صنایع پتروشیمی

بررسی دقیق ماده اولیه پلی استایرن

بررسی دقیق ماده اولیه پلی استایرن

پلی استایرن، هیدروکربن زنجیره ای است که در گروه های فنیل استفاده می شود. استایرن از ترکیب کربن و هیدروژن درست شده و همین ترکیب است که موجب می شود برای ساخت محصولات پلاستیکی یکی از بهترین مواد باشد. پلی استایرن از مشتقات نفت و گاز بدست می آید.

ماده اولیه پلی استایرن

ماده اولیه پلی استایرن از نفت یا گاز بدست می آید و با واکنش های شیمیایی بنزن و اتیلن، پلی استایرن بدست می آید. از زغال سنگ بدست آمده یا ماده سنتز شده نفت است. فوم پلی استایرن منبسط شده، ماده پلاستیکی است که ساختار خاصی دارد.

این ماده شیمیایی، سبک بوده و چگالی بسیار پایینی دارد و می تواند چندین برابر وزن خود، وزن آب را تحمل کند. گرما را به راحتی انتقال نمی دهند. از این ماده در مواد پلاستیکی، عایق، شناور، محصولات گوشتی، بسته بندی های مواد غذایی، فنجان های قهوه، بشقاب، بسته بندی انواع آجیل، کولرها استفاده می شود.

 

زنجیره مولکولی

محققان در دهه ۱۸۰۰، به دنبال ماده ای بودند که بتوانند با آن شیشه های جلوی اتومبیل را بسازند. بالاخره این چنین ماده ای را با ترکیب مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی تولید کردند. این ماده با پلیمراسیون درست شده بود.

زنجیره مولکولی این ماده شیمیایی طولانی بوده و یکی از شناخته شده ترین پلیمرهای طبیعی، مواد شیمیایی سلولزی است. گلوکز که در دیواره سلولی گیاه، کاغذ، ابریشم، پنبه یافت می شود از دیگر موادی است که برای ساخت پلی استایرن از آن استفاده می شود. بسیاری از پلیمرها مانند پلی استر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن با این ماده شیمیایی تهیه می شود.

با ترکیب باکالیت، فنل و فرمالدئید، رزین متخلخل تهیه شد. در سال ۱۹۴۴ اولین Phenolic Foam تهیه شد و اولین اپوکسی تهیه شد. امروزه از پلی استایرن، در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

زنجیره مولکولی

مشتقات نفتی

اخیرا از کلروفلوئوروکربن ها برای کف کردن این ماده شیمیایی استفاده می شود. گاز cfc بی اثر هستند و برای انسان و محیط بی ضرر هستند. دانشمندان متوجه شدند که این گاز در تخریب لایه ازن نقش اساسی دارد.

پلی استایرن از نفت یا گاز طبیعی مشتق می شود. با حرارت یا محرکی مانند بنزوئیل پراکسید، استایرن پلیمریزاسیون می شود. زمانی که روند شروع شود، توقف فرایند غیر ممکن است. با مهارکننده هایی مانند گوگرد، کینول یا اکسیژن می توان برای مهار جریان استفاده کرده و سلول های ضعیفی را در این ماده شیمیایی ایجاد کرد.

برای تشکیل استایرن، این ماده در آب معلق می شود. بعد از آن با موادی مانند سولفات باریم رسوب شده یا کوپلیمرهای اسید اکریلیک و متاکریلیک و استرهای این مواد به آب اضافه می شود.

مواد تعلیق کننده تجاری بوده و بشدت چسبناک هستند. با چسباندن مواد معلق می توان قطرات را در کنار هم نگه داشت. مواد اولیه این ماده شیمیایی با پلیمراسیون و سوسپانسیون سخت و سفت می شوند. با پروپان ، پنتان ، متیلن کلراید و کلرو فلورو کربن ها می توان مواد اولیه را منبسط کرد.

طرح

وزن مولکولی این ماده شیمیایی مانند سایر پلاستیک ها بسیار زیاد است. استایرن پلیمر خطی بوده و وزن مولکولی آن ۱۰۸ است. زمانی که مولکول ها بهم پیوسته باشند وزن مولکولی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ افزایش می یابد. این مولکول ها را می توان به تعداد نامحدودی به هم پیوند داد و اصلا محدودیتی در تعداد آن ها وجود ندارد.

 

روند ساخت پلی استایرن

این ماده شیمیایی با ترکیب بنزن و اتیلن ساخته می شود. پلیمراسیون و سوسپانسیون مرحله بعدی است. با پلیمریزاسیون ، پلی استایرن تهیه می شود. زمانی که زنجیره پلیمری شکل گرفت، تکنسین ها آن را با عواملی متوقف می کنند.

دانه های این ماده شیمیایی تمیز شده و دانه های غیر معمول فیلتر شده و جدا می شوند. مواد اولیه ذوب شده و مواد دمنده ای به جریان اضافه می شود و در نهایت این ماده شیمیایی ساخته می شود. با توسعه و کاهش چگالی مواد اولیه می توان پلی استایرن صاف را بدست آورد.

پلی استایرن مقاوم به ضربه یکی از مواد شیمیایی شناخته شده است که شرکت محب بسپار آن را تولید می کند. با صادرات انیدرید فتالیک (PA) می توان گروه های کالاهای غیرنفتی را افزایش داد. از این ماده برای تهیه و ساخت روان کننده های صنعتی استفاده می شود.

شرکت محب بسپار، در فروش دی اکتیل فتالات (DOP) یکی از شرکت های پیشرو است و خریداران صنعتی و عمده می توانند از این شرکت نیازهای خود را برطرف کنند.

از پلی استایرن معمولی (GPPS) در ساخت و تهیه انواع و اقسام کالاهای پلاستیکی استفاده می شود. شما می توانید این ماده را به قیمت مناسب از شرکت محب بسپار تهیه کنید.

روند ساخت پلی استایرن

نتیجه گیری

پلی استایرن با ترکیب بنزن و مشتقات گاز بدست می آید. با پلیمراسیون و سوسپانسیون می توان ساختار زنجیره مولکولی را محکم کرد. زمانی که روند شروع می شود، تکنسین ها با موادی سعی می کنند که این زنجیره را متوقف کنند.

وزن مولکولی این ماده شیمیایی ۱۰۸ است و با افزودن مواد دیگری می توان وزن مولکولی آن را تا ۲۰۰۰ – ۳۰۰۰ افزایش داد. از این ماده برای ساخت بسیاری از مواد پلاستیکی استفاده می شود و در ضمن در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفده =