صنایع پتروشیمی

تفاوت های کاربردی استایرن و پلی استایرن

تفاوت های کاربردی استایرن و پلی استایرن

استایرن و پلی استایرن شبیه هم بوده و کاربردهای بسیار زیادی دارند. مواد ترموپلاستیک از این مواد بدست می آید. هر دو ماده شیمیایی برای تولید الاستومرها، رزین های مقاوم به گرما و حرارت و انواع و اقسام پلیمرها استفاده می شود.

بسیاری از کالاهای پلاستیکی با این دو ماده ساخته می شود. اگر به دور و بر خود نگاهی کنید متوجه می شوید که پلاستیک در زندگی انسان ها متاسفانه وارد شده و علی رغم مضر بودن باز هم از این کالاها استفاده می کنند.

استایرن

این ماده شیمیایی، ماده اولیه محصولات مختلف پلیمری است. یکی از قدیمی ترین ترکیبات Vinyl benzene است و در اواخر دهه ۱۹۲۰ برای اولین بار شناخته شد. شیمیدان آلمانی بنام ادوارد سیمون این ترکیب را برای اولین بار در سال ۱۸۳۹، شناسایی کرد و متوجه شد که ساختار شیمیایی آن نسبت سایر مواد شیمیایی متفاوت بوده و نام شیمیایی آن، Vinyl benzene است.

مونومر معطر با حلقه Benzene با پیوند دوگانه C=C شناخته می شود. استایرن با  Ethyl Benzene برای موارد تجاری به کار برده می شود. می توان آن را با روش های پلیمریزاسیون حلال، امولسیون یا سوسپانسیون پلیمریزاسیون به کار برد. پراکسیدهای آلی به عنوان کاتالیزور موجب افزایش سرعت واکنش های شیمیایی می شوند.

از کل تولیدی این ماده شیمیایی ۵۰ درصد برای پلی استایرن، ۲۰ درصد برای الاستومرها، پلیمرهای مختلف و رزین های حرارتی ، ۱۵ درصد برای کوپلیمرهای ABS , SAN، ۱۰ درصد برای پلی استایرن منبسط استفاده می شود. با این ماده می توان کوپلیمرها و سایر مواد تخصصی شیمیایی را تولید کرد.

 

پلی استایرن

از این ماده شیمیایی در طول جنگ دوم جهانی استفاده شد. برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ در آلمان و آمریکا بوجود آمد. این ماده در واقع بی شکل است که با پلیمریزاسیون تولید می شود. پلیمر ارزان ، شفاف و محکم بوده که به راحتی قالب گیری می شود. نسبت به الکتریسیته ساکن و رطوبت بسیار مقاوم است. فراوری و جرم مولکولی و ماهیت افزودنی ها در خواص این ماده نقش بسزایی دارند.

موارد کاربری

از این ماده شیمیایی برای تولید قطعات عایق الکتریکی، چسب زخم، کاشی، لنز، در بطری، شیشه های کوچک، انواع ظروف، لاستیک در یخچال، جعبه های شفاف استفاده می شود. همچنین برای بسته بندی مواد غذایی نیز به کار می رود. این ماده در تولید اسباب بازی، ماکت ها، ظروف و لیوان های یک بار مصرف استفاده می شود. دمای ۶۵ درجه سانتیگراد برای مواد پلاستیکی مضر بوده و خواص و ویژگی های کالا از بین می رود.

مواد اولیه شیمیایی در صنایع مختلف کاربرد دارند. موارد استفاده از این مواد را نمی توان مشخص کرد. در ساخت انواع و اقسام اسباب بازی، قطعات دستگاه های الکترونیکی، هواپیما، بدنه کشتی و قایق ها، کیف های اداری از مواد شیمیایی استفاده شده است.

 

تفاوت های استایرن و پلی استایرن

روش تولید هر یک نسبت به دیگری متفاوت است. از آن جایی که ساختار مولکولی هر دو مواد متفاوت است به همین دلیل کاربری های هر یک نسبت به دیگری متفاوت است.

پلی استایرن با فراوری بوجود می آید. ماده پلاستیک جامدی که خواص و ویژگی های متفاوتی دارد. با این ماده بسیاری از مواد پلاستیکی دیگر مانند ظروف بسته بندی، فویل و عایق بندی استفاده می شود.

خاصیت شیمیایی این ماده به قدری زیاد است که بسیاری از سازمان های بهداشتی در مورد نحوه و میزان استفاده از آن قوانین سخت گیرانه ای تنظیم کرده و اجرا می کنند.

تفاوت های استایرن و پلی استایرن

 

تفاوت های شیمیایی

پلی استایرن محصول ترکیبی بوده و ماده اولیه سالم و بی خطر بسیاری از کالاهای پلاستیکی است. از این ماده شیمیایی در بسیاری از موارد استفاده می شود و بسته بندی مواد غذایی و لوازم خانگی با این ماده صورت می گیرد.

تفاوت های شیمیایی

ماده شیمیایی بسیاری از مواد اولیه غذایی و میوه ها بوده و همچنین این ماده در بسته بندی مواد غذایی، لوازم الکترونیکی و حتی کالاهای مصرفی بزرگ نیز به کار می رود.

موارد کاربرد این ماده گسترده و بسیار زیاد است و با دقت به کالاهایی که در زندگی روزمره استفاده می کنیم متوجه می شویم که همه مردم دنیا، از این ماده به روش های مختلف استفاده می کنند.

با خرید پلی استایرن مقاوم (hips) از شرکت محب بسپار می توانید در هزینه های خرید سازمان خود صرفه جویی کنید. این شرکت بین المللی با فروش پلی استایرن معمولی (GPPS) به اقتصاد کشور کمک درخور توجهی می کند.

همه سازمان های مصرف کننده می توانند کلیه نیازهای خود را در مورد مواد اولیه شیمیایی از طریق شرکت محب بسپار برطرف کنند. خرید عمده از این شرکت در هر شرایط اقتصادی به نفع شما خواهد بود.

نتیجه گیری

استایرن و پلی استایرن شبیه هم بوده و کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. هر دو ماده شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی دارند و از آن ها برای تولید انواع و اقسام کالاهای پلاستیکی استفاده می شود. پلاستیک فشرده یکی از این نوع کاربری ها است و بسیاری از کالاهای تفریحی را با پلی استایرن طراحی و تولید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *