صنایع پتروشیمی

کاربرد ورق پلاستیک پلی استایرن

کاربرد ورق پلاستیک پلی استایرن

کاربرد ورق پلاستیک پلی استایرن

پلی استایرن، ماده ای شیمیایی است که از ترکیب چندین ماده شیمیایی مختلف بدست می آید. این ماده می تواند به شکل های جامد یا فوم باشد. ماده شیمیایی، شفاف، محکم و تا حدودی شکننده است. در همه کشورهای از این ماده در صنایع مختلف استفاده می شود.

ماده شیمیایی در دمای معمولی به حالت جامد بوده و در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم شده و به حالت مایع درآمده و در دمای خنک دوباره منجمد می شود. با این روش می توان پلی استایرن اکسترود شده را تهیه کرد، پلی استایرن اکسترود شده را می توان در قالب های مختلفی تهیه کرد.

ورق پلی استایرن شفاف

جنس این ورق شفاف بوده و مقرون به صرفه بوده و در مقایسه با شیشه، سبک و محکم تر بوده و حمل و نقل آن آسان است. به راحتی می توان آن را برش داده و سوراخ کرد.

 

ورق پلی استایرن شفاف

 

از آن می توان برای محافظ گلس موبایل، محافظ های شیشه ای بانک ها، شیشه های شفاف پنجره، صفحات مانع شونده از پخش روغن و مواد غذایی هنگام پخت در آشپزخانه، قاب عکس، شیشه گلخانه، سوله باغ، محافظ شیشه ای گل، محافظ غذای رستوران، محافظ گل و گیاه در فصل زمستان استفاده می شود.

صفحه پلاستیک پلی استایرن منشوری

این ماده شیمیایی علاوه بر خاصیت شفافیت در طرح ها و رنگ های دیگری طراحی و تولید می شود. کاربرد این نوع ورق گسترده و بسیار زیاد است. این ورق برای پخش کردن نور و سقف کاذب استفاده می شود. نور طبیعی را می توان با این ورق در فضاهای مختلف پخش کرد.

پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS)

پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) در ابعاد، رنگ ها و طرح های مختلفی در دو نوع مات و شفاف تهیه می شود. بنا به درخواست مشتری می توان این صفحات را در رنگ سفارشی تهیه کرد. از این ماده شیمیایی برای تهیه و ساخت وکیوم، چاپ سه بعدی، گیشه های فروش، دستگاه های کارت خوان، برچسب و تابلو استفاده کرد.

 

ویژگی های خاص

  • قابلیت اتصال و جوش خوردگی با سایر مواد اولیه پلاستیکی
  • مقاوم
  • بادوام
  • سبک
  • دمای عملیاتی بین -۵۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد

حوزه های کاربرد

  • فرایندهای شیمیایی و مخازن ذخیره سازی
  • تجهیزات فرآوری نیمه هادی
  • مصالح ساختمانی صنایع فرآوری شیمیایی
  • آبکاری مخازن و قفسه ها
  • تخته خرد کردن مواد غذایی آشپزخانه
  • مدارهای چاپی الکترونیک
  • پروتز و قطعات مصنوعی ارتوپدی

ورق برجسته GPPS

این ورق با غلطک های طرح دار ساخته می شود. این ورق سبک بوده و ابعاد آن ثابت بوده و به آسانی رنگ شده و خواص الکتریکی عالی داشته و فرآوری آن آسان بوده و در ضمن آب را خیلی کم جذب می کند. از این ورق می توان در محیط مرطوب استفاده کرد و ویژگی های خود را در این چنین محیط هایی حفظ می کند.

شیشه های رنگی سه بعدی و لایه ای و رنگ آمیزی شده را می توان با این ورق تهیه کرد. شکنندگی جنبه منفی این ورق به شمار می رود. در مقایسه با پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) مقاومت کمتری دارد و بشدت آسیب می بیند. نسبت به نور ماوراء بنفش آسیب پذیر است.

 

از ورق برجسته GPPS در درهای کشویی حمام، محافظ لامپ و آباژور، شیشه مات داخلی، لوازم اداری، لمینت ها، مواد اولیه دکوراسیون داخلی، لوازم نیازهای روزمره، محافظ های اسباب بازی، لوازم داخلی حمام استفاده می شود.

این ماده اولیه محکم بوده و به راحتی بازیافت شده و شفاف و نسبت به سایر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و گرما و حرارت بالا نسبت به آن تاثیری ندارد و آب را خیلی کم جذب می کند.

ورق مات GPPS

نور از این ورق عبور کرده و با این ورق می توان سایه را ایجاد کرد. سبک، بدون تغییر در اندازه، به آسانی رنگ آمیزی شده و آب را خیلی کم جذب می کند.

 

ورق سفت پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS)

این ورق نسبت به ضربات مقاوم بوده و غیر سمی و سازگار با محیط زیست است و از آن در صنایع غذایی و بسته بندی استفاده می شود. از این ورق برای ساخت عایق های کولر و سردخانه، وسایل و اسباب پارک های تفریحی، دکوراسیون فیلم و تئاتر، وسایل ورزش ها و تفریحات آبی، استفاده می شود.

پلی استایرن می تواند به صورت ورقه ای روکش شده و در صنعت ساختمان استفاده شود.

پلی استایرن در صنعت ساختمان سازی

از پلی استایرن در این حوزه نیز استفاده می شود و این ورق می تواند به عنوان عایق صدا و انرژی عمل کرده و از اتلاف انرژی داخل ساختمان جلوگیری کرده و در ضمن مانعی برای آلودگی های صوتی محسوب می شود. با این ماده می توان بسیاری از فضاهای را به صورت تصنعی در هر محیطی ایجاد کرد.

پلی استایرن در صنعت ساختمان سازی

نتیجه گیری

پلی استایرن ماده شیمیایی که از ترکیب چندین ماده اولیه با خواص متفاوت ایجاد می شود و به دو گروه پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS)، پلی استایرن معمولی (GPPS) تقسیم بندی می شود. کاربردهای هر کدام از این مواد اولیه نسبت به دیگری متفاوت است.

از پلی استایرن شفاف می توان در بسیاری از موارد به عنوان محافظ استفاده کرد. از پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) در صنایع الکترونیک، شیمیایی، پزشکی و دارویی، استفاده می شود. ورق برجسته شفاف و مات GPPS در دکوراسیون خانگی و ساخت بسیاری از لوازم اداری استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *