صنایع پتروشیمی

بررسی دقیق و موشکافانه موارد کاربری پلی استایرن مقاوم

کاربری پلی استایرن مقاوم

پلی استایرن مقاوم یکی از مواد شیمیایی بسیاری از صنایع و کاربردها است که البته باید با احتیاط و مراقبت استفاده شود. پلی استایرن مقاوم منبسط شده نیز یکی از شناخته شده ترین مواد شیمیایی است که در صنایع مختلف استفاده می شود.

  • پلی استایرن مقاوم در لوازم یدکی خودرو

پلی استایرن مقاوم در صنعت خودروسازی یکی از مهمترین موادی است که برای تولید قطعات یدکی خودرو استفاده می شود. با این ماده می توان بسیاری از قطعات لوازم یدکی سبک خودرو را تهیه کرد.

قسمت باربری و هندلینگ خودرو، سپر جلو و عقب، نمونه صندلی های خودرو، پر کننده منافذ، بالشتک، سقف اتومبیل، محفظه های براکت، تکیه گاه سر صندلی، حفاظت از ضربه های جانبی، حفاظت از ضربه به عابر پیاده، زانویی فرمان، اجزای صندلی، طراحی و تهیه لوازم یدکی درجه یک، لاستیک های بدنه خودرو، محفظه باتری، لاستیک صندوق خودرو، جعبه ابزار خودرو از مهمترین کاربری هایی است که پلی استایرن مقاوم با گستردگی فراوان در آن استفاده می شود.

پلی استایرن مقاوم در لوازم یدکی خودرو

  • پلی استایرن مقاوم در قطعات دستگاه های تهویه مطبوع (گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع، تبرید)

ویژگی های حرارتی استایرن موجب می شود که  بتوان از آن برای طراحی و ساخت کلیه قطعات و لوازم یدکی استفاده شود. با استایرن می توان مبدل های حرارتی، انواع آبگرمکن، پمپ ها و فیلترهای هوا طراحی و تهیه کرد.

برای تهیه و ساخت روکش حرارتی دستگاه های گرمایشی، بخش های مختلف دستگاه های گرمایشی و سرمایشی، محفظه دستگاه های حرارتی، دستگاه های داکت گرمایشی سیستم های تهویه، محفظه های دستگاه های رابط حرارتی (HIU) ، محفظه های بخش های مختلف یخچال از پلی استایرن مقاوم استفاده می شود.

 

  • پلی استایرن مقاوم در صنعت ساخت و ساز و عمران

استایرن منبسط شده خواص مکانیکی و حرارتی بسیار عالی دارد و به همین دلیل می توان از آن در ساخت و ساز هم استفاده کرد با این ماده می توان عمر سازه را افزایش داد.

از استایرن مقاوم برای ساخت پنل های عایق ساختاری (SIP)، فرم های بتنی عایق (ICF)، عایق بیرونی و سیستم های پردازش (EIFS)، افزونه های سکوی ایستگاه قطار، نسل سوم زمین های مصنوعی، زیرسازی زمین بازی، لاستیک های عایقی در، شناورها، پل موقت نظامی، اجسام شناور، عایق دیوار، پرکننده استخر شنا، راهسازی، نماهای ساختمان، محوطه سازی، عایق بندی سقف ساختمان، روکش کاشی های ساختمان، کاشی های ضد صدا، عایق های صوتی خودرو استفاده می شود.

پلی استایرن مقاوم در صنعت ساخت و ساز و عمران

  • صنعت پزشکی و دارویی

استایرن در صنایع پزشکی و دارویی به طور گسترده استفاده می شود.

از استایرن برای ساخت سینی های لوله های آزمایش، قطعات دستگاه های پزشکی، کامپوزیت نگهدارنده سر، سینی های حمل اندام بدن انسان، بسته بندی های داروهای ضروری، بطری های شیمیایی، فویل های کانتینرها استفاده می شود.

صنعت پزشکی و دارویی

 

  • کالاهای مصرفی

کالاها و محصولات مصرفی یکی از گسترده ترین موارد کاربری استایرن به شمار می رود. پلی استایرن مقاوم برای ضربه گیر و اجسام شناور استفاده می شود.

از استایرن در ساخت سطل های کمپوست، کندوی زنبور عسل، کالاهای کمک شنای کودکان، مبلمان سبک، بخش های مختلف صندلی کودک، تخته موج سواری استفاده می شود.

 

  • بسته بندی لوازم خانگی

استایرن برای ساخت ضربه گیرهای و لایه محافظتی بسته بندی تلویزیون، اجاق گاز، آبگرمکن دیواری و ایستاده، یخچال و فریزر، اجاق گاز، لوازم خانگی کوچک استفاده می شود.

 

  • صنایع غذایی

از استایرن در بسته بندی کنترل شده دما، جعبه های بسته های غذایی، فویل های بسته های غذایی، جعبه های مواد غذایی سرد و گرم، جعبه های حفظ کننده آب سرد، جعبه های حفظ کننده مواد غذایی حیوانات، جعبه های پیک نیک، جعبه بسته بندی ماهی، تخم مرغ، قالب کیک، چوب پنبه، جعبه های نوشیدنی ها استفاده می شود.

 

  • باغبانی و کشاورزی

از پلی استایرن مقاوم برای جوانه زنی نهال ها و سینی های دانه های چند سلولی استفاده می شود. با این ماده می توان دانه ها را از سرما مراقبت کرده و رشد آن ها را تسهیل کرد.

از پلی استایرن مقاوم در ساخت سینی های بذر، گلدان های گیاهان و گل ها، و خاک های مصنوعی رشد گیاهان و گل ها استفاده می شود.

 

  • ساخت صندلی صنایع مختلف

از پلی استایرن مقاوم برای ساخت صندلی خودرو، هواپیما، پرکننده منافذ صندلی، مبلمان، صندلی کنفرانس، بخش های مختلف ویلچر، بالشتک زین اسب استفاده می شود.

 

  • ساخت نمونه های اولیه، شکل های پیشرفته، سرگرمی و صنایع دستی

از پلی استایرن مقاوم برای ساخت نمونه های اولیه، مجسمه ها و ماکت ها، ماکت قایق، ماکت های راه آهن و مناظر، هواپیماهای مدل، دستگاه های کنترل از راه دور، مانکن ها، حروف بزرگ سه بعدی، طراحی صحنه های سینما و تئاتر، انواع و اقسام تابلو، بسته های مختلف لیوان، برای پر کردن کیسه های مختلف استفاده می شود.

 

  • کاربردهای مختلف

از پلی استایرن مقاوم برای ساخت هواپیماهای بی سرنشین، وسایل کمک شناوری، لوازم ورزش های آبی، عایق لولا، لایه های محافظ کلاه های ایمنی، پالت های چند کاره، دستگاه های پرورش تخم خزندگان و روکش پلاستیکی وان و استخرهای روباز استفاده می شود.

 

خرید انیدرید فتالیک(PA) از شرکت محب بسپار به صرفه و مقرون به صرفه بوده و قیمت دی اکتیل فتالات (DOP) شرکت محب بسپار نسبت به سایر شرکت های تجاری ارزان بوده و با خرید پلی استایرن مقاوم معمولی (GPPS) و پلی استایرن مقاوم (hips) از این شرکت بین المللی می توانید از خریدهای غیر ضروری از سایر شرکت ها اجتناب کنید.

نتیجه گیری

از پلی استایرن مقاوم در صنایع خودروسازی، تاسیسات، پزشکی و دارویی، کالاهای مصرفی، بسته بندی لوازم خانگی، غذایی، باغبانی و کشاورزی، ساخت صندلی و مبلمان، سرگرمی، صنایع دستی و ماکت سازی، هوایی و هواپیماسازی، ورزش های آبی، تجهیزات ایمنی موتورسواری، پرورش تخم پرندگان و صنعت تفریح و سرگرمی استفاده می شود. در هر یک از این صنایع، پلی استایرن مقاوم تغییر داده شده و از آن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *