواد اولیه خوب و مناسب باشد می توان دی اکتیل فتالات بیشتری را تولید کرد.

برای تولید دی اکتیل فتالات به مواد اولیه خارجی نیاز است. در صورتی که واردات این مواد اولیه قطع شود، تولید دی اکتیل فتالات DOP نیز قطع شده و تولید در نهایت با نوساناتی مواجه خواهد گردید. با واردات دستگاه های بزرگتر می توان محصول بیشتری را نیز تولید کرد.

مراحل تولید دی اکتیل فتالات

مراحل تولید دی اکتیل فتالات

  • آستری شدن

در کتری آستری کننده، انیدرید فتالیک ، ایزووکتیل الکل و کاتالیزور تیتانات اضافه شده و این مرحله در دمای ۱۹۰ تا منفی ۲۳۵ درجه سانتیگراد تولید می شود. محصول غلیظی بدست می آید. مواد اولیه خالص، باعث می شود که محصول با کیفیت بدست بیاید. الکل خالص محصول را با کیفیت می کند.

 

  • استفاده از الکل

آستری غلیظی بدست می آید. الکل بالای ۱۷۰ درجه سانتیگراد تبخیر می شود، با دستگاه های چگالی الکل تبخیر شده دوباره جمع آوری می شود. کتری آستری کننده، در بازیافت محصول نقش اساسی دارد. کف ها در دمای ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد خنک می شود. بالای ۲ درصد محصول خالص خواهد بود.

  • خنثی سازی با شست و شو

محصول با الکل در دمای ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد خنک می شود. کف گرفته شده و محلول رقیق هیدروکسید سدیم اضافه خواهد شد. دما را در ۹۵ درجه سانتیگراد حفظ کنید. واکنش خنثی سازی را کاهش دهید. متناسب با میزان آستر، آب را به تناسب ۱:۳ اضافه کنید.

  • خلا گذاری

از طریق این مرحله محصول گرم می شود. محصول تا ۱۴۵ درجه سانتیگراد گرم می شود. بخار آب، آزئوتروپیک بخار با الکل در این مرحله برداشته می شود. محصول تا ۵ کیلو پاسکال در فشار هوا قرار دهید و بعد از آن دریچه فشار بخار آب را باز کنید.

دوباره دی اکتیل فتالات را در فشار ۳ کیلو پاسکال قرار دهید تا فشار آن زیاد شده و به پایین دستگاه برود که در این صورت می توان آن را فراوری کرد. بعد از تراکم می توانید آن را جمع کرده و الکل را دوباره به حالت استریاسیون برگردانده و بازیافت کنید.

 

  • فیلتراسیون

رنگ محصول در این مرحله گرفته شده و فیلتراسیون در این مرحله آغاز می شود. پس از رنگ کردن محصول، دوباره فیلتراسیون را شروع کنید. ناخالصی های ریز و درشت را گرفته و محصول را آماده کنید.

شما در هر مرحله می توانید از کتری های بزرگ و کوچکی استفاده کنید. محلول واکنش طبیعی سر ریز می شود. دماهای واکنش های ۱۹۰، ۲۰۰ و ۲۱۰، ۲۱۵، ۲۲۵، ۲۳۵ درجه است که محصول با این دماها فراوری می شود. کتری آستری کننده می تواند تا ۲۰ درصد محصول را حفظ کند.

در مرحله آستری از ماده اولیه ایزوکتیل الکل تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد با ۱۲۶۹۲ کیلوگرم در ساعت گرم می شود  و مجددا مایع فتالیک انیدرید در دمای ۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرما داده می شود. در این فرایند آسترهای کاتالیزور به مدت ۷.۵ کیلوگرم در ساعت به کتری استرلیزه منتقل می شوند.

کتری آستری کننده، به عنوان منبع حرارتی استریلیزاسیون با بخار ۴ مگا پاسکال استفاده می شود. در کتری آستری کننده کوچک محلول واکنش طبیعی سرریز می شود، در نتیجه بازده تبدیل انیدرید فتالیک بهبود یافته و با کیفیت تر خواهد شد. هر کدام از مواد تحت فشار معمولی واکنش نشان می دهند. دماهای واکنش به ترتیب، دماهای واکنش های ۱۹۰، ۲۰۰ و ۲۱۰، ۲۱۵، ۲۲۵، ۲۳۵ درجه خواهد بود. می توان با حذف ۲۰ درصد اضافی محصول خالص تری را بدست آورد.

نتیجه گیری

دی اکتیل فتالات ماده شیمیایی است که با آستری شدن، استفاده از الکل در تولید، خنثی سازی با شست و شو، خلاء گذاری و فیلتراسیون تولید می شود. دمای هر مرحله، خاص بوده و دماهای واکنش های ۱۹۰، ۲۰۰ و ۲۱۰، ۲۱۵، ۲۲۵، ۲۳۵ درجه است. در مرحله فیلتراسیون، ناخالصی ها ریز و درشت گرفته شده و محصول آماده می شود. از این ماده در لوازم پزشکی، لوازم مصرفی و محصولات ساختمانی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *