صنایع پتروشیمی

خطرات پلی استایرن + اجتناب از سوزاندن مواد پلاستیکی

خطرات پلی استایرن و اجتناب از سوزاندن مواد پلاستیکی

در مورد خطرات پلی استایرن تا به حالا کمتر صحبت شده و همیشه در مقالات به خطرات پلاستیک و لاستیک اشاره شده است. اکثر ظروف بسته مواد غذایی با پلی استایرن طراحی و تهیه می شود. این ماده شیمیایی با ترکیب BENZENE و اتیلن و با اتصال به زنجیره های پلیمری و گاز کربوری تهیه می شود.

بسیاری از مردم از خطرات پلی استایرن آگاه نیستند. اکثر محصولاتی که در زندگی روزانه استفاده می شود از این ماده شیمیایی درست شده اند.

شناخت خطرات

بدن انسان

همه موادی که برای ساخت پلی استایرن استفاده می شود، برای انسان مضر بوده و سرطان زا است. حتی قرار گرفتن در معرض این مواد باعث سرطان می شود. مواد سمی ظروف بسته بندی مواد غذایی داخل غذا به بدن انسان وارد می شود. گرمای مواد غذایی موجب نفوذ بیشتر مواد سمی به بدن انسان می شود.

محیط زیست

این مواد سمی به محیط زیست وارد شده و آن را آلوده می کند. از آن جایی که پلی استایرن تجزیه نمی شود بنابراین تاثیر منفی این ماده بر محیط زیست بسیار زیاد است. بازیابی این ماده پر هزینه بوده و این کار مقرون به صرفه نیست. پلی استایرن سبک بوده و به راحتی به آب های جاری وارد شده و آن ها را آلوده می کند. این ماده شیمیایی می تواند حتی در جایی که موجودات تک سلولی مانند پلانکتون ها زندگی می کنند وارد شده و به حیات آن ها به خطر بیندازد.

جمع آوری این ماده از طبیعت چالش بزرگی است و بازیافت آن هزینه بر بوده و مراکز خیلی کمی در دنیا وجود دارد که این کار را انجام بدهند. این ماده فقط لازم است که به نحو درستی دفع شده تا به محیط زیست آسیبی وارد نکند.

 

تجزیه پلی استایرن حداقل ۵۰۰ سال

از آن جایی که پلی استایرن از چندین ماده شیمیایی درست شده بنابراین این ماده در طول ۵۰۰ سال تجزیه می شود و در طول این مدت به محیط زیست آسیب می زند. حجم پلاستیک زباله ۲۵ – ۳۰ درصد سایر زباله ها است. با مصرف کمتر کالاهای پلاستیکی می توان این چرخه تخریب را قطع کرده و محیط زیست را سالم نگه داشت.

تجزیه پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) و پلی استایرن معمولی (GPPS) نیز بیش از ۵۰۰ سال به طول می کشد و در طول این مدت خسارت زیان باری را به محیط زیست وارد می کند.

تجزیه پلی استایرن حداقل 500 سال

نفوذ مواد سمی پلی استایرن از طریق مواد غذایی بسته بندی شده یک بار مصرف

این ماده شیمیایی حاوی مواد سمی BENZENE و استایرن است که هر دو سرطان زا بوده و برای بدن انسان مضر هستند. غذاهای داغ  که در ظروف بسته بندی قرار می گیرند مواد سمی را تجزیه کرده و آن ها را به خون انسانی تزریق می کنند.

هر گونه مواد غذایی که در ظروف بسته بندی یکبار مصرف قرار می گیرد، به این مواد سمی آغشته شده و وارد بدن انسان می شود. توصیه می شود از مصرف هر نوع نوشیدنی در لیوان یک بار مصرف اجتناب کنید. از بسته بندی مواد غذایی چرب با این ظروف خودداری کنید.

اجتناب از قرار دادن ظروف بسته یکبار مصرف در مایکروویو

اداره بهداشت بسیاری از کشورها از مردم درخواست کرده اند که ظروف بسته بندی یکبار مصرف را داخل مایکروویو قرار ندهند بخاطر این که سم این مواد شیمیایی حین گرم کردن ، به داخل غذا نفوذ خواهد کرد. استفاده از ظروف بسته بندی یکبار مصرف در کشورهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا ممنوع شده است. این نوع ظروف در برابر گرمای مایکروویو ایمن نیستند.

اجتناب از قرار دادن ظروف بسته یکبار مصرف در مایکروویو

تاثیر بر گرمایش کره زمین

براساس مطالعات سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، زباله های پلاستیکی، پنجمین عامل آلوده کننده محیط زیست به شمار می روند. این ماده بعد از آلومینیوم دومین عامل آلوده کننده محیط بوده و باعث افزایش گازهای گلخانه ای می شود.

محصولات پلی استایرن از مشتقات نفتی تولید می شود. پلی استایرن اکسترود شده با مواد هیدرو کلرو فلورو کربن ساخته شده که باعث تخریب لایه ازن شده و بر گرمایش کره زمین تاثیر می گذارد. میزان تخریب لایه ازن با مقدار مواد هیدرو کلرو فلورو کربن مرتبط بوده و این ماده ۱۰۰۰ برابر بیشتر از دی اکسید کربن بر گرمایش کره زمین تاثیر می گذارد.

 

اجتناب از سوزاندن مواد پلاستیکی

سوزاندن این مواد موجب آزاد شدن مونوکسید کربن شده و به محیط زیست و سلامتی انسان آسیب می زند.

آلودگی منابع آب

براساس برآوردهای سازمان محیط زیست آمریکا در هر متر مربع در سال ۲۰۰۶، ۴۶۰۰۰ زباله پلاستیکی قرار داشت. ویژگی های سبکی و شناوری پلی استایرن موجب می شود که به منابع زیست محیطی به خصوص منابع آبی کره زمین نفوذ کرده و آلودگی زیست محیطی را ایجاد کند. این ماده شیمیایی از طریق رودها وارد دریاها و اقیانوس ها می شود. زباله های پلاستیکی شهرها، بزرگترین منبع آلوده کننده منابع آبی کره زمین محسوب می شوند.

هر نوع آلودگی منابع آبی بر زندگی انسانی و گردشگری تاثیر منفی می گذارد. پلی استایرن علاوه بر آلوده کردن منابع آبی کره زمین باعث مرگ موجودات آبزی نیز می شود.

براساس مطالعه اداره محیط زیست آمریکا، ۱۶۲ نوع پرنده دریایی از مواد پلاستیکی تغذیه کرده اند که آمار تکان دهنده ای در مورد تاثیرات منفی این ماده شیمیایی است. به همین دلیل است که استفاده از پلی استایرن در کشورهای جهان اول ممنوع است.

نتیجه گیری

پلی استایرن از مواد BENZENE و اتیلن درست شده که هر دو برای بدن انسان و محیط زیست مضر هستند. این مواد سرطان زا بوده و سلامتی انسان را به خطر می اندازند. تجزیه پلی استایرن ۵۰۰ سال به طول می کشد و در طول این مدت به محیط زیست آسیب می زند.

وارد شدن این ماده به منابع آبی علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، باعث مرگ موجودات آبزی نیز می شود. سوزاندن مواد پلاستیکی موجب آزاد شدن مونوکسید کربن شده که مضر انسان و طبیعت نیز است.

امروزه مردم و دولت های کشورهای جهان اول از این خطرات آگاه شده اند و استفاده از این ماده در این کشورها ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *