صنایع پتروشیمی

معرفی انواع گرید پلی استایرن

معرفی انواع گرید پلی استایرن

معرفی انواع گرید پلی استایرن

درباره انواع گرید پلی استایرن چه می دانید؟ سه گرید مختلف ساخته شده از پلی استایرن شامل: پلی استایرن معمولی ، پلی استایرن مقاوم hips و گرید انبساطی می شود. به علت شکنندگی بالای پلی استایرن ها این مواد را به وسیله پلی بوتادین پلیمریزه می کنند. این فرایند باعث می شود که استحکام پلی استایرن ها افزایش پیدا کند. به این نوع پلی استایرن ارتقا یافته یا مقاوم ، بهبود یافته با لاستیک گفته می شود. درصد استایرن موجود در این محصولات معمولا بین ۸۸ تا ۹۷ درصد متغیر است.

 

فرایند تولید انواع گرید پلی استایرن

برای تولید انواع گرید پلی استایرن روش های گوناگونی وجود دارد. برای تولید این محصولات می شود از شیوه های امولسیونی، سوسپانسیونی، بالک و محلولی استفاده کرد. در شیوه های محلولی مونومرها را داخل یک محلول مثل اتیلن بنزین حل کرده و پس از آن فرآیند پلیمریزاسیون انجام می گیرد.

در شیوه های سوسپانسیونی از مونومرها در آب به شکل سوسپانسیون بهره گرفته می شود. شیوه های محلولی و بالک را به عنوان روش های همگن می شناسند و امولسیون و سوسپانسیون را به عنوان شیوه های ناهمگن معرفی می کنند.

یکی از رایج ترین روش هایی که در حال حاضر برای تولید انواع گرید پلی استایرن استفاده می شود روش بالک است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

فرایند تولید انواع گرید پلی استایرن

تولید انواع گرید پلی استایرن به روش بالک

این عملیات می تواند به دو روش متداول به شکل batch بچ یا Continuous مداوم شکل می گیرد. در ادامه به شرح فرایند بچ خواهیم پرداخت.

انواع گرید پلی استایرن را می توان به وسیله ی فرایند های گوناگون بچ ساخته می شود. عملیات بچ در حالت کلی از بازده تبدیلی بالایی برخوردار است و فقط میزان کمی از استایرنی که واکنش نشان می دهد از راکتور بیرون رفته و مجددا به راکتور باز خواهد گشت. برای تولید گرید مقاوم پلی استایرن باید به حل کننده خوراک لاستیک پلی بوتادین اضافه شود که در استایرن گرم حل می شوند.

بیشتر گریدها مثل معمولی و انبساطی هر کدام شیوه تولید خود را دارند برای نمونه در گریدهای انبساطی متریالی به پلیمر اضافه می شود که موجب می شود تا حجم آن افزایش پیدا کند.

گرید معمولی پلی استایرن: همان طور که در ابتدای امر گفتیم پلی استایرن در ۳ گرید تولید می شود. پلی استایرن GPPS یا معمولی به عنوان پلیمر ترموپلاستیک شناخته می شود. این متریال برای برای اولین  بار به وسیله کمپانی آلمانی Industries I.G.Farben تولید شد این محصول را به عنوان عایق در صنایع الکترونیک مصرف می کردند.

در حال حاضر این نوع گرید پلی استایرن به عنوان یکی از محبوب ترین پلاستیک ها به شمار می رود که در بیشتر صنایع کاربرد دارد. یکی از دلایل استفاده از این نوع پلیمر قابلیت شکل پذیری بالا، شفافیت و قیمت پایین آن است. بیشترین موارد مصرف گرید پلی استایرن معمولی در ظروف یکبار مصرف، لوازم ورزشی، اسباب بازی، وسایل الکتریکی، بدنه ساعت ، رادیو و تلویزیون، و… است.

گرید پلی استایرن انبساطی: یکی از نمونه های پرکاربرد انواع گرید پلی استایرن نوع انبساطی آن است که از ترکیب اکلیل بنزین هیدروژن زدایی شده و مونومر پلی استایرن ساخته شده است. این نوع از پلی استایرن ها دارای زنجیره خطی بوده و جزو خانواده ترموپلاست ها به شمار می روند. گریدهای پلی استایرن انبساطی اغلب براساس نوع پوشش سطح، اندازه ذرات شناخته می شوند. گریدهای دیگری در دسته پلی استایرن انبساطی وجود دارد که به آنتی استاتیک و کندسوز معروف است.

گرید پلی استایرن انبساطی بیش از ۵۰ سال است که در صنعت بسته بندی جایگاه ویژه ای دارد. از این متریال برای بسته بندی محصولاتی استفاده می شود که به بسته بندی دقیق نیاز دارند.

گرید پلی استایرن تزریقی: تزریق دانه های پلی استایرن ذوب شده به شکل پیوسته به درون قالب های اکسترود شده که زیر فشار هستند انجام می گیرد. در زمان انجام عملیات اکسترود به داخل پلی استایرن های مذاب تزریق گاز منبسط کننده انجام می شود. طی این فرایند فوم پلی استایرن به شکل همگن و سلولی در می آید. یکی از متداول ترین گازهایی که در فرایند تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد گازهای انبساط دهنده ی co2 است.

 

کاربردهای انواع گرید پلی استایرن

از پلی استایرن در بسته بندی مواد غذایی مانند گوشت و سبزیجات، فیلم های ps  و دیگر بسته بندی هایی که به شفافیت احتیاج دارند استفاده می شود.

از گرید های تزریقی که به شکل ذوب شده مورد استفاده قرار می گیرند به صورت وسیعی در تولید ظرف های نگهدارنده ی محصولات آرایشی، جعبه های مخصوص جواهرت، بسته بندی هایی که برای تجهیزات عکاسی و فیلم کاربرد دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربرد های گریدهای پلی استایرن استفاده از آن ها برای ساخت نوار درب یخچال ها، ساخت گلدان، ساخت انواع ظروف و آشکارسازهای دود و…. امروزه استفاده از گرید های پلی استایرن در همه صنایع استفاده می شود که علت آن سبک وزنی و قیمت مناسب این محصول است.

کاربردهای انواع گرید پلی استایرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 18 =