صنایع پتروشیمی

روش های مختلف بازیافت پلی استایرن + اهمیت بازیافت آن

روش های بازیافت پلی استایرن

برای بازیافت پلی استایرن روش های مختلفی وجود دارد و این ماده شیمیایی در بسیاری از صنایع استفاده می شود. نگرانی نسبت به آلودگی و دفع این ماده شیمیایی موجب شده که روش هایی برای بازیافت پلی استایرن ایجاد شود. خرد کردن و حل کردن از روش های بازیافت است و موجب می شود که بتوان از این ماده دوباره استفاده کرد.

روش های بازیافت پلی استایرن

  • مذاب

با اجاق های مخصوصی می توان استایرن را ذوب کرده و بازیافت کرد. پلی استایرن متناسب با نیاز در اجاق ها بازیافت می شود. در این دستگاه ها با از بین بردن هوای اضافی داخل دانه ها، پلی استایرن دوباره به اندازه اصلی خود باز می گردد.

پلی استایرن به مقدار زیادی حاوی نفت بوده که برای تامین سوخت دیزل به پالایشگاه های سوخت دیزل فروخته می شود. سایر کاربری های مواد شیمیایی یا ترکیبات آلی میوه ای بنام لیمونن که محلول پلی استایرن بدون استفاده از اجاق های بازیافت است.

با بازیافت فوم می توان کالاهای بسته بندی و عایق جدیدی را تولید کرد. شرکت های بازیابی، بلوک های پلی استایرن را خرد کرده و با ترکیب آن ها با بتن، موجب بهبودی خواص این مصالح ساختمانی می شوند.  بازیافت موجب از بین رفتن خواص این ماده شده و بنابراین از آن برای عایق کردن ساختمان ها و خانه ها استفاده می شود.

در برخی موارد مواد بازیافت پلی استایرن به صفحاتی تبدیل می شود که از آن ها می توان برای عایق کردن ساختمان و خانه ها استفاده کرد. با بازیافت پلی استایرن می توان پنل های عایق ساختمان را تهیه کرد.

 

روش های بازیافت پلی استایرن

  • ذوب و قالب گیری

در روش دیگری برای بازیافت می توان این ماده شیمیایی را به قالب هایی ریخته و کالاهای جدیدی را تولید کرد. با بازیافت می توان نیمکت، تابلو و برخی کالاهای خانگی را تولید کرد. بازیافت پلی استایرن موجب می شود که تولیدکنندگان به دنبال سایر مواد اولیه نباشند. با بازیافت می توان فلزات آلیاژی یا سایرکالاهای قالبی را تهیه کرد.

با بازیافت پلی استایرن می توان سایر کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان را نیز تامین کرد. حتی با بازیافت پلی استایرن می توان انواع و اقسام کالاهای خرده فروشی را نیز تامین کرد. در بسیاری از کشورها با بازیافت پلی استایرن می توان کالاها و محصولات جدیدی را تولید کرده و بدین ترتیب از آسیب زدن به محیط زیست با دفع این ماده شیمیایی جلوگیری کرد.

بازیافت پلی استایرن و استفاده مجدد از بسته بندی های کارتنی

با بازیافت می توان بسته بندی های جدیدی را تولید کرد که بسیاری از شرکت ها برای بسته بندی محصولات از آن استفاده می کنند. امروزه بسیاری از شرکت ها، کارتن های بسته بندی شده را بازیافت کرده و دوباره استفاده می کنند.

مقدار بازیافت ۲۷ درصد است و ما بقی به دور انداخته می شود. بسته های کارتنی پلی استایرن کمتر بازیافت شده و استفاده می شود. با بازیابی پلی استایرن مقاوم به ضربه (HIPS) و پلی استایرن معمولی (GPPS) می توان کالاهای جدیدی را تولید کرده و استفاده کرد.

بازیافت پلی استایرن اکسترود شده و منبسط شده

می توان با بازیافت پلی استایرن اکسترود شده و منبسط شده، کالاهای جدیدی را تولید کرد که در بسیاری از صنایع از آن استفاده می شود.

در بازیافت، کالاها و محصولات دفع شده به سطل های زباله، خرد شده و مواد اولیه به دستگاه هایی ریخته می شود و می توان از آن ها دوباره پلی استایرن منبسط شده و اکسترود شده یا سایر کالاهای مورد نیاز صنایع را تامین کرد.

برای بازیافت از دستگاه هایی خاصی استفاده می شود و هر یک از دستگاه های برای بازیافت پلی استایرن بلوک و ورقه ها استفاده می شود.

 

بازیافت پلی استایرن اکسترود شده و منبسط شده

دلیل بازیافت

پلی استایرن یکی از شناخته شده ترین پلاستیک های ترموپلاستیک با دمای انتقالی بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد است. این ماده به سختی تجزیه شده و بنابراین می تواند محیط زیست را آلوده کند. با بازیافت فوم می توان بسیاری از نیازها را برطرف کرد.

دلیل کاهش حجم بازیافت

بازیافت پلی استایرن به روش های مختلفی صورت می گیرد و امروزه بسیاری از شرکت های بازیافت نسبت به انجام این کار انگیزه و مشوق لازم دولتی را ندارند. بنابراین حجم کمی از پلی استایرن بازیابی شده و فوم پلی استایرن به مقدار و تراکم کمی در زباله های دیده می شود. بازیافت از خیلی جهات مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل شرکت های بازیابی حجم کمی از پلی استایرن را بدست می آورند. ولی بازیافت پلی استایرن فوم کسب و کاری است که پتانسیل های بسیار زیادی دارد و می توان آن را توسعه و گسترش داد.

صنعت بازیافت در ابتدای مسیر بوده و لازم است که سرمایه گذاری های لازم در این صنعت به انجام برسد تا مقدار بازیافت از ۳۰ کیلوگرم به ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یابد. می توان برای بازیافت پلی استایرن روش های جدیدی را یافت تا بتوان سریع تر و با روش های مقرون به صرفه تری این کار را به انجام رساند.

دلیل کاهش حجم بازیافت

نتیجه گیری

با بازیافت پلی استایرن با روش های مذاب و ذوب و قالب گیری می توان محصولات و کالاهای جدیدی را تولید کرد. این ماده شیمیایی در مدت زمان بیش از ۵۰۰ سال تجزیه می شود، بنابراین بازیافت آن از بسیاری از جهات بهتر است، در حال حاضر روش های بازیابی مقرون به صرفه نیست و لازم است که در این صنعت سرمایه گذاری های لازم به انجام برسد تا شرکت های بازیابی به انجام این کار تمایل داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *