صنایع پتروشیمی

توصیه های کارشناسان علمی در مورد ایمنی بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن

ایمنی بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن

ایمنی بسته بندی مواد غذایی پلی استایرن

پلی استایرن در ساخت انواع و اقسام ظروف بسته بندی استفاده می شود. امروزه از این ظروف برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. گرم کردن مواد غذایی داخل ظروف پلاستیکی برای سلامتی انسان مضر است.

بسیاری از کارشناسان بهداشت به این امر اذعان می کنند که ظروف پلاستیک از هر جهت برای انسان و محیط زیست مضر بوده و در برخی از کشورها مانند کانادا هرگونه استفاده از کالاهای پلاستیکی ممنوع است.

 

مواد اولیه ظروف بسته بندی مواد غذایی

در مورد ترکیب مواد اولیه ظروف بسته بندی اطلاعات کمی وجود دارد. از آن جایی که در طراحی و ساخت این ظروف از مواد شیمیایی استفاده می شود به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بهداشتی نسبت به ایمنی مواد غذایی در ظروف بسته بندی پلی استایرن بشدت نگران هستند.

دی اکتیل فتالات که برای انعطاف پذیری ظروف پلاستیکی استفاده می شود یکی از مواد شیمیایی است که بسیاری از سازمان های بهداشتی، کنترل مقدار استفاده شده آن را در این ظروف لازم و ضروری می دانند. این ماده شیمیایی در حیوانات موجب کاهش باروری شده و در انسان به تنش های عصبی و آسم منجر می شود.

ماده شیمیایی BPA که در تهیه و ساخت ظروف بسته بندی استفاده می شود، که به ساختار مغزی نوزادان آسیب هایی وارد کرده و در باروری بزرگسالان اختلالاتی ایجاد می کند. قوانین سختگیرانه در مورد میزان استفاده از این ماده در سازمان های بهداشتی تنظیم شده است.

به عوض این ماده شیمیایی از دو ماده دیگر BPS , BPF استفاده می شود که مانند قبلی عوارض خطرناکی دارند. حتی براساس مطالعه ای مشخص شد که BPS می تواند عملکرد سلول را مختل کند. همچنین چاقی کودکان را با این ماده شیمیایی مرتبط می دانند.

هنوز اطلاعات انسان در مورد مواد شیمیایی ظروف بسته بندی مواد غذایی کامل نشده ولی انتظار می رود که آگاهی بشر به تدریج و در طول زمان افزایش یابد.

مواد اولیه ظروف بسته بندی مواد غذایی

ماهیت ظروف بسته بندی مواد غذایی

امروزه در بسته بندی های مختلف از غذاهای گرم و سرد گرفته تا میوه و سبزیجات، انواع و اقسام نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود.

بنا به اعتقاد محققان، مشخص کردن ظروف بسته بندی شیمیایی سالم برای سلامتی انسان کاری دشوار است و هرگز نمی توان در این مورد به قانون ظروف بسته بندی شیمیایی شفاف اتکاء کرد که بنا به باور کارشناسان بهداشتی، سالم تلقی می شود.

براساس تحقیقات انجمن بسته بندی مواد غذایی (FPF) مستقر در سوئیس مشخص شد که به طور معمول در ساخت ظروف بسته بندی مواد غذایی، از ۹۰۰ ماده شیمیایی استفاده می شود.

در تحقیق دیگری نیز مشخص شد که در ۳۴۰۰ مورد دیگر نیز استفاده از مواد اولیه شیمیایی به اثبات رسیده و ۶۰ درصد آگاهی محققان در مورد ۴۳۰۰ ماده شیمیایی خطرناک دیگر، میزان پیشرفت علوم بهداشتی را در شناسایی این مواد خطرناک نشان می دهد.

براساس تحقیقات دانشمندان، استفاده از BPF و فتالات در ظروف بسته بندی مواد غذایی به اثبات رسیده و دانشمندان معتقدند که در ساخت این ظروف از مواد شیمیایی ناشناخته ای استفاده شده که عوارض این مواد برای بشر مشخص نشده است.

در سال ۱۹۸۸ مشخص شد که در ساخت مواد پلاستیکی از هفت رزین استفاده شده که برای هر کدام از آن ها کد شناسایی استاندارد مشخص شده است. در ساخت بطری های نوشابه و ظروف بسته بندی ماست از دو ماده شیمیایی پلی اتیلن با چگالی کم و پلی پروپیلن استفاده شده است.

 

روش های مراقبتی پیشگیری کننده نسبت به استفاده از پلاستیک

  • استفاده از ظروف شیشه ای / فلزی
  • خودداری نسبت به استفاده از مایکروویو برای گرم کردن مواد غذایی بسته بندی پلاستیکی
  • توجه به تاریخ انقضاء مواد غذایی بسته بندی
  • اجتناب به استفاده از ظروف پلاستیکی خراب و کهنه
  • عدم استفاده از پلاستیک برای بسته بندی مواد غذایی گرم و چرب
  • اجتناب از مصرف بطری های پلاستیکی
  • استفاده از موم زنبور عسل، جایگزینی مناسب بجای پلاستیک

فروش انیدرید فتالیک (PA) به قیمت مناسب از طرف شرکت محب بسپار برای تولید روان های کننده های پلاستیکی صنعتی  موجب شده تا بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک و سایر مشتریان تمایل به خرید این ماده به قیمت مناسب از این شرکت داشته باشند.

شرکت محب بسپار با فروش دی اکتیل فتالات (DOP) به توسعه و گسترش صنعت الکترونیک کمک می کند و در ضمن این ماده می تواند برای ترکیب با پلیمرها نیز به کار برود.

خرید پلی استایرن معمولی (GPPS) از شرکت های مختلف شیمیایی شاید موجب هدر رفت منابع مالی و انرژی شما شود ولی با یک بار خرید این ماده شیمیایی از شرکت بین المللی محب بسپار می توانید در بسیاری از منابع خود به خصوص امور مالی صرفه جویی کنید.

پلی استایرن مقاوم (hips) نیز مانند معمولی برای طراحی و تولید انواع و اقسام محصولات پلاستیکی به کار می رود.

پیشگیری کننده نسبت به استفاده از پلاستیک

نتیجه گیری

ساخت ظروف بسته بندی مواد غذایی با مواد اولیه شیمیایی خطرناک، از هر جهت به سلامتی انسان، آسیب های جدی وارد می کند.

امروزه بسیاری از سازمان های بهداشتی نسبت به مضرات استفاده از مواد شیمیایی در صنعت بسته بندی هشدار می دهند و حتی براساس تحقیقاتی تعداد و عوارض استفاده از این مواد در این صنعت برای مردم دنیا مشخص شده است.

اگرچه مردم مصرف کننده نقشی در تولید ظروف بسته بندی ندارند ولی می توانند با رعایت یک سری روش های پیشگیرانه از این محصولات کمتر استفاده کرده یا این که پلاستیک را از زندگی خود حذف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *