صنایع پتروشیمی

پلی استایرن اکسترود شده چیست ؟

پلی استایرن اکسترود شده چیست ؟

پلی استایرن اکسترود

پلی استایرن اکسترود شده، نوعی ترموپلاستیک بوده و ساختار سلولی آن بسته است و نسبت به سایر پلی استایرن قوی بوده و عملکرد بالایی دارد و نسبت EPS گران تر است.

 

ماهیت پلی استایرن اکسترود شده

پلی استایرن، پلیمر مصنوعی معطری است که از مونومر استایرن ساخته شده و از اتیلن و بنزن مشتق شده است. این ماده می تواند فوم یا جامد باشد. پلی استایرن شفاف و بی رنگ بوده و با این ماده می توان عایق های فوم یا مهره تخته ها را طراحی کرد.

۹۵ تا ۹۸ درصد این مواد از هوا ساخته شده اند و بهترین عایق های حرارتی هستند که در اکثر موارد برای عایق های بتنی و سیستم های پنل عایق سازه ای می توان از آن ها استفاده کرد. ماهیت پلی استایرن اکسترود شده با پلی استایرن یکی است ولی EPS دانه های کوچکی هستند و با مواد مذاب تهیه می شود.

محدوده چگالی پلی استایرن اکسترود شده بین ۲۸ تا ۴۵ کیلوگرم بر متر مکعب است و پلی استایرن اکسترود شده مانند پلی استایرن تولید می شود و می توان ادعا کرد که نفت خام در پایه مواد آن وجود دارد. فرایند تولید پلی استایرن اکسترود با پلی استایرن منبسط متفاوت است.

ماهیت پلی استایرن اکسترود شده

کاربردهای پلی استایرن اکسترود شده

پلی استایرن اکسترود کاربردهای متنوع و گسترده ای دارد. از آن می توان برای عایق کاری ساختمان، کف ساختمان و کف بتنی استفاده می شود. از این ماده می توان در ماکت های دستی به خصوص معماری هم استفاده کرد. آب به پلی استایرن اکسترود نفوذ می کند و هرگز مانعی برای تبخیر آب نیست.

 

قابلیت هدایت حرارتی پلی استایرن اکسترود شده

پلی استایرن اکسترود شده می تواند متناسب با ضخامت خود گرما را منتقل کند که به طور معمول با وات اندازه گیری می شود. هر چقدر که ضریب انتقال حرارت مواد کمتر باشد به همان اندازه می توانند گرمای و حرارت بیشتری را انتقال دهند.

ضریب هدایت حرارتی در پلی استایرن اکسترود بین ۰.۰۲۵ تا ۰.۰۴۰ وات بر متر است. پلی استایرن اکسترود شده حرارت را به راحتی منتقل کرده و از همرفت در مقیاس بزرگ جلوگیری می کنند.

برد فوم پلی استایرن اکسترود برای عایق کاری سقف، دیوار و اتاق زیر شیروانی و فونداسیون و زیرزمین بهترین ماده ای است که می توانید به آن رجوع کنید. این ماده در دمای بالاتر می تواند در صرفه جویی انرژی موثر عمل کند.

هر چقدر که چگالی ماده بیشتر باشد به همان اندازه قابلیت انتقال حرارتی بیشتر خواهد بود. گازهایی در پلی استایرن اکسترود شده وجود دارد که با روند خارج شدن آن ها این مواد کوچک شده و از بین می روند.

قابلیت هدایت حرارتی پلی استایرن اکسترود شده

نحوه تولید پلی استایرن اکسترود شده

فرایند تولید آن مانند پلی استایرن بوده و به هنگام تولید آن از دانه های زرین استفاده می شود. این ماده در دمای بالاتر گرم و ذوب می شود. از این ماده به عنوان افزودنی در مخلوط مذاب استفاده می شود. از پلی استایرن اکسترود شده (Extruded Polystyrene) در رنگ استفاده می شود.

این ماده در رنگ های مختلفی رنگ آمیزی می شود تا بیشتر مشخص باشد. با فشار و گرما می توان نحوه تولید این محصول را کنترل کرد. مخلوط پلاستیکی را با فشار از قالب خارج کرده و در دمای معمولی اتاق سرد شده و منبسط شده و در آخر به اندازه های دلخواهی بریده می شود.

پلی استایرن مقاوم (hips)

پلی استایرن مقاوم نوعی پلی استایرن است که با اضافه کردن لاستیک مقاوم می شود و در مقایسه با پلی استایرن معمولی مقاومت بسیار بالایی دارد و به محض گرم شدن نرم شده و منعطف شده و پس از سرد شدن دوباره جامد و سخت خواهد شد.

از این ماده می توان در تولید قطعات استفاده کرد. ساخت این ماده مقرون به صرفه بوده و از این ماده می توان برای مقاومت در برابر ضربه و ماشین کاری استفاده کرد.

فروش انیدرید فتالیک(PA)

انیدرید فتالیک یا PA نوعی اسید کربوکسیلیک معطر بوده که به صورت پودر سفید رنگ بوده و در برخی مواقع به صورت مایع شفاف بی رنگی ظاهر می شود و بوی بسیار تندی دارد. شما می توانید این ماده را از بخش فروش شرکت محب بسپار تهیه کنید.

 

فروش دی اکتیل فتالات (DOP)

DOP نوعی روغن بی رنگ بوده که بوی آن خیلی نامحسوس بوده و در صنعت PVC کاربرد دارد  و می توان سایر محصولات PVC را نیز تهیه کرد. این ماده در شرکت بازرگانی محب بسپار به فروش می رسد.

خرید پلی استایرن معمولی (GPPS)

شما می توانید این پلی استایرن معمولی را از شرکت بازرگانی محب بسپار خریداری کنید و در ضمن این ماده در صنعت پتروشیمی کاربرد دارد.

نتیجه گیری

پلی استایرن اکسترود شده نسبت به پلی استایرن قوی تر بوده و ۹۵ تا ۹۸ آن از هوا تشکیل شده که با خارج شدن آن کوچکتر شده و در نهایت از بین می روند. برای عایق کاری ساختمان، کف ساختمان و کف بتنی استفاده می شود.

همچنین فوم برد  پلی استایرن اکسترود شده  برای عایق کاری سقف، دیوار و اتاق زیر شیروانی و فونداسیون و زیرزمین به کار می رود. در زمان تولید با اضافه کردن دانه های رزین، مقاومت این ماده افزایش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *