صنایع پتروشیمی

بررسی کاربرد پلی استایرن در پزشکی چیست؟

بررسی کاربرد پلی استایرن در پزشکی چیست؟

کاربرد پلی استایرن در پزشکی چیست؟ در حال حاضر مشاهده می کنیم که مراقبت های پزشکی و بهداشتی بدون دسترسی به متریال پلاستیکی امکان پذیر نخواهد بود. در گذشته برای مصارف و ساخت کالاهای پزشکی معمولا از سرامیک، شیشه و فلزات استفاده می شده است. اما امروزه ثابت شده است که استفاده از پلیمرها برای این برنامه مناسب تر از دیگر مواد است. این مواد از وزن کمتر، هزینه پایین تر و سازگاری بالایی برخوردار است. یکی از پرکاربرد ترین مواد در پزشکی پلی استایرن معمولی GPPS است.

کاربرد پلی استایرن در پزشکی مربوط به ساخت قطعات بسیار سخت و مقاوم با شفافیت بالا و همین طور لوازم شکننده پزشکی می شود. این مواد در حالت طبیعی شفاف است اما قابلیت رنگ آمیزی دارند و همچنین در طیف گسترده ای از برنامه های پزشکی کاربرد دارد.

دامنه کاربرد پلی استایرن در پزشکی

عمده ی کاربرد پلی استایرن در پزشکی شامل استفاده از این ماده در بسته بندی های تجاری، ساخت کالاها و اقلام پزشکی مانند لوله های آزمایشگاهی، سینی های کشت بافت، محفظه های کیت های آزمایشی، پتری دیش، اجزای تشخیصی و… می شود.

یکی از پرکاربردترین موارد از استفاده پلی استایرن در پزشکی به داروسازی مربوط می شود همان طور که می دانید داروها برای نگهداری و ماندگاری به متریال های بسته بندی با استانداردها و الزاماتی در سطح بالا نیازمند هستند. این ماده به علت برخورداری از ویژگی هایی نظیر ارزان قیمت بودن، سبک وزن بودن، قابلیت عایق بندی، انعطاف پذیری بالا همچنین مقاومت مناسب در برابر کپک زدگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از نمونههای پرکاربرد پلی استایرن مقاوم (hips) است که در زمینه های گوناگون جهت بسته بندی دارویی، پزشکی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استایرن به عنوان یک متریال فاقد سم و منجمد، دارای عایق بندی و خاصیت های مکانیکی بی نظیر و استثنایی است و امکان این را دارد که در شرایط مطلوب یعنی دما و رطوبت مناسب و حمل و نقل با امنیت بالا و مطمئن از داروها محافظت به عمل آورد.

جعبه های دارویی ساخته شده از پلی استایرن های EPS یا انبساطی برای داروها و اقلام ظریف مناسب هستند. این جعبه های پزشکی در مقابل تغییرات ناگهانی دما توانایی محافظت از محتویات درونی خود را دارند. این جعبه های پزشکی را اغلب برای حفظ حرارت صحیح و مقاومت و جلوگیری در برابر صدمات و آسیب ها همچنین برای حمل داروهای حساس، مواد شیمیایی و حمل واکسن و… استفاده می کنند.

دامنه کاربرد پلی استایرن در پزشکی

ویژگی های کاربرد پلی استایرن در پزشکی

وزن سبک پلی استایرن ها باعث شده که این مواد به یکی از کم وزن ترین متریال های بسته بندی تبدیل شود.

وزن پایین بسته بندی با پلی استایرن باعث می شود که در وزن بار در زمان حمل و نقل به میزان زیادی کاهش پیدا کند که موجب صرفه جویی در سوخت و هزینه ها می شود.

امکان عایق بندی: قابلیت عایق بندی فوق العاده در پلی استایرن ها به سلامت دارو و غذا کمک می کند. این مواد می تواند براساس نیاز داروها را سرد یا گرم نگه دارد.

برخورداری از درصد بالای ایمنی و بهداشت: این متریال فاقد هرگونه سم است و از لحاظ شیمیایی نیز عملکرد بی اثری دارد. امکان رشد باکتری و قارچ ها بر روی آن امکان پذیر نخواهد بود.

از لحاظ فرآیند ساخت پلی استایرن ها با آلودگی بسیار پایین هستند.

تاثیر کربن در این متریال در مقایسه با دیگر نمونه های مواد بسته بندی بسیار پایین تر است.

ویژگی های کاربرد پلی استایرن در پزشکی

اهمیت کاربرد پلی استایرن در پزشکی

در حال حاضر استفاده از پلی استایرن ها به دلیل انعطاف پذیری بالا به شیشه و فلزات ترجیح داده می شود این ماده به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالایی که دارد در سال های اخیر به یک جایگزین مناسب در زمینه بسته بندی پزشکی و ابزارآلات مربوط به جراحی که قبلا فلزی بوده اند  تبدیل شده است.

یکی از پرکاربردترین مصارف پلی استایرن در پزشکی استفاده از آن ها در آزمایشگاه پزشکی است. علت استفاده از پلی استایرن در پزشکی وجود رشته های پلیمری در این ماده است که  مقاومت بالایی دارد و در عین حال از قابلیت شکنندگی نیز برخوردار هستند. ویژگی دیگر پلی استایرن این است که از دمای ذوب بسیار پایینی برخوردار است.

با توجه به همه ویژگی های یاد شده مهم ترین دلیل استفاده از انواع پلی استایرن ها شفافیت آن است که باعث شده مورد توجه تولید کنندگان قطعات پزشکی قرار بگیرد. و از آن در ساخت قطعاتی نظیر لوله های نگهداری خون، درپوش ها، لوله های آزمایش، ظرف های نگهداری سرم استفاده می شود.

 

پلی استایرن مقاوم (hips) چیست

این نوع پلی استایرن به عنوان یک نوع پلاستیک است که از قیمت ارزان برخوردار است با وجود سختی بالا به سادگی گرم می شود و امکان بازیافت دوباره را دارد. علاوه بر مصارف پزشکی این ماده در زمینه های دیگر نظیر عایق های برودتی، وسایل ورزشی و الکترونیکی، اسباب بازی و بسته بندی مواد غذایی و …مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده بسیار مقاوم و سخت در مقابل ضربه ها از مقاومت بالایی برخوردار است و به سادگی سوراخ می شوند به همین دلیل بهترین گزینه برای بسته بندی های پزشکی و مواد دارویی به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *