صنایع پتروشیمی

آشنایی با انواع محصولات پلی استایرن

آشنایی با انواع محصولات پلی استایرن

آشنایی با انواع محصولات پلی استایرن

درباره انواع محصولات پلی استایرن چه می دانید؟ پلی استایرین به عنوان یک نوع پلاستیک همه منظوره است که برای تولید محصولات مختلفی به کار می رود. قصد داریم در ادامه به معرفی انواع محصولات پلی استایرن بپردازیم. این محصولات در موارد مختلفی کاربرد دارند و از مزیت هایی نظیر وزن سبک، حمل و نقل آسان، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی برخوردار هستند.

 

معرفی انواع محصولات پلی استایرن

یکی از انواع محصولات پلی استایرن عایق است که با عنوان یونولیت نیز شناخته می شود. این محصول به عنوان یکی از بهترین عایق های حرارتی و رطوبتی شناخته می شود که در سایزهای گوناگونی تولید می شوند. این محصول در قسمت های داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد زیادی دارد. عایق پلی استایرن با توجه به ویژگی هایی که دارد می توان به سادگی برای عایق ساختن سقف، دیوارها و کف ساختمان به کار برد.

یکی از مزیت های عایق پلی استایرن غیر سمی بودن آن است که باعث می شود به راحتی در مجاورت با زندگی انسان ها استفاده شود.

پلی استایرن اکسترود شده: یکی دیگر از انواع محصولات پلی استایرن نوع اکسترود شده ی آن است. این محصول به عنوان یک فوم پلی استایرن شناخته می شود که ساختار آن ها از کریستال های جامد شکل گرفته است. برای ساخت این کریستال ها به کمک واکنش گرها و مواد افزودنی نیاز داریم.

به این ترتیب که همه ی مواد اضافه را داخل دستگاه اکسترود می ریزند تا در زمان انجام فرایند اکستروژن در اثر دمای بالا و فشار به یک مایع پلاستیک تبدیل می شود که از گرانروی بالایی برخوردار است. دمای بالایی که در جریان سیال وجود دارد باعث می شود که محصول مورد نظر از ضخامت لازم برخوردار شود به این شکل است که در هنگام انجام عملیات ساخت ابعاد یکنواخت به وسیله ی گرانول ها تشکیل می شوند و در انتها فوم اکسترود ساخته شده و پس از انجام عملیات خنک سازی به برش های کوچکی تقسیم می شوند.

پلی استایرن انبساطی: یکی از مهم ترین انواع محصولات پلی استایرن را با عنوان پلی استایرن انبساطی می شناسند که از قابلیت سلول های مسدود شده و از ویژگی فوم ترموپلاستیک برخوردار است. این محصول را به وسیله ی گرانول های جامد از جنس پلی استایرن می سازند. برای ایجاد فرایند منبسط سازی ذرات پلی استایرن را درون محفظه های مخصوص قرار می دهند و سپس فرایند اعمال گاز را بر روی آن اجرا می کنند.

زمانی که عملیات منبسط شدن را برای پلی استایرن انجام می دهند، گرانول های پلی استایرن را تحت تاثیر گرما قرار می دهند به این ترتیب گرانول های پلی استایرن از حالت انبساطی برخوردار شده و یک ساختار را به صورت سلول های متصل تشکیل می دهند. این فرایند باعث می شود که در مقایسه با نمونه های معمولی حجم پلی استایرن ۴۰ بار بیشتر باشد. این محصول را برای ساخت بلوک های عایق پلی استایرن استفاده می شوند. کاربران می توانند این نوع عایق را به هر اندازه ای که نیاز دارند سفارش بدهند.

معرفی انواع محصولات پلی استایرن

کاربرد انواع محصولات پلی استایرن

فوم پلی استایرن: این محصول را با ترکیب کردن پلی استایرن انبساطی و اکسترود می سازند. این ماده شیمیایی با شیوه ی پلیمریزاسیون ساخته می شود و در ساخت بسیاری از محصولات به کار می رود. مواد تشکیل دهنده این فوم می تواند بیشتر از ۹۵ درصد از هوا باشد. گسترده ترین کاربرد این محصول در زمینه ی ساخت قطعات اتومبیل، استفاده از آن در لوازم خانگی و عایق بندی، بسته بندی مواد غذایی و محافظ سبک، استفاده جهت سیستم تثبیت کننده ی جاده ها، تولید تخته های موج دار و …. مرسوم است.

یکی از قابلیت های پلی استایرن این است که با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهد و از ماندگاری بالایی برخوردار است از دیگر ویژگی های این متریال مقرون به صرفه بودن آن است به همین دلیل در ساخت محصولات زیادی مانند ماکروویو، لوازم منزل مانند جارو برقی، اجاق گاز، یخچال، فریزر و تهویه ی مطبوع نیز استفاده می گردد.

فوم پلی استایرن یک گزینه ی مناسب برای ساخت قطعات اتومبیل به شمار می رود این قطعات شامل پانل های ابزار، دستگیره ها، عایق ضد رطوبت کف و…. می باشد. فوم پلی استایرن به شکل گسترده ای در ساخت صندلی های محافظ برای کودکان استفاده می شود.

از این متریال در ساخت لوازم الکترونیکی استفاده می شود و بیشتر کاربرد آن برای مواقعی است که نیاز به رعایت ترکیب فرم و رعایت اصول زیبایی است. معمولا پلی استایرن ها را برای ساخت محفظه های تجهیزات IT ، کامپیوتر و تولید قطعات تلویزیون استفاده می شود.

یکی دیگر از کاربردهای پلی استایرن استفاده از آن برای تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است. این ماده را برای تولید دستگاه های پزشکی و محفظه های کیت آزمایشگاهی همچنین تولید سینی های کشت بافت، اجزای تشخیصی، ظرف های پتری، لوله های آزمایشگاهی و …. به کار می گیرند.

کاربرد انواع محصولات پلی استایرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *