صنایع پتروشیمی

فرآیند تولید دی اکتیل فتالات چیست

فرآیند تولید دی اکتیل فتالات چیست

فرآیند تولید دی اکتیل فتالات چیست

در مورد فرآیند تولید دی اکتیل فتالات چه می دانید؟ برای تولید این ماده که به عنوان یکی از مهم ترین نرم کننده ها در صنعت پلیمر سازی شناخته می شود چه موادی لازم است؟ دی اکتیل فتالات از دو ماده ی انیدرید فتالیک و دی اتیل هگزال ساخته می شود.

نکته ی مهمی که در فرآیند تولید دی اکتیل فتالات وجود دارد تهیه مواد اولیه بسیار مرغوب است که در کیفیت این ماده تاثیر بسزایی دارد. برای آشنایی بیشتر با روند تولید این ماده با ما همراه باشید.

 

آشنایی با فرآیند تولید دی اکتیل فتالات

دی اکتیل فتالات یا DOP به عنوان یک نرم کننده ی انواعی از پودرهای PVC شناخته می شود این محصول از لحاظ کاربردی در صنعت بسیار مورد توجه است. در مورد فرآیند تولید دی اکتیل فتالات باید بدانید که فرایند تولید آن به وسیله راکتورهایی صورت می گیرد که مجهز به همزن هستند.

نکته قابل توجه اینکه دی اکتیل فتالات از ترکیب دو ماده انیدرید فتالیک و ۲ اتیل هگزانول تولید می شود.

در ادامه ی فرآیند تولید دی اکتیل فتالات با دو مرحله استریفیکاسیون بازیابی الکل مازاد و صاف کردن مواد را انجام می دهند. در اولین مرحله واکنشی ایجاد می گردد که باعث می شود مونواسترها به وسیله الکل زدایی تشکیل شوند.

این مرحله بسیار سریع اتفاق می افتد که در مرحله دوم باعث می شود که مونوستر به دی استر تبدیل شود. این واکنش بازگشت پذیر است و نسبت به واکنش نخست بسیار کندتر انجام می گیرد. برای اینکه تعادل به سمت دی استر تغییر کند واکنش آب با تقطیر حذف می گردد. سرعت واکنش در این فرایند با استفاده از دمای بالا و کاتالیزور شدت پیدا می کند.

با توجه به نوع کاتالیزوری که مورد استفاده قرار می گیرد و اعمال درجه حرارت در مرحله دوم از ۱۴۰ درجه به ۱۶۵ درجه سانتی گراد در هنگام استفاده از کاتالیزورهای اسیدی در مقایسه با کاتالیزورهای آمفوتریک و دمای ۲۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد متفاوت است.

تغییرات خلوص این امکان را دارد که با توجه به نوع فرایند، کاتالیزور و الکل واکنش دهنده اتفاق بیفتد. الکل اضافی و بازیافتی را به وسیله ی تقطیر در خلاء از بین می برند. توالی واکنش در یک سیستم بسته انجام می گردد. فرآیند تولید دی اکتیل فتالات می تواند به شکل دسته ای یا متوالی انجام بگیرد.

آشنایی با فرآیند تولید دی اکتیل فتالات

تاثیر تولید دی اکتیل فتالات بر گرانول

در ادامه فرایند تولید دی اکتیل فتالات تاثیر آن بر صنعت گرانول است. یکی از برترین شیوه های استفاده دوباره و بازیافت تولیدات پی وی سی این است که آن ها را به گرانول تبدیل کنند. گرانول ها یک شکل خاص از پلیمرها هستند که به صورت دانه های ریز تولید می شوند، مصارف و کاربردهای مختلفی دارند.

زمانی که قرار است براساس فرایندی PVC را به گرانول تبدیل کنند باید مواد گوناگونی را به آن اضافه کنند این امر را برای افزایش مقاومت و ایجاد رنگ، شکل بهتر در محصول نهایی به کار می گیرند. دی اکتیل فتالات یکی از افزودنی هایی است که به عنوان نرم کننده برای تولید محصولات مختلف و مصارف گوناگون به پلیمر ها اضافه می کنند تا به این ترتیب انعطاف پذیری و مقاومت گرانول را به همراه قابلیت نرم کنندگی آن افزایش دهند.

تاثیر تولید دی اکتیل فتالات بر گرانول

ساختار دی اکتیل فتالات چگونه است ؟

نامحلول بودن در آب: یکی از مواردی که در فرایند تولید دی اکتیل فتالات بسیار مورد توجه قرار می گیرد قابلیت نامحلول بودن آن در آب است. این ویژگی دارای فواید و معایب خاص خود است. از مزیت های آن این است که به شکل شیمیایی آب را آلوده نمی کند و باعث مسمومیت آب نمی شود.

با توجه به اینکه این متریال یکی از ملزومات تولید گرانول هایی است که برای کابل سازی و شیلنگ سازی به کار می رود بنابراین قابلیت حل نشدن آن در آب به عنوان یک ضرورت به شمار می رود.

رنگ روشن: یکی دیگر از ویژگی های دی اکتیل فتالات در هنگام استفاده از آن بسیار مورد توجه قرار می گیرد رنگ روشن این ماده است این مزیت باعث می شود به هنگام اضافه کردن به مواد مختلف نظیر گرانول رنگ آن دچار تغییر رنگ محصول نشود.

در مقایسه با این متریال محصولاتی وجود دارند که باعث تغییر رنگ در گرانول می شوند و همین امر باعث رنگ پذیری محصول می شوند که به عنوان یک ویژگی منفی به شمار می رود.

فاقد بو: یکی دیگر از مواردی که در فرآیند تولید دی اکتیل فتالات بسیار مورد توجه است فاقد بو بودن این متریال است. معمولا یکی از مشکلاتی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد بوی نامطبوع و بدی است. با توجه به اینکه این ماده فاقد بو است هیچگونه محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.

حل شدن در روغن های معدنی: این ماده قابلیت ترکیب شدن با روغن های معدنی را داشته و مشکلی ایجاد نمی کند.

گسترش دامنه مصرف: از دیگر ویژگی های این محصول وسعت دامنه ی مصرف آن است که این امکان وجود دارد که از آن برای تولید هر محصولی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =