صنایع پتروشیمی

تفاوت بین پلی استایرن و پلی پروپیلن + آشنایی با موارد کاربرد هر کدام

تفاوت بین پلی استایرن و پلی پروپیلن

ماده اولیه پلی استایرن و پلی پروپیلن باعث تفاوت محصول می شود. با تکرار مولکول های پلیمر می توان پلیمرهای پلی پروپیلن را تهیه کرد. این مولکول ها، وزن بالایی دارند و از ۱۰ هزار اتم تشکیل شده اند. با پلیمریزاسیون می توان زنجیره پلیمری طولانی درست کرد. در واقع پلی استایرن و پلی پروپیلن، هردو پلیمر هستند.

انواع پلیمر

  • ایزوتاکتیک – قرارگیری گروه های فنیل در یک طرف
  • سیندیوتاکتیک – قرارگیری گروه های فنیل در دو طرف و با الگوی متناوب
  • آتاکتیک – قرارگیری تصادفی گروه های فنیل

پلی استایرن

پلی استایرن از مولکول هایی به همین نام درست شده اند. پلیمری معطر است و با زنجیره هیدروکربن هر اتم کربن به کربن دیگر متصل می شود. مولکول های فنیل به کربن ها متصل می شوند. پلی استایرن نوعی پلیمر ونیل است که با پلیمریزاسیون ونیل، رادیکال های آزاد فراوری می شوند. ماده ای سخت و سفت است. لبه های کارد و چنگال را با پلی استایرن تهیه می کنند و می توان با این ماده برش ها را راحت ایجاد کرد.

 موارد کاربرد پلی استایرن

از پلی استایرن در ساخت اسباب بازی، لوازم آشپزخانه، ظروف بسته بندی مواد غذایی یکبار مصرف، قطعات داخل کیس کامپیوتر، استفاده می شود. به دلیل بازیافت بودن، به محیط زیست کمتر آسیب وارد می کند.

یکی از کاربردی ترین پلاستیک ها بوده و ارزان است و این ماده سفت و محکم بوده و نسبت به اسید و باز مقاوم است و از این ماده برای تولید ظروف آزمایشگاهی و پتری استفاده می شود. ساختار این ماده به شیشه شبیه است. ولی برخی محصولات نسبت به دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم نیستند. به همین دلیل کمتر می توان آن ها را بازیابی کرد. مردم آن ها را بعد از یک بار مصرف دور می اندازند و محصولات پلاستیکی این ماده بسیار زیاد ساخته می شود.

این ماده برای حمل و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی بهترین ماده ای است که صنایع آزمایشگاهی از آن استفاده می کنند.

 موارد کاربرد پلی استایرن

پلی پروپیلن

از مولکول پروپیلن تشکیل شده و ساختار مولکولی آن سه کربن و دو کربن جداگانه بوده و با کلرید تیتانیوم می توان گاز پلی پروپیلن را تولید کرد. امکان تولید این ماده به صورت خالص وجود دارد.

پروپیلن، ماده ترموپلاستیک سخت پلاستیکی است که از آن برای بسته بندی، محصولات خانگی، جعبه های باطری، دستگاه های پزشکی استفاده می شود.

این پلاستیک در مقایسه با پلی استایرن معمولی شفاف است و از این ماده برای تولید ظروف و وسایل یک بار مصرف هم استفاده می شود.

 

موارد کاربرد پلی پروپیلن

  • صنعت خودرو
  • کاربردهای صنعتی
  • کالاهای مصرفی
  • مبلمان

موارد کاربرد پلی پروپیلن

انواع پلی پروپیلن

  • هموپلیمر – عمومی ترین کاربرد است و به شکل نیمه جامد کریستالی بوده و از آن در بسته بندی، منسوجات، کالاهای مراقبت بهداشتی، لوله ها و قطعات خودرو، الکتریک استفاده می شود.
  • کوپلیمر – با پلیمریزاسیون پروپن و اتان به پروپلین های تصادفی و بلوکی تقسیم بندی می شوند.
  • کوپلیمرهای تصادفی – منعطف و شفاف بوده و برای محصولات شفاف به کار برده می شود.
  • کوپلیمرهای بلوکی – سفت و محکم بوده و برای مصارف صنعتی کاربرد دارد.

ویژگی های پلی پروپیلن

  • سبک
  • مقاوم نسبت به ترک خوردگی، الکترولیت، حلال های آلی، اسیدها
  • نقطه ذوب بالا
  • غیر سمی
  • خواص عالی دی الکتریک
  • ارزشمند

موارد کاربرد پلی پروپیلن

از این ماده برای تولید بطری، لیوان، فلاسک و لوله های آزمایش استفاده می شود. فوق العاه محکم و نشکن است. نسبت به اسیدها، بازها و مواد شیمیایی مقاوم است و مقاومت نسبت به حرارت بسیاری از محصولات پلی پروپیلن موجب می شود که بتوان آن ها اتوکلاو کرد. نقطه ذوب محصولات پلی پروپیلن متناسب با کیفیت محصول از ۱۳۰ تا ۱۷۱ درجه سانتی گراد متفاوت است. این نوع پلاستیک مات و بی رنگ بوده ولی به صورت شفاف هم وجود دارد.

همه محصولات پلی پروپیلن را می توان استریل کرد و می توان آن را بدون نیاز به تعویض مجدد استفاده کرد. بدین ترتیب می توان در این زمینه صرفه جویی کرد. ولی در برخی موارد محصولات شیشه ای نسبت به محصولات پلاستیکی ترجیح داده می شود.

از آن جایی که کیفیت پلی پروپیلن بالا بوده و به همین دلیل در مقایسه با سایر پلاستیک ها ترجیح داده شده و می توان از آن در خیلی از موارد استفاده کرد. این ماده بادوام بوده و نسبت به مواد شیمیایی، اسید، باز و مواد حلال مقاوم هستند. به دلیل مقاوم بودن نسبت به حرارت بالا می توان از این محصول برای اهداف آزمایشگاهی و صنعتی استفاده کرد.

تفاوت بین پلی استایرن و پلی پروپیلن

از هر دو ماده اولیه در زندگی روزانه استفاده می شود. ماده اولیه هر دو نسبت به هم متفاوت است. پلی استایرن از گروه های مولکولی فنیل و پلی پروپیلن از گروه های مولکولی متیل تشکیل شده اند. نحوه تولید هر دو نسبت به هم متفاوت است.

ماده اولیه هر دو نسبت به هم متفاوت بوده و ماده اولیه از همان ماده درست شده است. ویژگی های هر دو ماده نسبت بهم متفاوت است.

گروه مولکول

پلی استایرن از گروه مولکولی فنیل و پلی پروپیلن از گروه مولکولی متیل تشکیل شده اند.

نحوه تولید

پلی استایرن با پلیمریزاسیون رادیکال های آزاد ونیل بوده و زنجیره رشد پلیمریزاسیون برای تولید پلی پروپیلن استفاده می شود.

با توجه به خواص و ویژگی های هر دو محصول می توان کاربری مورد نظر را مشخص کرد. محصولات تجاری هر دو ماده با کیفیات متفاوتی وجود دارد.

نتیجه گیری

پلی استایرن و پلی پروپیلن هر دو پلیمرهای مهمی است و ماده اولیه  وساختار مولکولی هر دو نسبت به هم متفاوت است.

پلی پروپیلن ماده پلاستیکی شفاف بوده و برای تولید کالاهای صنعتی استفاده می شود و از این ماده برای تولید قطعات خودرو، کالاهای صنعتی، کالاهای مصرفی و مبلمان استفاده می شود.

پلی استایرن ماده ای شفاف بوده و از این ماده برای تولید ظروف و لوله های آزمایشگاهی و پتری استفاده می شود. ساختار این ماده برای تولید ظروف یکبار مصرف مناسب بوده و به همین دلیل کالاهای این ماده در حجم بالایی تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *