صنایع پتروشیمی

انتخاب پلیمر مناسب برای تولید محصولات پلیمری

انتخاب پلیمر مناسب برای تولید محصولات پلیمری

پلیمر مناسب برای تولید محصولات پلیمری

با انتخاب پلیمر مناسب برای تولید محصولات پلیمری می توان قدم مناسبی برداشت. در صورتی که پلیمر مناسب انتخاب نشود، محصولات پلیمری نامرغوب خواهد بود. هر چقدر که پلیمر مناسب را انتخاب کنید، محصولات پلیمری می تواند ویژگی ها و خواص با کیفیتی داشته باشد.

در صورتی که محصولات پلیمری برای فضای باز استفاده شود لازم است که پلیمر مناسب ضد اشعه ماورای بنفش باشد. برای تولید محصولات پلیمری لازم است که به مشخصات و ویژگی های مواد اولیه پلاستیکی آگاه داشت تا بتوان محصولات پلیمری مناسبی را تولید کرد.

ویژگی های مختلف مواد پلاستیکی

برخی مواد پلاستیکی چسبنده بوده و برخی دیگر، نسبت به کشش، مقاومت بالایی دارند. توجه به ویژگی های دمای مواد پلاستیکی نیز در تولید محصولات پلیمری نقش بسزایی دارد. این مواد برخلاف فلزات و سرامیک ها، ویژگی های کرنشی و فشار دارند و در واقع می توان گفت که پلاستیک ها در مقایسه با بسیاری از مواد منعطف هستند.

هر گونه انتخاب نادرست پلیمر می تواند به تولید مواد پلاستیک خطرناکی منجر شود. درک کلیه خواص و ویژگی های مواد پلیمری مناسب موجب خواهد شد تا محصولات پلاستیکی مرغوبی تولید شود.

انتخاب پلیمر مناسب موجب تولید محصولات پلیمری مرغوب و با کیفیتی خواهد شد و هر چقدر که پلیمر، کیفیت بهتری داشته باشد به همان اندازه می توان محصولات پلیمری با کیفیتی را تولید کرد.

هزینه تولید هم مسئله دیگری است که در تولید عامل تعیین کننده ای است ولی برخی اوقات لازم نیست که شما از پلیمر گران قیمتی استفاده کنید. پلیمر ارزان قیمت در خیلی از اوقات نمی تواند مشکل را حل کند.

بلوک پلی استایرن را بیشتر بشناسیم

  • سیلیکون

سیلیکون رایج ترین ماده ای است که در تولید محصولات پلیمری استفاده می شود. سیلیکون در بسیاری از محصولات پلیمری به کار می رود.

مهمترین ویژگی های سیلیکون

  • مقاومت نسبت به دمای بالا و پایین خیلی شدید بین – ۶۵ تا ۲۶۰ درجه سانتیگراد
  • مقاومت نسبت به اشعه ماوراء بنفش
  • مقاومت نسبت به ازن
  • مقاومت نسبت به فرسودگی مکانیکی
  • مقاومت نسبت به خرش و فشرده سازی

اگرچه هزینه تولید سیلیکون بسیار بالا است ولی ویژگی های عالی دارد که بسیاری از تولید کنندگان می توانند به واسطه آن محصولات پلیمری بسیار با کیفیتی را تولید کنند.

  • لاستیک استایرن بوتادین (SBR)

هزینه تهیه این ماده نسبت به سیلیکون کمتر است و بسیاری از تولید کنندگان می توانند با تهیه این پلیمر مناسب، محصولات بسیار عالی تولید کنند.

مهمترین ویژگی های لاستیک استایرن بوتادین

  • مقاومت نسبت به دمای بالا و پایین خیلی شدید بین -۶۵ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد
  • مقاومت نسبت به سایش
  • چسبندگی به فلزات سخت و جامد
  • مقاومت نسبت به ضربه

هزینه تهیه آن بسیار کم بوده و نسبت به مواد شیمیایی مقاومت بسیار کمتری دارد و شما می توانید با کمترین هزینه آن را تامین کنید.

  • فلورو سیلیکون

این ماده بسیار گران است و نسبت به سایر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. مواد شیمیایی سوختی مانند بنزین و نفت بر آن بی تاثیر است. در کاربردهای هوا و فضا و روان کننده های صنعتی از این ماده استفاده می شود.

مهمترین ویژگی های فلورو سیلیکون

  • مقاومت نسبت به دمای بالا و پایین خیلی شدید بین -۲۹ تا ۱۷۶ درجه سانتیگراد
  • مقاومت نسبت به روغن ها و حلال های صنعتی
  • مقاومت نسبت به انواع سوخت های مایع بنزین و نفت
  • مقاومت نسبت به هوا، اوزون ، نور خورشید
  • معطر
  • کلردار

مهمترین ویژگی های فلورو سیلیکونانتخاب پلیمر مناسب برای تولید محصولات پلاستیکی

پلیمر مناسب لازم است که کلیه خواص مکانیکی و شیمیایی، الکتریکی، حرارتی را دارا باشد تا بتوان با آن محصولات پلاستیکی مقاومی را تولید کرد که موارد کاربرد بسیار زیادی را شامل شود و حتی با بازیافت مواد ضایعاتی آن نیز مواد و محصولات پلاستیکی تولید کرد.

از پلی استایرن مقاوم به ضربه در ساخت محفظه های کامپیوتر، تلفن و تلویزیون استفاده می شود. البته در داخل یخچال از این ماده هم استفاده می شود. تولید اسباب بازی های مختلف کاربرد دیگر استفاده از این ماده است.

انیدرید فتالیک (PA) یکی از مواد پلیمری مناسب جهت تولید محصولات پلاستیکی است که می توان از آن برای تولید رزین های پلاستیکی هم استفاده کرد. از این ماده می توان در تولید رنگ، مواد دارویی و در صنعت نساجی هم استفاده کرد. این ماده را می توانید از شرکت محب بسپار خریداری کنید.

دی اکتیل فتالات (DOP) در برابر نور، هوا، آب بسیار مقاوم بوده و از این ماده در تولید سیم و کابل استفاده می شود. بهترین عایق الکتریکی بوده و شرکت محب بسپار این ماده را تولید کرده و با قیمت مناسب عرضه می کند.

پلی استایرن معمولی (GPPS) ماده ای شیمیایی شفافی با مبنای پلی استایرن است و با تزریق و اکستروژن می توان آن را تولید کرد و نسبت به حرارت و انجماد بسیار مقاوم است. می توانید این ماده را به قیمت مناسب از شرکت محب بسپار خریداری کنید.

نتیجه گیری

انتخاب پلیمر مناسب برای تولید محصولات پلیمری در صنایع شیمیایی بسیار مهم است و محصولاتی مانند رزین، سیلیکون، لاستیک استایرن بوتادین، فلورو سیلیکون جزء بهترین مواد پلیمری مناسب برای تولید محصولات پلاستیکی است.

هر کدام از این مواد پلیمری نسبت به دمای خیلی بالا و پایین، سایش، روغن و حلال های صنعتی و سوخت های مایع مقاوم بوده و در ضمن نسبت به اکسیده شدن هوا، ماورای بنفش، مقاوم نیز هستند که هر کدام مزایای برتر و بزرگی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *