صنایع پتروشیمی

کاربرد پلی استایرن در ساختمان

کاربرد پلی استایرن در ساختمان

کاربرد پلی استایرن در ساختمان چیست؟ این متریال از جنس پلاستیک است و در دسته ی مواد شیمیایی قرار می گیرد و با رنگ سفید عرضه می شود مهم ترین ویژگی آن عایق بودن است.

بیشترین کاربرد پلی استایرن ها در صنعت ساختمان سازی برای عایق کردن سازه ها است. این ماده به عنوان یکی از پرطرفدار ترین متریال ها برای عایق کردن ساختمان ها به شمار می رود و قابلیت استفاده در بیرون و درون ساختمان را دارد.

دلایل کاربرد پلی استایرن در ساختمان

پلی استایرن ها را به این دلیل در ساختمان ها استفاده می کنند که علاوه بر اینکه عایق حرارتی فوق العاده ای به شمار می روند از وزن سبک و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. این متریال در صنعت ساختمان سازی به شکل بلوک به کار می رود و به عنوان یکی از مصالح ارزان قیمت نیز شناخته می شود. پنل های پلی استایرن را اغلب در سایزهای مختلف تولید می کنند و میزان حداقلی که برای  ضخامت آن ها وجود دارد از یک اینچ آغاز می شود.

پنل های پلی استایرن را به این علت در سقف ساختمان ها به کار می برند که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند. این مصالح به شکل بلوک های معمولی، نسوز و فشرده، مخلوط وجود دارد. پلی استایرن ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع پلی استایرن چیست

در ادامه کاربرد پلی استایرن در ساختمان قصد داریم به معرفی انواع مختلف آن ها بپردازیم تا بهتر با عملکرد آن ها آشنا شویم.

پلی استایرن GPPS یا معمولی: این نوع پلی استایرن معمولا برای مصارف عادی به کار می رود. پلی استایرن GPPS از پلی استایرن از ویژگی های فوق العاده ای مانند استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربات برخوردار است. قابلیت ضربه پذیری بالا باعث شده است که در هنگام فرایند وارد شدن ضربه به عنوان سیالات خوبی عمل کنند.

انواع پلی استایرن چیست

این مدل از پلی استایرن ها معمولا برای کاربردهای الکتریکی استفاده می شوند که علت آن متناسب بودن با قابلیت های الکتریکی و دوام بالای آن ها می باشد. در بازار های ایران این نوع را با عنوان پلی استایرن کریستال می شناسند.

پلی استایرن HIPS: پلی استایرن HIPS از پلی استایرن که به هایمپک معروف است که در ساختمان سازی کاربردی ندارد.

پلی استایرن EPS: یکی دیگر از نمونه های کاربرد پلی استایرن در ساختمان استفاده از نوع انبساطی آن است که با نام EPS شناخته می شوند. این مدل از پلی استایرن به صورت یک پلیمر سفید است که خاصیت نسوز دارد. این نوع پلی استایرن ها را در بازار با عنوان یونولیت می شناسند.

کاربرد پلی استایرن EPS در ساختمان معمولا به ساخت کانکس ها و ساندویچ پانل ها مربوط می شود و بیشتر از بقیه نمونه ها مورد توجه تولیدکنندگان پانل های پیش ساخته است.

مزایای کاربرد پلی استایرن در ساختمان

  • پلی استایرن
  • این محصولات قابلیت بازیافت پذیری بالایی دارد.
  • امکان رشد قارچ و ایجاد کپک ها در آن ها وجود ندارد.
  • پایداری یکی از ویژگی های این مصالح است.
  • می توانید از پلی استایرن به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • مقاومت در مقابل رطوبت و آب که به عنوان مهم ترین عامل رشد باکتری ها و خرابی آن ها می شود.
  • استفاده از پلی استایرن باعث می شود که بارهای مرده به میزان زیادی در ساختمان کاهش پیدا کنند.
  • کاهش ضایعات و نخاله های تولیدی در ساختمان ها به میزان زیادی می شود.
  • کاربرد پلی استایرن در ساختمان باعث می شود که ۳۰ درصد مصرف بتن کاهش پیدا کند.
  • معایب کاربرد پلی استایرن در ساختمان
  • مسلما هر متریال یا مصالح ساختمانی در کنار مزیت هایی که دارد دارای معایبی نیز است که در مورد پلی استایرن به شرح ذیل است
  • قرار گرفتن در برابر نور آفتاب باعث صدمه دیدن و تغییر رنگ در پلی استایرن ها می شود.
  • پلی استایرن ها در برابر حلال های صنعتی واکنش نشان می دهند و همین امر باعث آسیب دیدگی آن ها می شود.
  • در صورتی که پلی استایرن در دمای ۱۲۰ تا ۱۲۵ درجه سانتی گراد قرار بگیرد ذوب می شود.
  • پلی استایرن ها از اشتعال پذیری بالایی برخوردار هستند.
  • پلی استایرن ها در هنگام آتش سوزی دود و گاز سمی تولید می کند که بسیار خطرناک است.
  • این متریال در مکان هایی با میزان اکسیژن پایین نیز به سوختن ادامه می دهند.

مزایای کاربرد پلی استایرن در ساختمان

درباره پلی استایرن بیشتر بدانید

این مصالح از یک نوع پلیمر مصنوعی ساخته می شوند که از طریق واحد های مونومر استایرن به وجود می آید. مونومر استایرن در واقع یک ماده شیمیایی است که اگر بخواهیم دقیق تر آن را معرفی کنیم یک ماده ی نفتی به شمار می رود. این ماده در حال حاضر در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است.

این عایق ها دارای ساختار سلولی بسته هستند و به شکل فوم های جامد و سختی عرضه می شوند که از موادی به نام استایرن که تشکیل دهنده ی ساختار سلولی است و پنتان که به شکل کف کننده و دمنده استفاده می شود. این متریال ها از ترکیبات هیدروکربن تشکیل شده و از مشتقات گاز و نفت طبیعی به دست می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *