صنایع پتروشیمی

احتمال انتقال مواد شیمیایی خطرناک بسته بندی به مواد غذایی

احتمال انتقال مواد شیمیایی خطرناک بسته بندی به مواد غذایی

انتقال مواد شیمیایی خطرناک بسته بندی به مواد غذایی یکی از موارد پیش بینی نشده ای است که می تواند در برخی مواقع رخ دهد ولی تلاش کارشناسان بهداشتی بر این است که از انتقال مواد شیمیایی خطرناک به داخل مواد غذایی جلوگیری کنند.

زمانی که مخزنی برای انتقال مواد غذایی مشخص می شود، لازم است که برای همان کاربری استفاده شود و تحت هیچ شرایطی از آن برای انتقال سایر مواد به خصوص مواد شیمیایی خطرناک جلوگیری شود.

امروزه تمامی کشورها، برای انتقال و جابجایی مواد غذایی و شیمیایی قوانین سختگیرانه وضع کرده اند و رانندگان حمل مواد شیمیایی و غذایی لازم است که این قوانین را رعایت کنند.

شرایط کامیون های حمل کننده مواد غذایی

  • دمای فریز یا تهویه مناسب
  • استفاده از امکانات جابجایی برای حمل مواد غذایی
  • استفاده از روش های مناسب جابجایی و حمل مواد غذایی
  • نظافت روزانه کامیون حمل مواد غذایی
  • ارتباط و هماهنگی بین حمل کننده، گیرنده

شرکت حمل مواد غذایی نسبت به حمل مطمئن و درست مواد غذایی مسئولیت دارند. در این بین جلوگیری از انتقال مواد شیمیایی خطرناک بسته بندی به مواد غذایی یکی از اصولی است که لازم است رعایت شود.

شرایط کامیون های حمل کننده مواد غذایی

 

تفکیک مواد شیمیایی خطرناک از مواد غذایی

مواد شیمیایی خطرناک نباید در کنار مواد غذایی حمل شوند. البته مشخص است که کامیون حمل مواد شیمیایی از حمل مواد غذایی جدا می شود. حتی در صورت کمبود فضای برای حمل مواد غذایی، توصیه می شود که آن ها را کنار مواد شیمیایی قرار نداده و در صورتی که عدم رعایت این قانون را شاهد بودید مورد را مدیر عامل شرکت اطلاع دهید تا از عواقب بعدی خودداری شود.

از آن جایی که مواد شیمیایی خطرناک، اشتعال زا هستند، لازم است که در مخازن جداگانه ای حمل شوند. این مواد از نور خورشید و آتش دور نگه دارید تا خطر آتش سوزی در مخازن ثابت یا متحرک از بین برود.

تفکیک مواد شیمیایی خطرناک از مواد غذایی

اصول کلی تفکیک مواد شیمیایی خطرناک

  • قرار دادن مواد شیمیایی گروه مشخص کنار هم با توجه به واکنش های شیمیایی شناخته شده
  • ناسازگاری مواد شیمیایی اسیدی با قلیایی
  • تفکیک مواد شیمیایی از مخازن آب
  • تفکیک مواد شیمیایی واکنش پذیر نسبت به هم در هر وضعیتی
  • تفکیک مواد شیمیایی از تمامی گروه های مواد غذایی
  • تفکیک مواد شیمیایی از مواد منفجره، مواد رادیو اکتیو، فاسد کننده
  • تفکیک کلیه مواد شیمیایی از سایر مواد و کالاها و محصولات خطرناک

 حمل مطمئن مواد شیمیایی خطرناک در کامیون

مواد شیمیایی خطرناک را تحت هر شرایطی به درستی و بر اساس قوانین حمل کنید مخازن مواد شیمیایی خطرناک را طوری قرار دهید که تکان نخورده و با یکدیگر نیز تماسی نداشته باشند.

برای جلوگیری از احتمال انتقال مواد شیمیایی بسته بندی به مواد غذایی روی مواد غذایی، فویل آلومینیومی کشیده و فویل کاملا صاف و کشیده کنید تا هیچ گونه درزی بین ماده غذایی و ظرف بسته بندی وجود نداشته باشد.

هر گونه  مواد شیمیایی جامد، مایع یا گاز را لیست کرده و خصوصیات و ویژگی های هر کدام را قید کنید. این کارها به طور معمول در شرکت های تجاری انجام می شود.

کارشناسان نسبت به احتمال نفوذ این مواد به داخل مواد غذایی هشدارهای لازم را قبلا داده اند. زمانی که ظروف بسته سیلیکونی در معرض حرارت بالا قرار می گیرند مواد شیمیایی به داخل مواد غذایی نفوذ می کنند.

البته انتقال و نفوذ مواد شیمیایی نه تنها در زمان بسته بندی بلکه هنگام آشپزی و تهیه مواد اولیه نیز رخ می دهد.

 حمل مطمئن مواد شیمیایی خطرناک در کامیون

روش های جلوگیری از انتقال مواد شیمیایی به مواد غذایی

بهترین روش، عدم استفاده از ظروف بسته بندی یک بار مصرف است. در صورتی که این کالاها را استفاده می کنید در این صورت مواد غذایی را در ظرف آهنی دیگری گرم کرده و میل کنید.

در مواقعی که به بشقاب، کارد و چنگال و قاشق استنلس استیل دسترسی دارید توصیه می شود که با آن ها غذا را میل کنید.

با خرید پلی استایرن مقاوم (hips) از شرکت محب بسپار می توانید آن را به خریداران و مشتریان عرضه کنید. توصیه می شود که این ماده شیمیایی اولیه را عمده خریداری کنید.

قیمت انیدرید فتالیک(PA) عرضه شده از طرف شرکت محب بسپار مناسب و منصفانه بوده و شما می توانید آن را خریداری کرده و برای تولید روان کننده های صنعتی از آن استفاده کنید.

قیمت دی اکتیل فتالات (DOP) سایر شرکت ها نسبت به قیمت عرضه شده شرکت محب بسپار بالا است. شما با علم به این قضیه می توانید این ماده را با قیمت مناسبی در حجم عمده و براساس نیاز خود خریداری کنید.

فروش پلی استایرن معمولی (GPPS) مانند پلی استایرن اکسترود شده متناسب با شرایط اقتصادی به انجام می رسد. می توانید این ماده اولیه شیمیایی را با قیمت مناسب از شرکت محب بسپار خریداری کنید.

نتیجه گیری

در ساخت ظروف یکبار مصرف مواد غذایی از مواد شیمیایی خطرناک استفاده شده که برای سلامتی انسانی مضر هستند. می توان از این ظروف کمتر استفاده کرد.

در روش دیگری می توان روی مواد غذایی فویل های آلومینیومی کشید تا از انتقال مواد شیمیایی به مواد غذایی جلوگیری کرد. به هرحال تا حالا هیچ ماده شیمیایی سالمی مشخص نشده که برای سلامتی انسان مضر نبوده باشد پس لازم است که مصرف کنندگان نسبت به سلامتی خود حساس باشند و استفاده از این ظروف به حداقل رسیده و در طرح دیگری به کل از زندگی مردم حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 13 =