صنایع پتروشیمی

مزایای اصلی انیدرید فتالیک + نکات ایمنی در مورد انیدرید فتالیک

مزایای اصلی انیدرید فتالیک

با مزایای اصلی انیدرید فتالیک آشنا شوید

مزایای اصلی انیدرید فتالیک چیست؟ انیدرید فتالیک یا PA به عنوان یک ترکیب شیمیایی با مشخصات پاب کم شناخته می شود که فرمول شیمیایی آن به صورت C۸H۴O۳ است و جرم مولکولی آن ۱۴۸٫۱ گزارش شده است. این ماده به صورت دانه های سفید رنگ وجود دارد که به عنوان یک متریال شیمیایی صنعتی مهم در تولید روان کننده ها به شمار می رود.

 

درباره ی مزایای اصلی انیدرید فتالیک چه می دانید

پلاستی سایزرها: یکی از مزایای اصلی انیدرید فتالیک استفاده از آن به عنوان پلاستی سایزرها است. این مواد معمولا به صورت طبیعی و ارگانیک هستند و اغلب به شکل مایع مشاهده می شوند. پلاستی سایزرها را هنگام ترکیب شدن پلاستیک یا الاستومرها به کار می گیرند که موجب انبساط پذیری و انعطاف آن ها می شود و به این ترتیب امکان پردازش پلیمر را ارتقا می دهند.

پلاستی سایزرها معمولا به عنوان پرکاربردترین افزودنی ها در صنایع پلاستیک به شمار می روند. این متریال ها بسیار ارزان تر از افزودنی های دیگری هستند که در فرایند های پلیمری مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از آن باعث کاهش هزینه ها می شود. معمولا از پلاستی سایزرها برای ساخت PVC استفاده می کنند که باعث می شود در تولید بخش وسیعی از محصولات کاربرد دارد.

پلاستی سایزرها باعث می شوند که گرانروی پلیمر مذاب کاهش پیدا کند و دمای ذوب، دمای انتقال شیشه و مدول الاستیک در محصول پایانی بدون نیاز به جایگزین کردن مشخصه های شیمیایی مواد باعث افزایش جریان و ترموالاستیسیته پلیمر می شود.

رزین های آلکیدی: یکی از مزایای اصلی انیدرید فتالیک استفاده ی گسترده از آن در رزین های آلکیدی می باشد. این نوع رزین ها به عنوان متداول ترین و کم هزینه ترین رزین های سنتزی شناخته می شوند. رنگ های آلکیدی نسبت به نور آفتاب، محیط های اسیدی ضعیف، باران مقاومت مناسبی نشان می دهند. رنگ های آلکیدی در هنگام استفاده نسبت به تمیزی سطوح چندان حساس نیستند و به راحتی بر روی سطح مورد نظر می چسبند. مواردی مانند پاشیدن اسید رقیق و بخارهای کم اسید سولفوریک در کیفیت این نوع رنگ ها تاثیری ندارد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از انیدرید فتالیک کاربرد آن در پزشکی است که در هنگام مداوا با استات سلولز باعث می شود استات سلولز فتالات در بدن افراد واکنش صحیح داشته باشد. از این متریال به عنوان یک گزینه ی کمکی رایج برای پوشش دهی روده استفاده می کنند. یکی دیگر از مزیت های این ماده این است که مشاهده شده فعالیت های ضد ویروسی دارد.

از دیگر موارد استفاده از انیدرید فتالیک این است که مقاومت مواد و پوشش ها را در برابر شعله و آتش افزایش می دهد. از دیگر مزیت های این ماده استفاده از آن در تولید و ساخت پلی استر پلی اُل ها، رزین های پلی اتر ایمید، انیدریدهای هالوژنه می باشد.

رزین های پلی استر غیر اشباع: یکی از مزایای اصلی انیدرید فتالیک استفاده از آن در تولید رزین های پلی استر غیر اشباع است. این رزین ها از نوع گرما سخت هستند و امکان پخت از حالت مایع را به شرطی که شرایط مناسب وجود داشته باشد را به وجود می آورد. پرمصرف ترین رزین دنیا رزین های پلی استر غیر اشباع هستند. این رزین ها دارای زنجیره اصلی پلیمری هستند که حاصل پیوستگی استری می باشند و در کنار آن به عنوان نتیجه واکنش فشرده یک اسید چند عنصری و ترکیب الکلی چند عنصری هستند.

از دیگر مزایای استفاده از این متریال می توانیم به عنوان یک پیشرونده برای انواع گوناگون واکنشگر های مفید در ترکیبات آلی به شمار می روند. یکی از کاربردهای معروف این ماده استفاده از آن به عنوان یک واکنش پذیر برای آماده سازی آنیتروکینون کینیزارین رنگ با واکنش هیدرولیز کلرید و پاراکلروفنل می باشد.

درباره ی مزایای اصلی انیدرید فتالیک چه می دانید

 

نکات ایمنی در مورد انیدرید فتالیک

این ماده مانند هر مواد شیمیایی دیگری در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. قرار گرفتن در معرض انیدرید فتالیک به مدت طولانی ممکن است اثرات حادی را به دنبال داشته باشد.

مجاورت با این ماده ی شیمیایی که عمده ترین کاربرد آن در صنعت پلاستیک سازی است باعث می شود که قسمت های حساس بدن مانند پوست، دستگاه تنفسی و چشم تحریک شود.

این آسیب ها به شکل کوتاه مدت بوده و تا به حال آسیب دائمی مشاهده نشده است. در ارتباط با اثرات طولانی مدت یا مزمن با این ماده می تواند باعث تحریک پوست و غشاهای مخاطی در دستگاه تنفسی شوند مجاورت با این ماده بیمارهای های مزمن دیگری را نیز به دنبال دارد که شامل برونشیت، رینیت، ملتحمه و رینوکونژکتیویت می شود.

براساس پژوهش ها و مطالعات حیوانی صورت گرفته در صورتی که افراد به صورت طولانی مدت با بخارهای انیدرید فتالیک مواجه باشند سلول های ریه ی آن ها دچار تراکم، تحریک و صدمات جدی می گردد. در مورد اینکه انیدرید فتالیک بر تولید مثل یا ایجاد سرطان در انسان پژوهشی انجام نگرفته است. بنابراین این ماده را در دسته مواد سرطان زا طبقه نکرده اند.

نکات ایمنی در مورد انیدرید فتالیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *