صنایع پتروشیمی

کاربرد و مزایای پلی استایرن در صنعت پلاستیک

کاربرد و مزایای پلی استایرن در صنعت پلاستیک

پلی استایرن در صنعت پلاستیک

پلی استایرن پلاستیکی در قالب های تزریقی ترموپلاستیک استفاده می شود. پلیمری مصنوعی که در قالب گیری بسته بندی و قطعات صنعتی از آن استفاده می شود. این ماده به شکل فوم، پلاستیک بوده و پلی استایرن ماده ای غیر سمی و بدون بو بوده که در صنعت بسته بندی و همچنین اتوماسیون از آن استفاده می شود.

پلی استایرن در دو نوع پلی استایرن معمولی (GPPS) و مقاوم (Hips) تولید می شود که از این دو ماده اولیه در ساخت قطعات مختلف خودرو و لوازم الکتریکی، اسباب بازی و ظروف پلاستیکی بسته بندی استفاده می شود. پلی استایرن در صنعت بسته بندی در خیلی از موارد استفاده می شود و مزایای زیادی دارد.

 

ویژگی های پلی استایرن

  • مقاوم نسبت به رشد باکتری
  • مقاوم نسبت به رطوبت
  • سبک
  • مناسب عایق کاری
  • بادوام
  • قابل بازیابی

از این ماده شیمیایی متناسب با کاربری ها و اهداف مختلف استفاده می شود. قرقره، چرخ دنده و میلگرد از دیگر محصولاتی است که از ترکیب این ماده با سایر مواد اولیه بدست می آید.

خواص و ویژگی های پلی استایرن

پلی استایرن ماده اولیه معمولی است که در بسیاری از صنایع از آن استفاده می شود. این ماده اولیه به راحتی شکل می پذیرد و برای ساخت ظروف مختلف یکبار مصرف مواد غذایی در اشکال و ابعاد مختلف لازم و ضروری است.

خواص و ویژگی های پلی استایرن

مشخصات فیزیکی

این ماده شیمیایی در دمای ۳۰.۶ درجه سانتیگراد ذوب شده و نقطه جوش این ماده ۱۴۵ درجه سانتیگراد مشخص شده و دمای ۲۰ درجه سانتیگراد موجب چسبناکی ماده خواهد شد و  ۷۰۰ پوند بر اینچ مربع استحکام کششی دارد و می توان ضربات ۸ پوند بر فوت را می تواند تحمل کند.

میزان سختی و تحمل آن درجه R75 بوده و ماژول خمشی آن ۱۲۰۰۰ پوند بر فوت است. بوی پلی استایرن، هرگز بوی تندی ندارد. ۰.۲۴ گرم بر لیتر، ماده قابلیت انحلال پذیری ماده پلی استایرن است. ۵ میلی متر جیوه، قابلیت فشار بخار پلی استایرن تعیین شده و ضریب شکست این ماده ۱.۵۴۶۹ است.

پلی استایرن ماده ای قابل اشتعال بوده و مضر سلامتی انسانی بوده و در خیلی از موارد ماده ای تحریک کننده بافت های طبیعی است.

 

موارد کاربری پلی استایرن

از این ماده شیمیایی برای تولید لاستیک در یخچال، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی کوچک اندازه، چمدان استفاده می شود. انواع و اقسام لوله های پلاستیکی صنعت آب و فاضلاب یا سایر صنایع، قطعات خودرو، و چاپ سه بعدی از دیگر کاربری های این ماده شیمیایی تلقی می شود. قطعات مختلف خودرو، ظروف بسته بندی مواد غذایی، فیبر نوری نیز با پلی استایرن تهیه و تولید می شود.

انواع زیادی از ورق و فیلم صنعت عکاسی و سایر صنایع با این ماده شیمیایی تهیه می شود. این ماده نسبت به رطوبت، انواع اسیدها و بازها مقاوم بوده و راحت تر می توان آن را شکل داد. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، شکنندگی و دماهای بالا از دیگر ویژگی های این ماده شیمیایی به شمار می رود.

از این ماده شیمیایی برای ساخت پنل های ابزار، پنل های در، صندلی کودک، لوازم الکتریکی مانند تلویزیون، کامپیوتر، ظروف بسته بندی مواد غذایی و صنعت ساختمان، لوله های آزمایش و تجهیزات پزشکی، جعبه های CD/DVD، ظروف بسته بندی انواع و اقسام مواد غذایی استفاده می شود.

ساخت لاستیک های مصنوعی

با این ماده شیمیایی می توان لاستیک استایرن بوتادین (SBR) و اکریلونیتریل و بوتادین (ABS) را طراحی و تولید کرد. لاستیک SBR با کوپلیمریزاسیون بوتادین و استایرن تهیه می شود. این لاستیک نسبت به سایش و ترک خوردگی ها مقاوم است.

لاستیک بوتادین، محکم و قوی بوده و خواص عایق بندی بسیار خوبی دارد و این ماده با سایر مواد به راحتی متصل شده و نسبت به سایش و خوردگی بسیار مقاوم بوده و به لحاظ اندازه، ثبات لازم را داشته و ماده ای روشن و درخشان است. نور خورشید و دمای بالا می تواند به این ماده آسیب برساند.

 

ورقه های لاستیکی

بسیاری از ورقه های لاستیکی را با این ماده شیمیایی تهیه می کنند. مدل، ماکت و نمایشگرها از دیگر محصولاتی است که با این ماده طراحی و تولید می شود. این ورقه ها ارزان بوده و در بسیاری از موارد کاربرد دارند.

ورقه های لاستیکی

فوم پلی استایرن

این محصول، از دیگر کاربری های این ماده شیمیایی به شمار می رود. این محصول بیشتر به عنوان عایق های ساختمانی استفاده شده و از اتلاف انرژی داخل ساختمان جلوگیری می کند.

پلی استایرن منبسط شده (EPS)

این نوع پلی استایرن، محکم بوده و سفید رنگ است و از این ماده برای ساخت لاستیک در یخچال، عایق و در صنعت بسته بندی هم استفاده می شود. این ماده ساده و ارزان بوده و خواص خود را همیشه حفظ می کنند. به راحتی بازیافت شده و بنابراین باعث آلودگی های زیست محیطی نمی شوند.

نتیجه گیری

پلی استایرن در صنعت لاستیک و پلاستیک با گستردگی زیادی استفاده شده و محصولات مختلف و متنوعی با این ماده طراحی و تولید می شود. با این ماده می توان انواع و اقسام لاستیک های مختلف که در لوازم خانگی یا زندگی روزمره کاربرد تهیه کرد. پلی استایرن ماده محکم و بادوام بوده و نسبت به خوردگی، سایش و پارگی بشدت مقاوم است. لاستیک هایی که با این ماده تهیه می شود مقاوم بوده و خراب نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =