صنایع پتروشیمی

توصیه های سازمان های بهداشت عمومی در مورد بسته بندی غذایی پلی استایرن

بسته بندی غذایی پلی استایرن

پلی استایرن به مدت شش دهه است که در بسته بندی مواد غذایی، استفاده می شود. در بسیاری از کشورهای جهان از پیشرفته گرفته تا در حال پیشرفت، اداره غذایی و دارویی کشور به بسته بندی مواد غذایی اهمیت خاصی می دهد و لازم است که این نوع بسته بندی به نحوی باشد که برای مواد غذایی مضر نباشد.

امروزه در همه اماکن، از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می شود. هر چقدر سموم این ماده شیمیایی به مواد غذایی نفوذ نکند به همان اندازه، مردم در استفاده مواد غذایی سالم خواهند ماند.

پلی استایرن مضر محیط زیست

در صورتی که این ماده اولیه شیمیایی به درستی و براساس اصول تولید نشود، می تواند به محیط زیست آسیب های جدی وارد کند. پلی استایرن به درستی تجزیه نشده و به صورت زباله های ظروف یکبار مصرف وارد محیط زیست شده و حیوانات اهلی این چنین موادی را می بلعند که در نهایت وارد زنجیره تولید مواد غذایی می شود.

پلی استایرن مضر محیط زیست

ممنوعیت استفاده از پلی استایرن در ظروف یکبار مصرف

این ممنوعیت در مورد استفاده از این ماده اولیه شیمیایی در کلیه ظروف یکبار مصرف از آن استفاده می شود و خود ظرف مورد بحث بوده و در ظروف محل مناقشه نیست.

کلیه اصنافی که با بسته بندی مواد غذایی در ارتباط هستند، جامعه هدف بوده و لازم است که این قوانین و مقررات را به دقت رعایت کنند.

رستوران ها، سوپر مارکت ها، عمده فروش ها و خرده فروش ها، مهمترین جامعه هدف بوده ودر صورتی که قوانین و مقررات را رعایت نکنند، جریمه های سنگین نقدی را باید پرداخت کنند. حتی کامیون های حمل کننده مواد غذایی لازم است که به این دستورالعمل عمل کرده و آن را رعایت کنند.

ظروف مشمول قوانین بسته بندی مواد غذایی

  • ظروف آلومینیوم
  • ظروف پلاستیکی قابل بازیافت ۱ تا ۵ درجه
  • ظروف حاوی کاغذ روکش و بی روکش

عرضه و فروش ظروف یکبار مصرف قابل قبول سازمان های بهداشتی

امروزه بخاطر اجتناب از گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، بسیاری از سازمان ها با سازمان های بهداشتی کشور یا حتی جهانی کار می کنند.

عرضه و فروش ظروف یکبار مصرف قابل قبول سازمان های بهداشتی

توصیه های سازمان های بهداشت عمومی در مورد بسته بندی غذایی پلی استایرن

  • زیر این نوع ظروف علامت اختصاری درج شده که نشانگر سالم بودن ظروف است.
  • ظروف پلی پلین و پلی اتیلن برای بسته بندی مواد غذایی مواد غذایی لبنی و سرکه بوده که به رنگ سفید است و البته بسته بندی مواد غذایی گرم و مرطوب با این ظروف بلامانع است.
  • بسته بندی مواد غذایی گرم و مرطوب با ظروف پلاستیکی فوم دار (EPS) و ظروف پلاستیکی سفید رنگ (HIPS) ممنوع است. بسته بندی نوشیدنی های سرد با ظروف پلاستیکی شفاف مانعی ندارد، ولی برای نوشیدنی های گرم و مرطوب مجاز نیست.
  • بسته بندی مواد غذایی گرم، چربی دار و ترش با ظروف پلاستیکی نفتی مجاز نیست. این ظروف بسته بندی مضر، سرطان زا و بیماری زا بوده و از آنجایی که به درستی تجزیه نمی شوند و محیط زیست را آلوده می کنند، بنابراین بهتر است که از آن ها استفاده نشود.
  • ظروف پلاستیک حاوی مونومر استایرن بخاطر آزاد شدن مواد شیمیایی در دمای بالای ۶۵ درجه سانتیگراد مجاز نیست. سازمان های بهداشت استفاده از این ظروف را ممنوع کرده اند.
  • ظروف بسته بندی در سه نوع شکننده، فومی، نرم و نیمه شفاف عرضه می شود. ظروف بسته بندی گیاهی از هر لحاظ بهترین بوده و با این ظروف می توان همه نوع مواد غذایی را بسته بندی کرد.
  • ظروف بسته بندی پلیمری برای بسته بندی مناسب بوده ولی در عوض ظروف بسته بندی مونومری برای این کار مناسب نخواهند بود.
  • بطری های آب معدنی و نوشابه های گازدار در این محدودیت بسته بندی قرار دارند. دوره زمانی لازم برای استفاده از این بطری ها، ۶ ماه بوده و بیش از آن مجاز نیست.

برای خرید پلی استایرن مقاوم می توانید با بخش بازرگانی شرکت محب بسپار تماس بگیرید. شما می توانید این ماده اولیه شیمیایی را با قیمت مناسبی از این شرکت خریداری کنید.

قیمت انیدرید فتالیک (PA) مشخص شده از طرف شرکت محب بسپار مناسب بوده و در مقایسه با سایر شرکت ها برای شما مقرون به صرفه خواهد بود.

شما می توانید در شرایط مقرون به صرفه ای، قیمت دی اکتیل فتالات (DOP) را پرداخت کنید. بخش بازرگانی شرکت بین المللی محب بسپار این ماده اولیه شیمیایی را با قیمت مناسبی عرضه می کند.

شرکت تولیدی شیمیایی محب بسپار، در صادرات پلی استایرن معمولی یا GPPS، یکی از بازوهای اصلی و قدرتمند اقتصاد کشور محسوب می شود. با صادرات این محصول به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، می توان کالاهای ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کرد.

نتیجه گیری

پلی استایرن، مهمترین ماده شیمیایی اولیه ای است که در ساخت ظروف یکبار مصرف مواد غذایی از آن استفاده می شود. سازمان بهداشت جهانی، قوانین و مقرراتی را برای استفاده از این ظروف مشخص کرده که در دوران اپیدمی کرونا به اوج خود رسیده است.

ظروف پلی پلین و پلی اتیلن، پلاستیکی فوم دار (EPS) و پلاستیکی سفید رنگ (HIPS) برای بسته بندی مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب نبوده ولی برای مواد غذایی سرد مجاز و مناسب است. ظروف پلاستیک حاوی مونومر استایرن بخاطر آزاد شدن مونومر در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *