صنایع پتروشیمی

آشنایی با انواع ظروف پلی استایرن

ظروف یکبار مصرف فومی

ظروف پلی استایرن به دو گروه پلی استایرن EPS و XPS تقسیم می شود. با این ظروف می توان انواع و اقسام مواد غذایی و نوشیدنی ها را بسته بندی کرد. شرایط دمایی غذا در این ظروف حفظ می شود.

مقاومت ظروف پلی استایرن

مقاومت ظروف پلی استایرن برای حفظ و نگهداری مواد غذایی داخل ظروف خوب است. شما می توانید چندین ظرف مواد غذایی را روی هم گذاشته و یکجا حمل کنید.

ظروف پلی استایرن حمل ماهی های صید شده

این ظروف پلی استایرن برای حمل ماهی های صید شده دریایی، محصولات آب کشت، سایر جانداران دریایی مناسب است. طعمه های زنده دریایی را می توان با این ظروف به راحتی بسته بندی کرده و حمل کرد.

ظروف پلی استایرن مواد غذایی

این ظروف برای حمل انواع مواد غذایی کاربرد دارد. شرکت های توزیع کننده مواد غذایی، سوپر مارکت ها، از این ظروف استفاده می کنند.

این ظروف برای حمل انواع و اقسام مواد غذایی، سبزیجات، ماهی، گوشت، میوه کاملا مناسب است. بسته بندی تخم مرغ، غذاهای بیرون بر، لیوان های یک بار مصرف چای و قهوه، انواع و اقسام بسته بندی مواد غذایی در این گروه قرار می گیرد. بطری های نوشیدنی آب و نوشابه های گازدار غیر الکلی را می توان در این گروه جای داد.

از آن جایی در ساخت این ظروف از مواد شیمیایی استفاده شده بنابراین توجه داشته باشید که مواد غذایی گرم را داخل این ظروف قرار ندهید، بخاطر این که گرمای مواد غذایی باعث آزاد شدن مولکول های مواد شیمیایی سمی شده و در نهایت به داخل مواد غذایی نفوذ می کنند.

ظروف پلی استایرن مواد غذایی

 

پلی اتیلن ترفتالات PET

 

این ماده شیمیایی در طراحی و تولید بطری های آشامیدنی و سس های غذایی کاربرد دارد.

ظروف مواد غذایی پلی اتیلن PE

این ظروف بسته بندی شفاف و شکننده بوده و برای بسته بندی سرکه، لبنیات، روغن استفاده می شود.

ظروف پلی پروپیلن PP

رنگ بسته بندی این مواد نیمه شفاف و مات بوده و این ظروف محکم بوده و مچاله نشده و نمی شکند. حاوی مواد سمی نیست. به همین دلیل مواد غذایی سالم بوده و از این ماده برای ساخت ظروف ماست، سس استفاده می شود.

ظروف پلی ونیل کلراید PVC

این ظروف از پلاستیک ساخته شده و  برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. این نوع مواد پلاستیکی نسبت به سایرین در شرایط متفاوتی ساخته شده اند.

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

سالم ترین ظروف برای بسته بندی مواد غذایی محسوب می شود. غذا به مدت زمان طولانی باقی می ماند. زیبا، کم حجم و زیبا بوده و نسبت به گرما و حرارت مقاوم بوده و تغییر شکل نمی دهند. می توان آن ها را در فر و مایکروویو استفاده کرد. محیط زیست را آلوده نمی کنند. برای استفاده در هتل، رستوران های و آشپزخانه های صنعتی کاربرد دارد. در مقایسه با سایرین، محیط زیست را کمتر آلوده می کنند. قیمت آن ها در مقایسه با سایرین بالاتر است.

ظروف پلاستیکی پلیمری

پلیمر در واقع ترکیب چندین ماده شیمیایی بوده و با این ماده می توان انواع و اقسام ظروف مختلف پلاستیکی را تهیه کرد. ماده اولیه سمی بوده و کارخانجات تولیدکننده این مواد لازم است که پروانه تولید این محصولات را داشته باشند. این نوع ظروف با ترکیب چندین ماده شیمیایی ساخته می شوند.

 

ظروف یکبار مصرف فومی

ظروف فومی نیز نوع دیگری از ظروف پلی استایرن به شمار می روند. گاز داخل دانه های پلی استایرن شده و این ظروف شکل می گیرند. این ظروف برای بسته بندی مواد غذایی گرم و مرطوب تا دمای بالای ۶۵ درجه سانتی گراد مناسب هستند. در مقایسه با ظروف کاغذی خیلی بهتر هستند. مواد غذایی با دمای بالای ۱۶۰ درجه موجب آزاد شدن گاز هگزان شده و در نهایت این گاز وارد بدن شده و باعث سردرد می شوند.

از پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) و پلی استایرن معمولی (GPPS) در ساخت ظروف بسته بندی مواد غذایی هم استفاده می شود.

ظروف یکبار مصرف کاغذی

این ظروف در مقایسه با سایرین خیلی کم مصرف می شود. بیشتر در اماکن خدماتی استفاده می شود. دمای مواد غذایی در آن ها حفظ شده و به راحتی می توان آن را بازیابی کرد. شیک بودن ویژگی دیگر آن ها به شمار می رود. در مقایسه با سایرین با انرژی کمتری تولید می شوند.

از ظروف یک بار مصرف نمی توان در صنعت لبنی استفاده کرد و این قضیه بخاطر نفوذ آب به کاغذ بوده و امری مشخص و واضح است؛ پس ظروف یکبار مصرف کاغذی بهترین جایگزین برای ظروف پلاستیکی به شمار می رود. از آن جایی که نسبت به ظروف پلاستیکی سالم هستند به همین دلیل قیمت آن ها نیز بالا خواهد بود.

ظروف یکبار مصرف کاغذی

نتیجه گیری

ظروف پلی استایرن در دو نوع مات و شفاف و فوم تولید می شود. از آن جایی که در تولید این ظروف از مواد اولیه شیمیایی سمی استفاده می شود می توان نتیجه گرفت که خوردن غذا در این ظروف درست نیست. توصیه می شود غذا را از آن ها خارج کرده و در ظروف آشپزی روی اجاق گاز یا مایکرویو گرم کنید. گرما باعث آزاد شدن مولکول های مواد شیمیایی سمی در ظروف بسته بندی پلی استایرن و پلیمری می شود.

حتی برخورد قاشق، کارد و چنگال فلزی به لایه داخلی ظروف باعث آزاد شدن مواد اولیه شیمیایی خطرناکی می شود که برای بدن انسان مضر هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *