صنایع پتروشیمی

مهمترین خواص فیزیکی و مکانیکی پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) + استانداردهای اندازه گیری

مهمترین خواص فیزیکی و مکانیکی پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS)

پلی استایرن مقاوم به ضربه یا هایمپک یا High Impact Polystyrene که به اختصار به آن HIPS می گویند، نوعی پلاستیک مقاوم به ضربه است که در ساخت بدنه لوازم خانگی  و ظروف کاربرد دارد و به دلیل مقاوم بودن آن برای مکان های مرطوب بسیار مناسب است. این پلاستیک از نظر وزنی، انعطاف پذیری، سبک و با قیمت مناسب در بازار قابل عرضه می باشد و به دلیل خصوصیات فوق العاده آن، این محصول در اکثر صنایع کاربرد دارد.

پلی استایرن High Impact ، که معمولاً با نام HIPS شناخته می شود، یک نسخه لاستیکی پلی استایرن عمومی است. افزودن لاستیک باعث می شود که ترموپلاستیک فوق العاده بادوام باشد و مقاومت بسیار بالاتری نسبت به ترکیب قبلی خود داشته باشد. مانند همه ترموپلاستیک ها ، این ماده هنگام گرم شدن نرم و قابل انعطاف می شود و پس از سرد شدن دوباره به حالت جامد تبدیل می شود. این عوامل به تنهایی HIPS را به ماده ای عالی برای تولید قطعات تبدیل کرده است.

مهمترین خواص فیزیکی و مکانیکی پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS)

HIPS دارای خواص مختلفی است که طیف وسیعی از کاربرد ها و کاربرد های ترموپلاستیک را امکان پذیر می سازد. با داشتن محتوای لاستیکی بیشتر ، این ماده می تواند به راحتی فرایند های تولیدی مانند تشکیل خلاء را پشت سر بگذارد و به راحتی خم می شود و قالب می گیرد در حالی که دوام خود را حفظ می کند.

پس از قالب گیری مجدد، خواص آن نیز ضعیف نمی شود. پس در نتیجه آن را به محصولی پرکاربرد تبدیل می کند. با توجه به ویژگی های بی شکل، HIPS را می توان رنگ آمیزی کرد در نتیجه این امر برای اهداف طراحی که نیاز به زیبایی زیبا دارد، عالی است.

با توجه به خواص وسیع ترموپلاستیک ، کاربرد های مختلف پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) بسیار زیاد است. ترموپلاستیک به دلیل استحکام و دوام، برای اهداف بازاریابی ایده آل است و اغلب برای نمایشگرهای فروش و علائم تبلیغاتی استفاده می شود. همچنین می تواند برای محفظه و قطعات ماشین ترموفرم ، مدل سازی و اسباب بازی های پلاستیکی استفاده شود. علاوه بر این ترموپلاستیک معمولاً برای ساخت کابینت و محفظه حمام استفاده می شود.نم

هایمپک دارای ویژگی های فوق العاده ای مانند:

  • قالب گیری خوب
  • استحکام بالا
  • فرایند پذیری مجدد
  • حفظ ابعاد و دما
  • چسبندگی
  • چاپ پذیری
  • رنگ پذیری
  • انعطاف پذیری

هایمپک دارای ویژگی های فوق العاده

کاربرد های ورق هایمپک

به دلیل مناسب بودن قیمت ورق هایمپک و در دسترس بودن در انواع صنایع گوناگون قابل مصرف است. از آن ها به عنوان یک عایق گرمایی و صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله موارد مصرف و کاربرد هایمپک می توان به مواردی چون تولید اسباب بازی، لوازم ورزشی، وسایل خانگی، عایق های برودتی در بدنه یخچال و فریزرها، ساخت انواع شابلون، لوازم بهداشتی، ظروف یک بار مصرف، تابلو های تبلیغاتی و … اشاره کرد.

ورق های هایمپک با توجه به خصوصیات گفته شده یکی از ۵ رزین های اساسی در کاربردهای الکتریکی و ترکیب های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ورق ها دارای خواص فیزیکی و مکانیکی به قرار زیر هستند:

پارامتر مقدار استاندارد واحد
استحکام کششی ۳۰۰ ASTM D 638 Kg/cm2
درصد ازدیاد طول ۶۵ ASTM D 638 %
مقاومت خمشی ۳۵۰ ASTM D 790 Kg/cm2
مدول خمشی ۱۷۵۰۰ ASTM D 790 Kg/cm2
سختی ۶۴ ASTM D 785 L Scale
مقاومت ضربه ۱۰ ASTM D256 Kg.cm/cm
نقطه نرم‌شدگی حرارتی ۹۷ ASTM D 1525 ºC
دمای تغییر شکل حرارتی ۷۸ ASTM D 648 ºC
جذب آب ۰۵/۰ ASTM D 570

 

با توجه به جدول فوق مقدار استحکام کششی توسط استاندارد ASTM D638 اندازه گیری شده و بر طبق آن مقدار آن ۳۰۰ (کیلوگرم بر سانتی مترمربع) می باشد. همچنین مدول خمشی که در این جدول برای ما مهم می باشد نیز از استاندارد ASTM D790 به دست آمده که دارای مقدار ۱۷۵۰۰ (کیلوگرم بر سانتی مترمربع) می باشد.

سایر دیتاها نیز بر طبق استانداردهای مربوطه به دست آمده و در جدول فوق جمع آوری شده اند.

کاربرد های ورق هایمپک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *