صنایع پتروشیمی

گرانول پلی استایرن چگونه تولید می شود ؟

گرانول پلی استایرن چگونه تولید می شود ؟

گرانول پلی استایرن چگونه تولید می شود

تولید گرانول پلی استایرن از مراحل مختلفی برخوردار است. در هنگام ساخت گرانول پلی استایرن در صنعت مربوط به آن اتیلن و بنزین را ترکیب می کنند تا بتوانند این ماده را تولید کنند. در ادامه ساخت گرانول براساس یک فرایند کاملا تخصصی بنزین تهیه شده هیدروژن گیری شده و استایرن به دست می آید.

پس از این مرحله استایرنی را که ارائه می شود با استفاده از اکسیژن و در طول فرایند پلیمریزاسیون تبدیل به پلیمریزه می شود و در انتها پلی استایرن تبدیل می شود. این پلی استایرن ها در اختیار صنایع گوناگون قرار می گیرند و پس از تبدیل شدن به گرانول در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید گرانول به عنوان نوعی پلیمر شناخته می شود که به شکل دانه دانه عرضه می شود. این مواد شکلی از پلیمر هستند. دلیل به کارگیری انواع مختلف گرانول های پلی استایرن قابلیت سادگی و سهولت در تولید است.

در صورتی که بخواهیم پلی استایرن ها را به شکل پودری برای تولید محصولات مختلف ارائه کنیم مقدار زیادی از این پودر از بین می رود همچنین موجب آلوده شدن فضای کارگاه می شود و امکان ایجاد مشکلات تنفسی را دارد. با تبدیل پلی استایرن ها به گرانول  این مشکلات وجود نخواهد داشت.

استفاده از گرانول های پلی استایرن باعث می شود که این دردسرها به وجود نیایید. ساختار دستگاه هایی که برای تولید انواع پلاستیک طراحی شده است به گونه ای است که استفاده از مواد اولیه به صورت گرانول بسیار مورد توجه است. برای تولید محصولاتی با پایه پلی استایرن ابتدا گرانول را ذوب می کنند.

 

کاربرد گرانول پلی استایرن

یکی از روش های عرضه پلی استایرن به شکل گرانول است. این متریال به عنوان مواد اولیه در برخی از صنایع تولیدی استفاده می شود. گرانول های پلی استایرن از ساختاری شیمیایی برخوردار هستند و از هیدروکربن و هیدروژن ساخته شده اند و در برابر دمای زیاد از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است.

قسمت زیادی از گرانول های پلی استایرن از طرف مواد بازیافتی در بازار به دست می آید. استفاده از مواد بازیافتی پلی استایرن برای تولید گرانول باعث می شود که ضایعات پلی استایرن دوباره در مسیر تولید قرار بگیرند و همین امر موجب کاهش ضایعات و پاکیزگی محیط زیست می شود از دیگر مزایایی این امر می توانیم به کاهش هزینه ها ی مواد اولیه برای صنعت های مختلف اشاره کنیم.

کاربرد گرانول پلی استایرن

چند نوع گرانول پلی استایرن وجود دارد؟

کارخانه های مخصوص تولید گرانول های پلی استایرن براساس نیازی که صنایع گوناگون دارند به شکل های متنوع و با کیفیت های مختلف تهیه می گردد. گرانول های پلی استایرن براساس ساختاری که دارند هرکدام مناسب یک صنعت است.

گرانول پلی استایرن معمولی: یکی از نمونه های گرانول پلی استایرن به شمار می رود که در بازار ایران آن را با عنوان کریستال شناخته می شوند. گرانول های معمولی پلی استایرن از ویژگی هایی نظیر پایداری در برابر دما و استقامت زیاد برخوردار هستند.

این نوع گرانول  قابلیت تحمل ضربه پذیری بالایی دارد. این گرانول کاربردهای فراوانی دارد که مهم ترین آن ها استفاده از آن به عنوان عایق سرمایشی و ساخت انواع گوناگون لوازم ورزشی ، انواع مختلف اسباب بازی از دیگر کاربرد های این متریال استفاده از آن برای ساخت وسایل الکتریکی است که علت آن خاصیت دی الکتریکی بودن این نوع گرانول است.

چند نوع گرانول پلی استایرن وجود دارد؟

گرانول پلی استایرن مقاوم: یکی دیگر از انواع گرانول هایی که به وسیله پلی استایرن تشکیل می شود این مدل از گرانول را با عنوان هایمپک می شناسند و با علامت اختصاری HIPS در قالب گرانول های مطابق با معیارهای استانداردهای جهانی در صنایع گوناگون برای تولید مواد مختلف کاربرد دارد.

این نوع از پلی استایرن ها در مقایسه با انواع معمولی از مقاومت بالاتری برخوردار هستند به همین دلیل در ساخت محصولات خاص از آن ها استفاده می شود. معمولا از گرانول های مقاوم برای تولید عایق های سرمایشی و تولید ظرف های یکبار مصرف با حجم بالا استفاده می شود.

گرانول پلی استایرن انبساطی: یکی دیگر از نمونه های گرانول های ساخته شده از پلی استایرن نوع انبساطی آن است که برای تولید آن از دستگاه های پیشرفته و مدرن استفاده می شود.

این نوع گرانول از نوعی پلیمر که با رنگ سفید عرضه می شود ساخته شده که در هنگام ساخت به آن با یک فوم حجم دهنده ترکیب می شود. این محصول که در صنایع مختلفی کاربرد دارد با نام یونولیت شناخته می شود.

مهم ترین کاربرد این نوع گرانول ساخته شده از پلی استایرن انبساطی استفاده از آن در ساخت پلاستوفوم های مخصوص سقف می باشد. در سال های اخیر بلوک ساخته شده از این گرانول (پلاستوفوم ) به عنوان یک جایگزین مناسب برای مصالح سنتی به شمار می رود.

با توجه به استقبال از یونولیت این گرانول نسبت به دیگر نمونه ها از تولید بیشتری برخوردار است. یونولیت به جزء استفاده در امور ساختمانی برای ساخت فوم های بسته بندی و انواع یخدان ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =